Vi har nyligen byggt ett nytt hus. Ethernetuttaget i arbetsrummet fungerade inte från början, och orsaken visade sig vara att sladden blivit genomspikad eller genomskruvad. I varje fall satt sladden fast i röret och det verkade vara den rimligaste förklaringen.

Det var bara en ledare som var trasig, och elektrikern har kopplat om så att de två par som behövs för 100megabit ethernet fungerar, vilket gör att uttaget går att använda (fast bara i 100 Mbit/s).

Egentligen är ju 100 megabit bra nog för många tillämpningar, men som IT-proffs så känns det trist att ha en sån begränsning just i arbetsrummet.

Därför undrar jag nu:

1: Bör jag acceptera elektrikerns lösning? I offerten står inget om att det ska vara CAT6, så formellt uppfyller nuvarande dragning kravspecen i varje fall i funktion. Borde jag få rabatt pga att utförandet med en spik/skruv i ett trådpar inte är helt ok?

2: Finns det nåt smart sätt att lösa själva problemet?
 
Har de ens försökt att trycka i en ny kabel? De kanske är rädda att de aldrig får i en ny om de drar ut den gamla.
 
Surt. Jag förstår verkligen hur det känns. (Ja, jag menar det).

Prova att skicka in en dragfjäder och se om den går att få igenom röret. Om det går så tycker jag att du ska begära att de drar in en ny cat6-kabel.

Jag hade rivit huset för att fixa detta.
 
  • Gilla
CandyManX och 3 till
  • Laddar…
I ett nybyggt hus tycker jag att man bör anse rördragningen som det viktigaste och att kablaget måste kunna bytas. Hur förhåller sig en elektriker till att godkänna en elinstallation där ett rör och kablage har perforerats av en skruv?
 
M
Fråga elektriker om han tänker ersätta din nya Cisco PoE-switch för 10 papp och eventuell brand när du drar igång en 48v PoE-enhet i arbetsrummet.
Säkert högst otroligt att det skulle börja brinna, men ändå.
 
Att inte kunna använda gigabit i en nydragen kabel skulle jag aldrig acceptera.
 
Elektrikern har tydligen försökt dra ur den skadade kabeln, men den sitter som berget. Jag antar att den skulle lossna om man drog tillräckligt hårt, men risken är väl att man har sönder något annat?

Ju mer jag tänker på det ju mer känner jag att det inte är okay att lämna kablaget med ett ledarpar kortslutet. Det borde finnas en risk för intermittenta problem i framtiden, om det t.ex är så att spiken nästan kortsluter något annat par också. Små rörelser i väggen t.ex skulle då kunna framkalla problem om 5 år t.ex.
 
Har ni gjort en besiktning av huset, för att kolla så entreprenörerna skött sig. Dom som utför besiktningar borde ha koll på vad som är rimligt att kräva för åtgärd.
 
Med avancerad utrustning borde man kunna mäta avståndet till kortslutningen. Utifrån det värdet, går det kanske att hitta skruven som perforerat röret?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Skjuter man in en dragfjäder tills det eventuellt tar stopp borde man också kunna hitta avståndet.

Om du får förbi dragfjäder kanske du kan dra in en tunn cat5e-kabel och köra gigabit. Dammsugartricket kanske också kan funka.

En tonsändare kan också användas för att hitta kabelvägen. Och om du spänningssätter kabeln så borde du kunna hitta skruven med en multimeter och spänningsdetektor.
 
Har elektrikern spikat/skruvat i ledningen???? eller är det den som skadat ledningen som borde få laga ? Och det behövs inget speciellt avancerat instrument för att bedöma avståndet det klarar väl alla instrument som man mäter upp nätverk med. Dessutom kan man sätta en signal på kabeln och följa den hela vägen så någon större operation blir det inte om man bara har viljan (och lite baskunskaper).
Och har du ingen spec på vad du skulle få lär det vara svårt att få någon ersättning.
 
H
Om elektrikern har gjort ett bra jobb i övrigt så tycker jag detta är ok.

100Mit kommer du klara dig bra på.

Du har byggt ett nytt hus, snart jul. Njut av detta!
 
hus520 skrev:
Om elektrikern har gjort ett bra jobb i övrigt så tycker jag detta är ok.

100Mit kommer du klara dig bra på.

Du har byggt ett nytt hus, snart jul. Njut av detta!
Ett nytt hus med nätverksstandard från 90-talet. 100 Mbit är inte tillräckligt om man t.ex. vill ta backup på sin dator utan att bli tokig. Det är ju sämre än ett modernt trådlöst nät.
 
Om elfirman håller på med datanät i större utsträckning än hobbyverksamhet så bör dom ha ett instrument för att certifiera sina installationer. (många nöjer sig dock med en enkel parprovare.. "bara det är rätt kopplingsbild så fungerar det säkert bra!"...)

Ett sådant kan även visa avstånd till fel.

Någon vet förmodligen hur rören är dragna på ett ungefär, bara att mäta ut och be byggfirman öppna väggen och ta bort den skruv eller spik som (mest troligt) dom spikat genom röret :p
 
MrPlow
Nej för sjutton. Gör om och gör rätt.

100 Mbit kanske duger idag. Men vad händer om ett par år? Eller om du vill använda det till någon annan spännande lösning?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.