J
Hallå,

Min undran är hur ett solcellssystem fungera som inte har tillgång till kontinuerlig eltillförsel oavhängig solinstrålningen (från elnätet eller via batterier etc.).
Alltså hur sniket kan man designa ett system?
Hur fungera till exempel växelriktare utan elkraftförsörjning, hoppar de i gång av sig självt när det ljusnar på morgonkvisten?
 
Redigerat:
Enkla växelriktare är främst avsedda att användas kopplade till batterier. Dessa kan stänga av sig om spänningen sjunker för lågt och inte återstarta förrän de stängts av och slagits på. Hur den reagerar när spänningen sakta stiger i takt med den uppgående solen vet jag inte. Om spänningen temporärt sjunker beroende på ett moln lär den dock inte återstarta med mindre än en manuell återstart.

Vad vill du åstadkomma? Om det gäller att få begränsad tillgång till el där elnät saknas så tror jag att det i de flesta sammanhang ger ett billigare och bättre system att använda en liten solpanel och ett litet batteri än att ha en solpanel stor nog att driva en växelriktare utan hjälp av batteri.
 
J
Ok Avemo, tack för svar, känner du till hur de växelriktare som används i konventionella solelsystem (SMA, solaredge m.m.) fungerar? Måste de ha kontinuerlig elkraftförsörjning f
 
Växelriktare avsedda att vara inkopplade på elnätet får absolut inte kunna leverera ut ström om de inte är anslutna till elnätet. Detta av säkerhetsskäl. Om det blir strömavbrott skall de som arbetar med att reparera elnätet kunna lita på att det är spänningslöst. Sådana växelriktare är därför omöjliga att använda fristående.

Vad är det du vill göra? Det är lättare att svara om man vet ifall du vill ha el i en stuga i skogen eller om du vill komplettera en villa med solpaneler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.