Jag har ett badrum som känns väldigt mörkt. Har en väggarmatur med max lysrör på 8W och en taklampa på 1000lm.
Allt detta är för lite. Jag skulle behöva något som skulle ljudmässigt motsvara 2 ggr 36 W lysrör.
Industriarmatur kommer inte på fråga.

Vad kan jag göra åt saken? Jag kommer inte åt ovansidan av taket för att montera pottor.
 
tommib
Det är nog kört att komma upp i 2x36W lysrör utan att installera just det, men elbutik har en belysningssida som du kan kolla badrumsarmaturer på. Samma gäller elgrossisten, elot m.fl. Känner inte till något på rak arm som löser ditt problem.
 
En 2*36W i taket?
Finns armaturer som är hyfsat diskreta.
 
Vi har haft det i gamla huset (2x36W) med bra lyse... Vackert var det dock inte.

Diskreta armaturer? Vill du länka?


Edit. Vi har 2.5m till tak i badrummet. Är det ok att ha IP20 i taket då?
 
Redigerat:
tommib
En snabb googling ger t.ex. denna
http://www.ljusbutiken.nu/produkt.p...;106149;6331&gclid=CLXynabXs8kCFSSzcgodiY0Mmw

IP44, klassad, inte ful som stryk (eller åtminstone ser den inte ut som något som sitter i ett stall).

Läser jag rätt på det jag hittar ska det räcka med IP20 på belysningsarmaturer i tak som sitter mer än 225cm upp. Då får du väldigt mycket mer att spela på. Någon elektriker måste nog svara på om det stämmer dock, här är ett område där jag inte skulle chansa.

EDIT: Fotografen hann före, och föreslår en IP20-armatur.... :)
 
Oki. IP20. Då är det verkligen en del man kan hitta.
 
Över 225 cm är "oklassat" nuförtiden, men jag skulle inte sätta den rakt över duschen.
 
Kolla detta. Infällda LED-downlights på 18W, ca 1800 lumen. Blir totalt ca 11000 lumen i det här rummet.

Tror de är på 5000 kelvin, dvs dagsljustemperatur. De är ca 3cm tjocka, stabil temp på 33 grader ovan lampan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror även att de finns som utanpåliggande.
 
Pelpet

Vad är det för armaturer?
 
I barnens lekrum så har jag satt upp det kraftigaste jag kunde hitta, bortsett från rena
lysrörsarmaturer.
En Eglo plafond med 55W runt lysrör som ger 4200lm
inte jättesnygg men enkel och diskret och sprider ljuset jämnt och fint.
http://www.hemochbastu.se/eglo-89256-plafond-giron-51-5x51-5-cm-vit-p6182
89255_220.jpg_lightbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
I barnens lekrum så har jag satt upp det kraftigaste jag kunde hitta, bortsett från rena
lysrörsarmaturer.
En Eglo plafond med 55W runt lysrör som ger 4200lm
inte jättesnygg men enkel och diskret och sprider ljuset jämnt och fint.
[länk]
[bild]
Var ser man att den ger 4200lm?
 
Ca 8 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.