Vi håller för fullt på att bygga upp en enplansvilla på en platta med ingjuten golvvärme. Huset kom i form av väggblock med upptagna hål för fönster och dörrar. Hur som helst så är fönster och dörrar linjerade i överkant. Men då kommer vi till problemet: dörröppningarna är upptagna så att dörrkarmen ska monteras på syllen, vilket skulle leda till en väldigt hög tröskel. Men om jag tar bort syllen just där och ställer ner karmen på sylltätningen Så kommer ju dörrfodret ca 5cm under fönsterfodren. Kommer detta se dumt ut? Det känns ändå som att det är enda lösningen för att undvika en 8cm hög tröskel.
 
Om du ser dig omkring så märker då att fönster och dörrar inte behöver ha överkanterna i linje. Varför skulle de det? Genom århundradena har dörrar funnits i alla höjder mellan 1,10 och 3 meter och fönster i höjder mellan 0,2 och 2 meter. Man sätter in dem så de fungerar praktiskt och så blir överkanterna som de blir.

Ibland kan det börja se tokigt ut med dörröverkanten någon centimeter lägre än fönsteröverkant. Då sätter man dit ett bredare övre foder på dörren eller så sätter man in någon enkel list mellan foder och vattenbräda ovanför dörren. Gärna så att vattenbrädan ovanför dörren kommer någon centimeter högre än vattenbrädan ovanför fönstren. Då framhävs dörren mer och ögat uppfattar den inte som en del av fönsterraden och då accepterad ögat att dörrfodret ser annorlunda ut.
Det där är ett gammalt knep........ definitivt inte arkitektritat men väldigt praktiskt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tack för ett jätte bra svar! Nu kan jag andas ut :) då kommer jag ta bort syllen och se till att tröskeln ej blir för hög.
 
Man linjerar alltid i överkant! Alltid !
Fönstertillverkarna baserar sina höjder på detta så att ev spröjs linjerar på dörrar och fönster.
Så att glaslinjen stämmer på fönsterdörrar och fönster bredvid etc.
Din hustillverkare har inte tänkt till och anser att de gjort fel. Fönster och dörrar skall linjera i överkant punkt slut !
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
I det här fallet skulle jag definitivt ta bort syllen. Att de inte linjerar är ett estetiskt problem som kommer störa dig ett par veckor/månader. En tokhög tröskel kommer störa dig och alla övriga som ska använda dörren för alltid.
 
Det skall vara så, man sågar bort syllen för dörrar och ställer den på syllisoleringen. Fönstrens överkant är 210 cm - övergolv plastmatta, klinker eller parkett oftast borträknat och det gäller för dörren också.
 
Ja jag menar också att syllen skall bort. Men då linjerar inte fönster med dörrar eftersom de har satt fönsterhöjden på 2100mm+45mm.
Eller har jag fattat fel?
 
Ja så förstod jag också men faktum är att huset som det är. Då gäller det att hitta en bra lösning på problemet så bygget går framåt och blir snyggt.

Enklaste sättet är att göra som renoverare alltid gör och som folk alltid gjorde förr. Hitta på en snygg snickardetalj som får misstaget att se ut som en arkitektonisk finess och välja en dörr som passar in så som huset råkade bli.

Om man nödvändigt måste linjera överkant kan man snickra en dörr som är 2,13 hög utanpå karmen. Det är inte alls svårt men det är onödigt dyrt.

Det är trots allt bara ett mode just nu att linjera överkant på öppningar. Även om man absolut måste linjera överkant enligt vår generations arkitekter så struntade förra generationen och alla generationer före dem fullkomligt i det och vem vet vad nästa generation gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
byggnovis1000
  • Laddar…
Mode just nu är det väl ändå inte....har ju gjort så sen 50-talet.
Men varför gör hustillverkaren så här? Är huset tänkt för torpargrund och bjälklag vilket gör att det blir fel på gjuten platta?
Hade blivit vansinnig när man bygger hus för flera miljoner och husleverantören gör en sån miss.
 
Nej på 50-talet och 60-talet linjerade de inte dörrar och fönster på vanliga boningshus. I alla fall inte i de delar av Finland och Norrland som jag känner till. Jag skulle kalla det ett 90-talsfenomen.
 
Nja....har nu jobbat med fönster i många år och bytt ut ca 12.000 fönster i villor från 1800 talets slut till hus byggda idag. Så jag håller inte med dig.
Om man inte linjerar hur skulle spröjsningar o glaslinjer/littera se ut då? Hade ju sett heltokigt ut.
Så linjering är inget nytt i södra o mellersta Sverige iaf.

Edit....du har delvis rätt, just dörrar och fönster kan skilja dock inte så sent som du vill påstå.
 
Redigerat:
Vid fasadmurning blir muraren mycket negativ om inte överkant linjerar.Då kan iofs lösningen vara ett rullskift.
 
  • Gilla
Mossman
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Nja....har nu jobbat med fönster i många år och bytt ut ca 12.000 fönster i villor från 1800 talets slut till hus byggda idag. Så jag håller inte med dig.
Om man inte linjerar hur skulle spröjsningar o glaslinjer/littera se ut då? Hade ju sett heltokigt ut.
Så linjering är inget nytt i södra o mellersta Sverige iaf.

Edit....du har delvis rätt, just dörrar och fönster kan skilja dock inte så sent som du vill påstå.
Ja man linjerade givetvis alla fönster sinsemellan men dörrar fick ha annan höjd.
Huset jag bor i är ett elementhus byggt -69 och alla fönstren är linjerade sinsemellan medan dörrarna sitter på tre olika höjder varav ingen linjerar med fönstren. Garaget är byggt av yrkesfolk kring -95. Fönstren linjerar sinsemellan men inte med dörrarna. Det var fullt normalt då ännu. Då jag gick i yrkesskola i slutet på 90-talet var det senaste modeflugan att linjera dörrarna med fönstren.

Inte kan man ju sätta in fönster på olika höjd. Det skulle ju se vansinningt ut........ men dörrar kan man ha på annan höjd än fönstren om man har litet individuell stil på fodren.
 
Redigerat:
Hur som helst så kapas syllen bort för att kunna montera dörren. Att låta syllen vara kvar bör klassas som "ytterst tokig" lösning!
 
forsgren509 skrev:
Vi håller för fullt på att bygga upp en enplansvilla på en platta med ingjuten golvvärme. Huset kom i form av väggblock med upptagna hål för fönster och dörrar. Hur som helst så är fönster och dörrar linjerade i överkant. Men då kommer vi till problemet: dörröppningarna är upptagna så att dörrkarmen ska monteras på syllen, vilket skulle leda till en väldigt hög tröskel. Men om jag tar bort syllen just där och ställer ner karmen på sylltätningen Så kommer ju dörrfodret ca 5cm under fönsterfodren. Kommer detta se dumt ut? Det känns ändå som att det är enda lösningen för att undvika en 8cm hög tröskel.
Har du mätt dörr hålet. På vissa fabrikstillverkade hus gör man så att syllen är hel och i ritningsunderlaget brukar det då stå att syll kapas på plats. Anledningen till att syllen är hel även förbi dörrar är endast för att väggblocket skall hålla ihop under leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.