Ok ska börja kolla nu men du säger du måste tömma systemet
hur gör jag för att tömma hela systemet ?? det är fjärrvärme som finns i huset är det en stor operation att tömma ??
och hur fylller man systemet sedan ?
 
renovering1 skrev:
Ok ska börja kolla nu men du säger du måste tömma systemet
hur gör jag för att tömma hela systemet ?? det är fjärrvärme som finns i huset är det en stor operation att tömma ??
och hur fylller man systemet sedan ?
Skulle rekomendera dig att leta upp manualen till din panna/värmeväxlare för där bör stå hur man gör.
Det är inte svårt att tömma, stäng av cirkulationspumpen och värmeväxlare och någonstans på pannan/värmeväxlaren finns där en avtappningskran, ofta kopplar man en slang mellan den och närmaste avlopp och öppnar kranen. Att fylla systemet är i regel även det inget svårt, finns oftast en bygling mellan kallvattenanslutningen till vvb och radiatorsystemet som man öppnar, sätter på virkulationspumpen och väntar tills man ser på tryckmätaren på expansionskärlet att man ligger runt 1bar i tryck.

Efter det luftar elementen fylller upp till 1 bar igen eftersom trycket sjunker lite när man luftar, låter systemet gå i ett par timmar och gör samma sak igen (kan behöva upprepad några ggr).

Det kan verka knepigt första gången man gör det med det är inte kärnfysik vi pratar om och det är bra att kunna :)
 
meckis skrev:
här kommer bilder som utlovat!:D
Ja, jag vet, jättegammal tråd, men chansar ändå att nån kanske svarar...
Försökt hitta info, detta var jättebra bilder - bästa jag hittat! men finns ändå lite oklarheter!

Sitter det en o-ring nånstans i denna typ av ventil, eller är det bara linsnöre?

Vart ska snöret lindas?

Vilket fett är bäst att ta?

Helst vill jag hitta nåt ställe som säljer linsnöre och fett såhär på en helg (i norra sthlm), då jag vill fixa detta i helgen när systemet redan är tömt i denna kretsen...
 
köp ett garn lin och locherpasta. bara o linda runt axeln montera ihop!
 
Ingen o-ring altså som jag läste nånstans... det kanske var ett modernt tillägg man kan göra och förbättra (eller försämra) lite extra... :)
 
Det verkar vara lite delade bud var lin och var man eventuellt kan uppdatera med en oring...

Tolkar jag det rätt, man tar bort vredet, muttern (glandmuttern???) och pillar upp bussningen, under bussningen skall linet lindas? Och ska man in med en oring ska den ligga så att säga under linet, dvs först oring, sen lin?

Jag har tagit isär 3 st ventiler, en satt fast så hårt att jag fick hjälpa till med en tång, så ytterkanten på axeln skadades litegranna, men denna del stannar utanför bussningen, så jag bedömer att det inte borde vara något problem...

Frågan är hur man kollar om detta funkar? Jobbigt om jag misslyckas, då får ju rörmokarn montera "nytillverkade" slottsventiler... Kanske ska man gå på det direkt? Fast de gamla känns mera rätt...


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54802.15
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/264976-tata-gamla-radiatorventiler.html
 
Tillägg, jag verkar ha en extradel, bussningen, som inte syns på mekis bilder. Jag ser fjädern nere i huset, men har inte pillrat upp den, det verkar vara en svart gegga där nere bara, är det månne den gamla packningen?
 
Uppdatering, jag tror inte jag hade någon fjäder, utan bara en lös bussing som jag lade en oring och en lintåt bakom... Ventilen jag satt i drift verkar vara helt tät och går mkt lätt att manövrera. Dock tycker jag att jag har lite dålig värme, jag noterade att man kan justera ventilens grundläge genom att rotera den i basen och på den är siffror 0...5...10 tryckt som jag antar är grundjusteringen. Jag antar utifrån en annan lös ventil att när 5 pekar mot radiatorn så är det maxflöde. Men jag ska tillägga att jag på denna nyare del fått något smalare rör på slutet och i början är skillnaden mkt stor (då det är ett gammalt system med från början självcirkulation). Vore trist om jag behöver dra ned på de andra radiatorerna för att få upp flödet i denna slingan, för då antar jag att man får lägre flöde och kräver högre framledningstemp för att uppnå samma värme? Dessutom är bara 1 av 3 radiatorer i denna slinga satt i drift. Hoppas inte rörmokarn satt för klena rör...
 
P perblo skrev:
Vi har liknande ventiler i vårt hus från 62 och jag fick hjälp av bilden ovan att luska ut hur jag skulle få isär dom. Här kommer bild på vår NAF ventil isärplockad och rengjord. Hoppas det hjälper någon. Det hade varit trevligt att sett hur det satt ihop innan man började... Med en borrmaskin och lite fint våtslippapper var det inga problem att få axeln slät så det finns en chans att den tätar igen. Jag hade stora problem att få isär den koniska kopplingen till själva plastvredet, men det gick till slut.

Jag tror inte att det är lin som var tätningen i vår ventil. Resterna av packningen ser ut som ett vävt snöre, kanske 3 mm tjockt och 6 cm långt. Det var lindat ca 2 varv och byggde ca 6 mm längs axeln.
Är det någon som vet vad man ska använda som packning? Kan det här snöret vara orginalpackningen eller är det någon fipplare som kan ha bytt?

-P
Om jag får fråga, hur fick du lås plastvredet? Sitter nämligen själv med en liknande ventil (läckande), men har svårt att få isär dem.

/Rasmus
 
S Sviskonet176 skrev:
Om jag får fråga, hur fick du lås plastvredet? Sitter nämligen själv med en liknande ventil (läckande), men har svårt att få isär dem.

/Rasmus
Det var jättelänge sen så jag är inte helt säker men det verkar ju bara vara en konisk yta som den sitter på så försiktigt knackande och bändande. Jag kan tillägga att jag gav upp på våra och ersatte dem med nya ventiler som var gjorda för det gamla ventilhuset. Efter det hade jag inga problem med läckage.
 
Tack för svar! Får ge det ett par försök till.
/Rasmus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.