aspen-avan
Hej!
Har valt Aspen Avan (se bild) både handfat/tvättstället som är gjort i sk Kompaktlaminat och sidoskåp i något slags vattentåligt material. Mest för att det var det enda underskåpet som skulle få plats i mitt badrum.

Tyvärr har jag inte kunnat välja vägghängt handfat eftersom väggen är för tunn in till köket enligt hantverkaren, alternativet hade väl varit att göra badrummet ännu mindre. Nu får jag ett fult avlopprör

Jättesvårt att välja och när jag ser så fina badrum som en del har byggt blir jag "riktigt avundsjuk". Hade gärna velat veta möjligheter med mitt lilla men det verkar som de flesta i huset bara valt något nytt klinker eller tagit standard som ingår vid renoveringen ihop med stambytet.
Det är ju jättesvårt att veta själv vad man skulle kunna göra för olika lösningar i ett litet badrum på ca 3 kvm förutom att ta bort badkar och välja ledspottar i taket och elektriskt värmegolv.

Hur resonerar ni andra kring att renovera badrum i bostadsrätt och vad ska man tänka på? OM jag skulle sälja min lägenhet kanske köparen river ut allt och sätter in sina grejer ändå.

Maria
 
KristinaRT
När vi gjorde det för ca 14 år sedan valde vi tidlöst, men vad vissa skulle klassa som tråkigt; blanka ljusgrå 10x10 ca 1,2 upp, en vit bård och sedan samma storlek och glans men vita plattor till tak. Gråmarmorerade matta 15x15 på golvet. Tog ut badkaret för mer plats, men lämnade blandaren så det skulle gå lätt att ändra tillbaka till badkar om man ville. Valde att ha ett knalligt duschdraperi, handdukar och matta för att få in färg vilket fungerade jättebra.

Vi sålde 09 och efter 8 år kändes det fortfarande fräscht och tidlöst. Under åren efter att vi sålde bytte lägenheten ägare tre gånger, och enligt mäklarbilderna var badrummet det rum som ingen renoverade (däremot målades alla rum om, bänkskiva byttes osv), vilket jag tolkar som att det var ett "gångbart" badrum som passade mångas smak.

Visst är det kul att ta ut svängarna, men om man inte är ganska säker på att man ska bo kvar (och alltså renoverar endast för sig själv och i enlighet med sin egen smak) tror jag att badrum är fel rum att göra det i :)
 
Tack för svar! Tror också på lite klassiska färger. Har valt matta vita kakelplattor 20x40 cm till väggarna. 10x10 cm golvklinker i lite stenliknande grå färg. Alltså inget extremt. Färgerna är alltså grått, vitt och svart. Elektrisk golvvärme. 4 LED-spottar i taket. Handdukstork ovanför toaletten, duschdraperi. Eventuellt kommer jag spara till en duschvägg.
Handfatet i sk Evermite, inte porslin. Möbel i kompaktlaminat.
Behöver lite mer förvaring och krokar att hänga hanndukar. Ytterligare ett litet väggskåp. Kanske en korg med lock för rena handdukar.
Vågar man låta firman göra flera hål i kaklet? Har bott i lägenheten sen 1994
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.