Hej!

Har äntligen fått offert på montering av ett Ikeakök från PEAB och undrar om det verkar rimligt. Köket kostar 50k inkl. vitvaror ex. kyl/frys. Bifogat bild.

kök.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetskostnaden jag fått för montering av detta, inkl. vvs, el och kakling är 64k, plus 10k i ytterligare material. Jag tycker detta låter dyrt! Det innebär ju runt 100 arbetstimmar. Är det verkligen rimligt? River och lägger golv gör jag själv.

Tänker ta hit Puustelli också för en offert. Vet att det förmodligen blir dyrare, men jag har verkligen inget att jämföra med. Uppskattar lite input från er!

Mvh,
Claes
 
Låter som ungefär 100% för mycket. 25-30000 känns rimligt i arbetskostnad.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Går det inte sjukt mycket till att skruva ihop grejerna? Ett vanligt kök behöver ju "bara" skruvas upp på väggen. Jag är inte säker på att Ikea blir särskilt billigt om man tar in hantverkare för att skruva ihop stommarna.
 
  • Gilla
kjell29
  • Laddar…
Missade att det var Ikea. Då är ju 50 plus material inte sååå konstigt...
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
F
Tycker det låter rätt rimligt. Arbetskostnaden för vårt ikeakök inkl kakling, el och enklare VVS gick på drygt 80 timmar. Då skruvade jag stommarna själv. Det är, ursäkta franskan, så innihelvete mycket skruvande så det är inte alls orimligt att det tar 20 timmar för att montera ihop stommar, lådor och luckor. Jag började skruva stommar på kvällarna två veckor innan, tog rätt mycket plats i hallen och vardagsrummet :)
 
Men en hantverkare med några skruvdragare så man inte behöver byta bits och en klammerpistol för bakstycken (som i den föregående modellen, har inte skruvat den nya köksserien) så går det hyfsat snabbt. Klarar man inte det på max 8 timmar då är det ett mycket stort kök.
 
  • Arg
Hallonbåten
  • Laddar…
Generellt så går det bra mycket mera tid att sätta ihop IKEA - Efter att ha byggt på tok för många IKEA kök genom åren har jag nu lovat mig själv att aldrig mera sätta ett. Mest för att jag anser att det tar för mycket tid, för många moment och rent krasst kan det väl inte finnas en miljöpartist på planeten med ett IKEA kök? Tänker då mest på den EXTREMA mängden förpackningsmateriel som skall slängas efter en installation.
Sen retar jag mig innerligt på vissa stommar, som understomme för häll/diskbänk med färdig urtagning i bakkant, skulle vara så mycket bättre om man struntade i det och fick borra själv för rör och avlopp.
Sen att täcksidor måste skarvas då dem sällan räcker hela vägen, och att man väljer att stanna med täcksidor vid sockel, för att inte ens nämna de totalt värdelösa socklarna.... Nej, jag skulle personligen aldrig köpa ett IKEA själv.

En ren fröjd att arbeta med andra märken som; Sentens, Puustelli, Ballingslöv och så vidare...

Personligen tycker jag att Sentens (Electrolux Home) har en bra produkt till ett relativt bra pris. Har själv Sentens hemma och satt ett flertal åt andra med bra support och ett mycket trevligt kök att jobba med, dvs, montera.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
slacker: Fast ska inte förmonterade stommar också emballeras? Och hur stor miljöpåverkan har det att köra runt med "tomma" lastbilar? En monterad stomme består ju mest av luft :)
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
slacker: Fast ska inte förmonterade stommar också emballeras? Och hur stor miljöpåverkan har det att köra runt med "tomma" lastbilar? En monterad stomme består ju mest av luft :)
Allt behöver emballeras, så även i fallet med Sentens, Puustelli samt Ballingslöv. Men där använder man sig av färdiga stommar med samtliga lådor/luckor monterade med 1 lager kartong över fronten samt bandat runt. Själva stommen i sig självt är inte emballerad.
Skulle nog säga att en IKEA underskåpstomme med 5 lådor samt 5 frontar tar precis lika mycket om inte mer plats än en färdig stomme med lika många lådor redan monterade.
Dessutom travas alla färdiga stommar på höjden vilket gör att man nog fyller lastbilen mer.

Mängden emballage mellan ett IKEA och en tillverkare med färdiga stommar kan inte jämföras...
 
Det är sjukt lätt att montera upp Ikeas kök exakt lika lätt som vilket annan märke , och har man raka fina väggar så är nog ikea snabbast att sätta upp om man räknar bort ihop sättningen som inte tar många minuter.
På jobbet har vi sentens och det är likadant som vilket annat kök jag monterat men väldigt dålig support och tar alldeles för lång tid att få saker som fattas eller om något är sönder .
 
  • Gilla
Kemissa
  • Laddar…
Det lilla köket på bilden skall gå att montera helt färdigt på 40 timmar. Jag reserverar mig från el och va, men är det på ungefär samma ställe som tidigare kök samt väggar är hela och raka så räcker tiden gott och väl. Får även säga att jag inget vet om nuvarande IKEA köksskåp men tror inte dom är värre en tidigare modell.
Problemet är nog att samordna el och vvs med snickeri men monteringen av skåpen gör man förs och därefter kommer el ,va och kakel.
 
slacker skrev:
Generellt så går det bra mycket mera tid att sätta ihop IKEA - Efter att ha byggt på tok för många IKEA kök genom åren har jag nu lovat mig själv att aldrig mera sätta ett. Mest för att jag anser att det tar för mycket tid, för många moment och rent krasst kan det väl inte finnas en miljöpartist på planeten med ett IKEA kök? Tänker då mest på den EXTREMA mängden förpackningsmateriel som skall slängas efter en installation.
Sen retar jag mig innerligt på vissa stommar, som understomme för häll/diskbänk med färdig urtagning i bakkant, skulle vara så mycket bättre om man struntade i det och fick borra själv för rör och avlopp.
Sen att täcksidor måste skarvas då dem sällan räcker hela vägen, och att man väljer att stanna med täcksidor vid sockel, för att inte ens nämna de totalt värdelösa socklarna.... Nej, jag skulle personligen aldrig köpa ett IKEA själv.

En ren fröjd att arbeta med andra märken som; Sentens, Puustelli, Ballingslöv och så vidare...

Personligen tycker jag att Sentens (Electrolux Home) har en bra produkt till ett relativt bra pris. Har själv Sentens hemma och satt ett flertal åt andra med bra support och ett mycket trevligt kök att jobba med, dvs, montera.
Om du får skarva täcksidorna måste du köpt fel för jag har då täcksidor på högskåp utan skarv men den slutar naturligtvis vid sockeln hur ser det annars ut ? Om man vill såga själv kan man antagligen köpa ett vanligt skåp till diskbänken eller är det nått annat som skiljer dom åt vi har i alla fall vanliga djupare lådor vid diskbänken och dom passar i diskbänks skåpet. Tycker inte 80 tim är mycket allt tar tid och dom ska väl städa och slänga skräp efter också och sen kanske dom fixar det på 70 tim och får lite extra vinst.
 
Vid bygge av köksö krävs skarvning av täcksidorna då de bredaste är 62 cm och på högskåp om man bygger högre än 248 cm.
 
Finns det högre högskåp än 248 cm ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.