Personligen tror jag inte att det finns en egenföretagare som kommer att lämna någon offert på detta arbete/arbeten som kommer att skilja sig så ofantligt mycket!
Tar du in flera offerter så tippar jag på att du kommer att hamna på mellan 80 000:- och 130 000:- sedan har du ingen aning om slutresultatet. Du har nog fått tag på en ganska "normal" offert för dina moment.
Sedan kan man alltid tycka vad man vill om det är dyrt eller prisvärt!
Hade jag lämnat en offert på detta arbete, med de moment som inte står med så hade det inte skilt sig så mycket mot vad du har på offerten.
Byta fönster, byggställning, plåtarbeten, foder, smygar inne, lister inne, eventuellt förstärka väggen innan fönster kan monteras.... listan kan göras lång för "bara" ett fönster som skall in, nu vet jag inte om det är meningen att bara kapa ett hål och fylla hålet med ett fönster, det framgår inte av texten.
Sätta in en paxfläkt i en ventilationskanal går inte alltid! Det kan vara så att det behövs göras hål i fasaden.
Innervägg, då menas det en icke bärande antar jag, den har oftast två sidor och kostar inte några få tusenlappar. Att bara sätta upp reglar utan isolering, med osb på båda sidor och ev gips kostar flera tusenlappar på vilken bygghandel som helst. Ytterpanelen skall självklart oljas, grundas, ändträ skall behandlas innan den förstrykes en gång innan uppsättning. Dessa moment kommer att skötas av vem? alltså, vad jag funderar över är att skall någon annan vara hemma och utföra oljning....... efter varje anpassad bit?
Så som jag ser det så är det en materialkostnad på minst 30 000:- förutom fläkten.
Arbetsåtgång för dessa moment i runda slängar minst 120 mantimmar, icke inräknat restid, hämtning av material.
Spikar och bestag kanske skall användas, ev skruvar, bleckspik, tätningsmassa, drev.......
Inga dörröppningar till de 2 rummen?
Du har tyvärr fått en ganska normal offert! inget direkt överpris enligt vad jag ser på vad som skall göras, då utgår jag från att allt skall vara "snyggt" när det är klart, inget kladdarbete för det priset!
Fd byggare!
 
  • Gilla
MagnusW och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo skrev:
Det är därför det är få länder där det är så lönsamt att göra saker själv som i Sverige.
Det blir 0% skatt på allt arbete och även om man jobbar väldigt långsamt är det för de flesta lönsamt.
Ett alternativ kanske kan vara att ta ut en veckas obetald ledighet och göra jobbet själv. Säg att du får ut 23000 kr/mån vilket motsvarar en svensk normallön. Då blir arbetskostnaden knappt 8000 kr för en veckas eget arbete eller 200 kr/h. Dvs något lägre än en hantverkare, efter ROT. Materialet borde bli samma eller lägre (byggmax är oftast billigare än hantverkarlevererat material från XL bygg eller liknande).

Om du tjänar över 37000 så blir kalkylen lite bättre eftersom du då minskar den del av din inkomst som du betalar statlig skatt på.
 
pelpet skrev:
Ett alternativ kanske kan vara att ta ut en veckas obetald ledighet och göra jobbet själv. Säg att du får ut 23000 kr/mån vilket motsvarar en svensk normallön. Då blir arbetskostnaden knappt 8000 kr för en veckas eget arbete eller 200 kr/h. Dvs något lägre än en hantverkare, efter ROT. Materialet borde bli samma eller lägre (byggmax är oftast billigare än hantverkarlevererat material från XL bygg eller liknande).

Om du tjänar över 37000 så blir kalkylen lite bättre eftersom du då minskar den del av din inkomst som du betalar statlig skatt på.
Fast med 22 arbetsdagar/månad så blir det lite drygt 125kr per timme.
Bra exempel annars
 
vilpi skrev:
Fast med 22 arbetsdagar/månad så blir det lite drygt 125kr per timme.
Bra exempel annars
Ja, du har rätt. Jag räknar ju som en kråka. En vecka av en nettolön på 23000 blir ju inte 8000 utan ca 5300 kr. Tack för korrigeringen.

Jobbar man hälften så snabbt som en snickare så borde det vara jämförbart med en snickare på ROT-avdrag. Om man närmar sig snickaren i hastighet så blir kalkylen mycket bättre. Dessutom slipper man kostnader för resor.
 
Angående att offerterna skulle se likvärdiga ut från andra snickare/entreprenörer tror jag inte på. När jag skulle installera bergvärme så skickade jag ut förfrågningar till flera firmor så fick jag faktiskt rätt så lika offerter men när jag hittade en installatör som inte använde Nibe så sjönk offerten med drygt 10 000 och sen när räkningen kom så hade slutpriset sjunkit ytterligare 7000 på grund av att installationen gick bättre än beräknat.
Samtidigt känner jag två snickare som undviker Beijer och K-rauta på grund av att de inte kan motivera slutsumman till kund som krävs för att gå med vinst.
Så, jo, jag inbillar mig att offerterna kan variera bland annat beroende på vilken leverantör som används.

Sen som jämförelse så betalade jag 49 000 för allt material till att brädfodra om hela huset med bilad timmerpanel, tilläggsisolera med västkustskivan, nya "antika" foder och socklar på insidan samt byta ut alla innerdörrar varav 4 massiva. Allt från XL med utkörning med kranbil. Jag tänkte bara då offerten för jobbet i tråden säger 38 för allt material. :)

Gällande jämförelser bilservicekostnaderna så finns det en väsentlig skillnad där: Det finns ingen som kräver att du håller ditt hus i ordning eller på annat sätt tar in en snickare med jämna mellanrum. Du får bo och nyttja det tills det rasar. En bil kontrolleras med jämna mellanrum av ett besiktningsorgan och är den ny så kräver tillverkaren att du servar den enligt intervaller för att garantierna ska gälla. Är inte bilen i ordning enligt besiktningen så får du inte använda den och polisen kommer att påpeka det. Ingen gör det med ett hus men om så vore fallet så skulle hantverkare vara mycket dyrare. ;)

Dags för mig att sluta svamla nu. :p
 
Jag bytte en liknande gavelpanel för något år sedan mot löpande räkning och inklusive ställnngshyra och målning landade det på 60000:- + panel & färg.

