S
Hejsan

Jag funderar lite på om vår elförbrukning är någorlunda normal, jag tycker den känns hög, och det har jag tyckt länge, har bara inte riktigt kollat upp det, men nu är det dags.

Fick faktura för perioden 1 september - 31 oktober, dvs vill säga två månader.
Då har vi förbrukat 1700kWh.

Vi är en familj på två vuxna och två barn på 5-6 år. Det är ett gammalt hus på 150kvm som eldas med pellets. Vi har ett akvarie, annars är vi nog som vilken familj som helst, vi jobbar 100% + 80% så ingen som är hemma "hela tiden". Disk- och tvättmaskin går några gånger per vecka.

Vad säger ni, ligger det inom ramen för vad som kan anses "normalt", eller var ligger den ramen?
 
850kWh i månaden för bara hushållsel låter lite högt. Vi ligger på ungefär hälften, hushåll på två personer, 185+90kvm som värms med pellets.

Vad har ni för förbrukare i hemmet? VVB, kyl, frys, motorvärmaruttag etc?
 
S
scim skrev:
850kWh i månaden för bara hushållsel låter lite högt. Vi ligger på ungefär hälften, hushåll på två personer, 185+90kvm som värms med pellets.

Vad har ni för förbrukare i hemmet? VVB, kyl, frys, motorvärmaruttag etc?
Ingen VVB, pelletsen fixar all värme och allt varmvatten. modern kyl+frys, ingen motorvärmare.
Det är det som är grejen, jag kan inte riktigt se att vi har något som skulle dra iväg. Får väl börja mäta effektförbrukning, frågan är bara var man ska börja, sedan får man väl leta sig framåt.

Tips på bra mätare för detta? Bör ju vara något som man kan koppla på för att kunna "fel"-söka sig framåt, från huvudsäkringarna antar jag.
 
Jag har en mätare som läser av blinket på elmätaren, antar att en Ikea Sparsnäs åstadkommer samma sak. Nackdelen är väl att du inte ser exakt vad som drar, men om du slår av dina prime suspects och ser hur förbrukningen förändras så kan du ganska lätt dra slutsatser. Sedan finns det ju varianter på Clas Ohlson och liknande som du stoppar i eluttaget för att mäta enskilda förbrukare.
 
S
Helst skulle jag ju ha någon tångamperemeter-liknande logger som man kunde hänga på tre faser, utan att koppla loss. Eller som man kunde koppla på i säkringsskåpet, mellan säkring och skåp, det hade varit smutt, då hand man enkelt kunna läsa av alla olika delar ganska enkelt och se var "tjuven" finns.
 
Kan det möjligen vara den klassiska handdukstorken som satts igång? Bytt tvättmaskin eller torktumlare nyligen? De kan nämligen stå och dra 40 watt (eller ca 30 kWh per månad och maskin) bara de är inkopplade.

Mitt tips är att köpa en enkel mätare för stickkontakter och gå igenom samtliga inkopplade prylar för att se vad de konsumerar.
 
Finns ju mätare du bara sätter i kontakten, dom är billiga, kör ett dygn på varje apparat, typ akvariet, TVn, dator, nån lampa, så får du en uppfattning om vad saker drar. Dom brukar palla 3000W, så den funkar tex på tvättmaskinen.

Vi har också pelletspanna för värme och vatten, mycket lampor men bara LED och lågenergi, i fruns bil går motor och kupevärmare okt-april, vad vår 8 år gamla TV drar törs jag inte tänka på, men vi ligger på 5000 kw per år.
 
S
Handdukstorken går på timer 2 timmar varje dag, inte mer, dessutom står den på halv effekt.
Ja, jag får väl gå igenom huset och göra en "elbudget" på de maskiner vi har, och se vad vi borde landa på. Får väl ta en titt på årets alla elräkningar också och se hur det fördelar sig över året, men som sagt, jag har en känsla av att alla elräkningar ligger på ungefär samma varje gång, vilket ju också är lite mysko i så fall. Det borde ju vara mer under vinterhalvåret. Och det är det väl också, men om något ligger och "tjuvdrar" hela året, så varierar det ju i så fall runt en hög siffra.

Nåja, någonstans får vi hoppas att det blir värme av det i alla fall, så det inte är helt bortkastat. Vore ju synd om någon tidigare ägare grävt ner någon menlös förbrukare i backen, typ ;)
 
Har du någon vattenpump? Finns en tråd här sedan några år. Felkopplade pump gick oavbrutet.
 
Du ligger helt inom det som räknas som "normalt" och det är hushållsel mellan 5 000 och 15 000 kWh/år. Nått som rätt ofta höjer förbrukningen utan att man märker det är värmekablar och ev tillskottsvärme i tilluftsvärmare (rätt ofta trasig termostat).
 
S
Nop, ingen vattenpump, men en cirkulationspump som jag tänkte kolla upp. Här finns inga värmekablar och inga tilluftsvärmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.