Hej,

Jag har flyttat in i radhus från -74 och har en tvättstuga i källaren med betonggolv , där det sitter plastmatta som de började riva upp(inkl. bastu). Förra ägaren påbörjade renovering men blev aldrig klar, och eftersom jag är nyinflyttad tänkte jag vänta med att lägga ut hundratusentals kronor på "maximal" renovering, och fixa det viktigaste för att kunna använda lokalen med badkar+dusch också.

Stämmer det att eftersom jag har betonggolv som är en platta på mark, så är det helt okej att skippa vårrumsisolera golvet, och bättre att låta det "andas" öppet?
Jag tänkte att man kanske målar det med epoxi färg(men inte så att det blir tätt), och lägger trall ovanpå, så det inte blir så kallt att gå på, och kanske dammar lite mindre med något lager färg.

Men jag ska ju stoppa in badkar i ett hörn(och duscha i badkaret), så då MÅSTE jag väl våtrumsisolera golvet runt badkaret, eftersom det blir i zon-ett? Åtminstone runt/under badkaret?

En av väggarna bredvid badkaret(inom zon ett fast inte där man duschar) är dessvärre gipsskivor så där tänkte jag måla med våtrumsgrund, etc och lägga våtrumsväv G100V.
Den andra väggen i hörnet är betong, men det blir väggen man duschar mot, så jag tänkte nog lägga våtrumsväv och sånt där också, för säkerhets skull.
Eller borde jag byta gipsväggen mot våt-rums-skiva? Våtrumsväven+våtrumsfärg ska väl räcka?

Alla bilder man ser om att lägga väv pratar om hur viktigt det är att matcha/överlappa mot golvets våtrums-skydd, men jag kommer ju inte ha något, så då lägger jag väl bara våtrumsväven direkt an mot golvet?

Lyckas inte riktigt lista ut vad kravet är för att skydda taket heller, om jag skulle vilja lägga in lite snyggare tak (a la Huntonit Symfoni), men om jag fattar rätt så behöver jag bara måla taket med passande takfärg för våtrum under?

Sen har vi den jobbigaste frågan. Jag tänkte ju "bara" ta bort plastmattan, och måla golvet, och kanske bara lägga trall ovanpå.

Men golvbrunnen är ju original, från -74. MÅSTE jag helt enkelt bila upp golvet och byta den, eftersom den är så gammal? Vad är eg. konsekvenserna av att inte byta? Nåt som bara försäkringsbolaget svarar på?

Mvh
TQ
 
Att byta golvbrunnen från -74 får nog anses som ett måste. Jag har själv ett hus från samma tid och har bytt alla brunnar. Den i tvättstugan var ett behov då den geggade igen ofta och hade rostangrepp. Golvbrunnen i duschrummet byttes främst för att jag ville flytta den, samt att nya brunnar är mycket enklare att rengöra.

Golvet i tvättstugan har jag målat med en vattenbaserad golvfärg avsedd för bla tvättutrymmen och den "andas". Kanske inte lika snyggt som klinkers, men det är enklare att hålla rent. Personligen tycker jag trall på golv är snuskigt. Ett par tofflor i tvättstugan löser problemet med kalla golv.

Takfärg för våtutrymmen lär vara tät och enligt byggstandarden finns inget krav på ytterligare vattenskydd. Finns tonåringar tycker jag dock att man skall överväga att komplettera med väv i skarvar samt rollat vätskeskydd i och närmast duschutrymmet.
 
  • Gilla
TheQue42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.