Tidrapporten såg rimlig ut och de jobbade på i bra takt.
Det som är hutlöst dyrt är tidsåtgången för dem att hämta extra mtrl, se till att fixa sådant själv.
 
Ang jämförelsen med bilar så kan folk inte meka själva, eller tror inte att de kan, eller tror inte att de kan lära sig... Därav blir man lycklig över att den barmhärtige finverkstan kan tänka sig att ta emot mitt oansenliga bilskrälle... Plugga in en USB-kontakt och byta lite olja och filter för kanske 1000 spänn i timmen...

Dra i skruv däremot kan ALLA, även den bekvämaste storstadsbon med tummen mitt i latten. Väx med uppgiften...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Byta panel är egentligen inte så svårt, bara drygt. Jag har själv panelat över 100 kvm på min utbyggnad och det tog sin tid. Mina erfarenheter är väl följande.

- Beställ förmålad panel. Jag beställde från ett sågverk en bra bit bort som kunde fixa det till rimlig peng. I princip kostar det nästan lika mycket att köpa panel + färg som att köpa förmålad panel.

- Skruva panelen med bandad trallskruv och skruvautomat. Dyrare än spik men lätt att ändra om det blir fel eller om man behöver byta brädor senare. En bandad trallskruv kostar ca 0,50kr, en spik kanske 20 öre. Det går kanske 20 skruvar per kvm. Alltså ca 6 kr mer per kvm för att skruva.

- Byggnadsställning. Oftast bättre affär att köpa och sedan sälja vidare än att hyra. Man kan även bygga ställningen själv av trä.

- Beställ målade knutbrädor, vindskivor mm på en gång.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Dra i skruv däremot kan ALLA, även den bekvämaste storstadsbon med tummen mitt i latten. Väx med uppgiften...
Det där kan tillämpas på alla yrken som inte kräver "licens" så att säga. Det är inte svårt att snickra om man är intresserad och har utrustningen. Är man dock ointresserad så är alla hantverkare en räddande ängel med sina timpriser, oavsett om de skjuter fast taklister, byter spruckna ramar runt eluttag eller installerar en drivrutin. :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden, men se offerten som ett "tak" på vad det i absolut värsta fall skulle kunna kosta, sedan tar du en hantverkare med goda referenser per timme att göra jobbet så ska du se att du hamnar på ett långt lägre pris, kanske kan du själv göra inköpen av merparten av materialet och får bättre priser.

Detta med offertpriser är ett dilemma, hantverkarna vill ta till för att inte förlora pengar, kunden vill veta vad det kostar, å då kostar det helt enkelt. Jag hade själv nyligen murare här för att glidgjuta skorstenen, dom vägrade att köra per timme men gav en offert på 16000kr (Tog även fler offerter, men dom var i samma nivå), materialkostnad för keramex 2000kr, resten arbetskostnad 14000kr, arbetet tog 10tim vilket ger en timkostnad på 1400kr. Medan om jag lyckats att få dom att köra jobbet timme (a 460kr) hade totalkostnaden blivit 6600 kr.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Jag håller inte med om att förmålade bräder och panel är värt så värst mycket, den tunna sprutade färgen man får för en relativt dyr merkostnad är inte värt det.

Jag vet inte om jag håller med om resonemanget om lön kontra eget arbete. Man betalar ju snickaren med skattade pengar va? Och rotavdrag gäller EJ vid nybygge samt att det är max några tusenlappar mer år man får dra av 50?. Ett klart ändligt avdrag.
Säg att man får ut 20000kr efter skatt, det är klart över medel i Sverige. Det blir per timma: 20000/175tim ~115kr per timma! (22dagar/mån)
Vilka snickare jobbar för den pengen?
Sedan ska man tänka på kostnader de tar upp för diverse saker, transporter, fusk med arbetstimmar men framför allt galet stora påslag på materialet!
Och vem skulle fuska åt sig själv?
Det är enormt lönsamt för de allra flesta att ta tjänstledigt för att arbeta åt sig själv.
 
Huddingebo skrev:
Det är enormt lönsamt för de allra flesta att ta tjänstledigt för att arbeta åt sig själv.
Det är väl precis det jag försöker säga också.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Paxfläkt fixad. En timmes arbete för elektriker. Resten avvaktar vi och gör nog själva till våren.....
 
bo137 skrev:
Var och en försvarar sin vattvälling, är själv både Svensson och egenföretagare och 70+ så anser mig ha en del erfarenhet, ingen tvekan om att rotavdraget har höjt arbetskostnaderna för bygg jobb mycket kraftigt, materialkostnaderna skall ja inte ens prata om, bara att se sig om i världen.
Rotavdraget fick fart på byggbranchen samtidigt som det byggs mer , därför har timpenning gått upp
 
Jag fick tipset av en byggare tidigare för några månader sedan att priserna idag är hypade till max då alla vill ha klart sina ombyggnader innan årsskiftet då ROT avdraget sänks. Ett smartare drag kan vara att vänta till efter årsskiftet då det kommer bli mindre tryck på byggfirmorna, de kommer behöver då sänka sina priser pga mindre efterfrågan och det kan faktiskt löna sig trots sänkt ROT
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.