Tjena.

jag fick bara in en cat5-kabel i ett vp-rör till köket, men har köpt ett dubbeluttag. Nu vill jag dela trådarna så hälften av trådarna går till varsitt uttag.

Nu är ju bara frågan vilka två par som används vid 100 Mbit - de inre eller de yttre.

Vilken IT-hådrvaru-infrastruktur-guru kan svara? TLovskog eller nån annan?
 
Man skall koppla minst följande stift i kontakten för ren TX100:

1: Orange/Vit
2: Orange
3: Grön/vit
6: Grön

Så, man kan dela upp en Cat5e kabel enligt:

Första kontakt:

1: Orange/Vit
2: Orange
3: Grön/Vit
6: Grön

Andra kontakt:

1: Blå/vit
2: Blå
3: Brun/vit
6: Brun

Du gör på motsvarande sätt i andra änden.

//AU
 
tackar för svaret.

Jag hade SÄKERT funnit det om jag letat litegrann, men detta forum är nästan snabbare än en googlesökning.

tackar och bockar. Ikväll ska det kontakteras.


 
Fasting65:

Vilken IT-hådrvaru-infrastruktur-guru kan svara? TLovskog eller nån annan?
Swosh. Det är ju så man rodnar ...

Men jag har själv gjort så vid ett tillfälle. Faktiskt i köket också. Kanske något voodoo betonat ...

Man skall dock vara lite observant på att det finns en ny twist på standarden som i dagligt tal heter PoE (Power Over Ethernet). Det korrekta är IEEE 802.3af. Där man genom bl.a genom dessa paren kan skicka 48V Max 12W till olika roliga enheter ute i ens hem för strömförsörjningen. Själv helt övertygad om att detta kommer komma starkt för IP telefoner, MP3 spelare, Terminaler etc..

Kanske idé att märka upp dessa uttag.
 
Rätt som Xoxo skriver.

Men har du tänkt att använda samma nät för tele och data så blir det lite fel.
Då tele oftast går på tråd 5 och 4.
1-2, 3-6 enkel data
4-5, 3-6 för tele med återkoppling.

Inget att rekomendera men i detta fall när det inte går att få i mer än en kabel så..
 
Ett annat alternativ är att koppla in ett singel uttag, och om man nu behöver 2 st Ethernet TX100, kan man koppla in en lös splitter i varje ände. Så kan man använda uttaget till mer än TX100. De som gillar att koppla kan ju ändå klara en telefonlina... 4 trådar ligger ju framme...
 
Får du bara ner en kat5 i ett 16 mm rör ?
Det ska gå ner två skärmade eller 3 oskärmade i ett sånt rör om det inte är för hårt bockat.

Ett tips är att smörja kabeln med tvättmedelslösning så att den glider lättare.

Om det inte går att få i mer tråd. Överväg att koppla ett uttag och sätta dit en liten hub eller switch. Finns riktigt små fläklösa som går att dölja om man vill
 
En hub i ett kök? Uck. Som jag sa, så hade jag redan köpt det dubbla uttaget men bara fått i en tråd. Det var förutsättningarna. Därför såg jag en splitt av kabeln som det bästa alternativet - just där.

Visst _ska_ det gå att få i fler trådar. I vår förra lägenhet fick vi i två cat5-or och en teletråd i ett 16-rör.

Problemet är att vi gjorde för skarpa böjar så det var ett djävulusiskt jobb att få i EN tråd. Jag nöjer mej med det och hoppas att jag aldrig behöver byta tråden  ;D

Nåja, jag är mycket nöjd med montaget och kommer belöna forumet med en bild så småningom...

 
Lite försent men jag såg att 3com hadde en switch som monteras i uttaget.
 
En fråga, om någon nu fortfarande läser det här.

I ena änden har jag en dubbelkontakt:
DSC_0579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men hur ska jag koppla kontakten i andra änden?
enligt vitorange/orange, vitgrön/grön, vitblå/blå, vitbrun/brun eller enligt "B-standarden"?
DSC_0585.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste dela upp den på två kontakter och sen koppla dem enligt samma standard som du har kopplat i andra ändan
 
mats_o skrev:
Du måste dela upp den på två kontakter och sen koppla dem enligt samma standard som du har kopplat i andra ändan
aha, ok. Ska de fyra "tåtarna" sitta i mitten då eller?
 
Broddway skrev:
aha, ok. Ska de fyra "tåtarna" sitta i mitten då eller?
Det enda vettiga är att du har ett likadant uttag eller en patchpanel i den andra änden, kopplat på samma sätt som på din bild. Att sätta RJ45-hanar direkt på kabeln i den andra änden blir en dålig hemmapular-lösning. Förutom att det skulle bli väldigt fult så är entrådig installationskabel inte kompatibel med vanliga RJ45-hanar.

/Hasse

Edit:
Det är polerna 1,2,3 och 6 som ska användas i andra änden, precis som i ditt dubbeluttag.
 
Redigerat:
Du ska naturligtvis göra som b_hasse skriver. Sedan använder du patchkablar för att ansluta det du vill ansluta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.