Hej,

Vi har en äldre CTC excellent el-panna som plötsligt slutat producera varmt tappvatten.
Radiatorerna är dock fullt fungerande fortfarande!

Jag vet mycket lite om denna pannan och har ett inplanerat byte om 2 veckor. Vill helst undvika att lägga ner en massa pengar på den innan det...

Utgående vatten till radiatorerna star stabilt på 60 grader.
Panntemperatur star på drygt 60 grader
Det sitter dock en temperaturmätare på ett ugående rör som ligger på ca 20 grader (gissningsvis varmvattnet?)

Jag har inte gjort så mkt förutom försökt ändra inställningar samt vridit på blandningsventilen och startar om pannen.

Finns det någon enkel felsökning? Vattnet I kranarna rinner med fullt tryck men alltid kallt.

tacksam för svar!
 
Kolla så det inte är luft i pannan. Lufta genom att öppna säkerhetsventilen. Du behöver fylla på nytt vatten efteråt.
Annars kan det vara laddpumpen till varmvattnet som har lagt av. Kolla så att den går igång när du öppnar varmvattnet.
Finns även en flödesvakt, som skall starta pumpen när man öppnar varmvattnet. Kan ju vara fel på den också.
 
Jag har en CTC1100 som ibland uppvisar samma problem. De borde vara rätt lika ur det här avseendet.
Om den är som min, så har den en tappvattenautomat. Dvs en flödesvakt som känner av när du tar ut varmvatten. När flödesvakten aktiveras startar en liten cirkulationspump som pumpar pannvatten genom en liten värmeväxklare. Det är där genom du får ditt varmvatten.

I mitt fall har flödesvakten antagligen geggat igen. Det har alltid löst sig av sig självt, men för att alltid kunna få varmvatten när jag vill så har jag kopplat en brytare parallellt med flödesvakten. Alltså; om jag inte får något varmvatten, så går jag ner i pannrummet och startar cirkulationspumpen manuellt. När jag tappat klart, får jag stänga av den manuellt igen. Om du bara ska ha kvar pannan i två veckor kan det kanske räcka för dig.

Har det varit såhär länge?
 
Tar upp den här tråden i förhoppning att någon ser.

Mitt varmvatten lade av tidigare idag, helt plötsligt. Jag har en CTC 1100 och jag tror det är cirkulationspunpen som slutat gå. Den har en flödesvakt .

Fnns det något sätt att starta om den manuellt? Och hur kollar man enklast om det är den som är problemet? Jag är helt ny på detta så vill helst inte skruva isär saker på eget bevåg...
Panntemperaturen ser OK ut.
 
Jag fick byta blandarventilen på min ctc 1100 då den fick sämre och sämre varmvatten trots bra temperatur
 
Cirkpumpen till tappvarmvattnet kan du kolla om den går på olika sätt. Enklaste är att ta loss centrumskruven och känna med något när du öppnat en kran på fullt varmvatten. Rasslar det så snurrar den.
 
LCD-display visar aktuell driftinformation för uppvärmningssystem med temperaturvärden och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.