Tjenare!
Det är så att jag har tänkt och byta ut min gamla spis från 50 talet till en induktionshäll och en ugn. Jag är väldigt okunnig när det kommer till er så tänkte vända mig till er så säkerligen besitter en hel del kunskap.

Jag har kollat på en induktionshäll från Bosch på Elgiganten, på informationen om den så står det att den ska kopplas på en fas, och jag har inte en susning om vad jag har för el dragen till min spis nu. Såhär står det på uttaget i väggen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer det funka att koppla in hällen och även en "extern" ugn eller vad man ska kalla det i det uttaget?

Tacksam för svar!
Mvh Gabbe
 
God morgon

Det bästa är att öppna en sån dosa och se hur många kablar som är framdragna! Förr drog man ofta inte med nollan (hade det så hemma i ett hus från -56) och när jag monterade min häll var det för klena kablar så var bara att dra om och dra med en nolla!
 
Uttaget ser ut som ett norwesco 1-fas / 230V så det borde inte vara något problem.
 
Börja med att titta på vilket förutsättningar du har att mata häll och ugn. Av bilden att döma bor du i en gammal lägenhet med endast enfas indraget? Eller finns det möjligheter till trefas?

Välj därefter en häll som passar, antingen en eller två faser (där ugnen får den tredje). Alla hällar går att koppla in på en enda fas, men vissa är förberedda på det genom att de har en effektövervakning som förhindrar att du bränner säkringarna. Men ska ugn samsas på den enda fasen spelar det inte så stor roll.
 
Bo.Siltberg skrev:
Börja med att titta på vilket förutsättningar du har att mata häll och ugn. Av bilden att döma bor du i en gammal lägenhet med endast enfas indraget? Eller finns det möjligheter till trefas?

Välj därefter en häll som passar, antingen en eller två faser (där ugnen får den tredje). Alla hällar går att koppla in på en enda fas, men vissa är förberedda på det genom att de har en effektövervakning som förhindrar att du bränner säkringarna. Men ska ugn samsas på den enda fasen spelar det inte så stor roll.
Det är den dosan som är bakom spisen. Spisen är inkopplad med en kontakt med 3 stora pinnar. Jag kan verkligen ingenting om det här tyvärr. Kan man se och avgöra något mer konkret om jag öppnar dosan och tar kort på kablarna?

Mvh Gabbe
 
Nuvarande spis är enfasansluten. Du behöver inte öppna någon dosa för att svara på den frågan. Du kan helt säkert koppla den nya spisen enfas precis som den gamla spisen.

Det som kan vara värt att kolla upp är om du har enfas eller trefas in i lägenheten.Om du har trefas in i lägenheten så har du möjligheten att förbättra matningen till spisen. För många (de flesta?) räcker det utmärkt med enfasmatning till spisen, men det finns de som har problem med att säkringar går emellanåt. Med trefas minskar den risken. Om du lägger upp en bild på elcentralen så går det kanske att svara på om du har enfas eller trefas in i lägenheten. Men som sagt: Enfashäll går att koppla in som det är nu.
 
Tusen tack för svar. Jag slänger upp en bild här på centralen. Om den inte ger något konkret så kan jag öppna den och ta kort om så önskas. :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis har du bara 1-fas eftersom det sitter 1-fas jordfelsbrytare.

Edit: Såg den andra bilden nu, definitivt 1-fas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.