Installatinen kan du inte göra så mycket åt än att begära rättelse. Firman ska åtgärda det inom en rimlig tidsperiod (2v).
Pumpen skulle jag lämnat tillbaka på en gång och begära ny pump. Krånglar det till nu i början då är det bara att byta ut medan garantin gäller. Der är vanligt med fabrikatsfel. Kan de åtgärda felet då är det bra för dem men du ska ha ny pump inte en lagad pump.
 
Redigerat:
Hempular'n:
Här har du helt fel.

7 § elinstallatörsförordningen


Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.

Jag jobbar så i vart fall, och de behöriga elinstallatörerna som inte jobbar så, de blir av med behörigheten genom elsäkerhetsverket samt riskerar höga böter alternativt fängelse upp till ett år.

Okunniga snickare som gått en 2 dagars utbildning på bb3 ska fan inte ha något i min elcentral att göra. Punkt slut!
 
Matstj skrev:
Installatinen kan du inte göra så mycket åt än att begära rättelse. Firman ska åtgärda det inom en rimlig tidsperiod (2v).
Pumpen skulle jag lämnat tillbaka på en gång och begära ny pump. Krånglar det till nu i början då är det bara att byta ut medan garantin gäller. Der är vanligt med fabrikatsfel. Kan de åtgärda felet då är det bra för dem men du ska ha ny pump inte en lagad pump.
Tyvärr funkar det inte så, är den levererad har dom rätt att laga. (tror att dom har rätt att försöka 3gr)
 
Detta med elinstallationsregler brukar vara en ganska populär diskussion på forumet. Om du läser din citerade text från 7 § elinstallatörsförordningen noga så kan du finna att det inte explicit står att elinstallatören måste besöka platsen.

Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
Han skall se till att kontrollerna utförs. Det går att göra utan att vara på plats.

Angående försäkringar sedan. Hur många husägare tror du kan visa vilka kontroller som utförts i deras hus innan elen togs i drift? Försäkringsbolaget är intresserade av att det är utfört på ett säkert sätt. Inte vem som gjort det.

Men givetvis är det en dålig idé att en okunnig snickare kopplar i en central.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
För mig är det glasklart, även för alla andra som läst detta. En kontroll som avgör om installation är gjord på rätt sätt, kan enbart göras av någon som har utbildning och bevis (behörighet) på ovanstående. En kontroll kan således inte göras av yrkesmannen som gjort det själv. Jag har även frågat elsäkerhetsverket om detta, och det är så det ska gå till.

Sen hur Manges el och Chark gör på din ort, det är deras ensak, bara de inte är här och pillar med saker de inte har någon aning om.
 
hsd
Filling84 skrev:
I eftermiddag kommer företagets Tekniker Chef hem till mig för att själv se på eländet. Han kommer få höra en del.
Hur har det gått
 
Traume skrev:
Tyvärr funkar det inte så, är den levererad har dom rätt att laga. (tror att dom har rätt att försöka 3gr)
Jo, det är sant, ibland 4gg under ett års period. Då får man fel anmäla den så många gg så möjligt tills nan får nytt. Oftast felet är återkomande och går inte att åtgärda fullt ut om firman inte byter större delen av pumpen. Jag har tidigare nöjt mig att lämna in en luft/ luft för lagning men ångrade det väldigt djupt de efter följande åren till den åkte ut.
 
Skitsaksamma.

Nu i eftermiddag stod iallafall företagets teknikerchef och trampade utanför dörren när jag kom hem från jobbet (som avtalat). En ung man i 25 års åldern. Vi går genom alla brister, och han kan inte annat än att hålla med, allt är undermåligt gjort. När han ska sätta igång och åtgärda allt, vill han ju självklart börja med elen.

Jag: Jasså, du är behörig elinstallatör, va trevligt.
Han: Ja, alltså, egentligen inte, vi har ju en behörig elinstallatör anställd på firman som ger oss tillstånd att utföra detta.
Jag: Jaha, men vad har ni för utbildning då?
Han: Jo, vi gick en 2-dagarskurs hos en elfirma och fick BB3.
Jag: Det säger du, men en överinseende elinstallatör måste ju se till att installationen och anläggningen kontrolleras innan du tar den i drift idag, är han på ingång då eller?
Han: Öh, näääe.
Jag: Då rör du inte någonting som har med el idag att göra då.
Han: Nä, det är väl så.
Jag: Jag har ju iallafall fixat så att inte kåken brinner upp iallafall, så det kan nog vänta tills en behörig elinstallatör kommer hit.

Han bytte iallafall hela paketet med rör och kablar in till innedelen och tätade med fogskum (han tömde inte en tub mjukfog i väggen, som den förre killen tydligen gjort).

När han var klar frågade jag vad han gjort för att kontrollera att anläggningen inte tagit skada av den undermåliga installationen i elcentralen, det har ju trots allt brunnit upp en stor jävla ny platt-tv, en android tv box, diverse LED lampor samt en diskmaskin på en månad.
Han: Ja men alltså, den fungerar ju.
Jag: men den låter ju en del från innedelen.
Han: Ja, men jag tar med fläkt nästa gång.
Jag, men du har inte meggat motorerna? Kollat kretskorten?
Han: Meggat vadå?
Jag: Alltså, kollat så att inte motorerna tagit skada?
Han: Nä men alltså, det kan vi ju inte kolla.


Ja, och så fortsatte det en stund. Han skulle iallafall byta ut samtliga (?!) motorer och kretskort nästa gång han kom. Personligen hade jag ju bytt ut allt och skickat till leverantör för koll.

När han åkte härifrån hade han iallafall hyfsad koll på författningssamlingarna, skulle genast hem och läsa på på elsäkerhetsverkets hemsida.

Tyckte fan synd om karln. Fått en 2-dagars utbildning på el och fått det berättat för sig att han är fullt behörig till att göra inkopplingar och förändringar i elcentraler, utan att någon behöver kolla vad man egentligen har gjort. Ingen av killarna har fått sin 2-års praktik validerad och godkänd av elsäkerhetsverket. Företaget bygger sin verksamhet på att ta in folk som inte har en susning om vad de håller på med. Och speciellt billigt var det inte, det var ju därför jag valde just de. Inte snorbilliga och "Bara behöriga elinstallatörer".

Suck, nu ska jag bara skriva ett mail och förstöra försäljarens helg...
 
Filling84 skrev:
Hempular'n:
Här har du helt fel.

7 § elinstallatörsförordningen


Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.

Jag jobbar så i vart fall, och de behöriga elinstallatörerna som inte jobbar så, de blir av med behörigheten genom elsäkerhetsverket samt riskerar höga böter alternativt fängelse upp till ett år.

Okunniga snickare som gått en 2 dagars utbildning på bb3 ska fan inte ha något i min elcentral att göra. Punkt slut!
Tyvärr har Hempularen helt rätt. Den behörige elektikern kan ge delegering till en annan obehörig elekriker. Han/ hon behöver inte vara på plats för det. Denna regel är inte specifik för elarbete utan förekommer i stor utsträckning bland andra yrkeskategorier. Ex vis en hjärnkirurg kan delegera att sätta in en shunt eller hjärtkateterisering som väldigt känsliga till en sjuksköterska som inte är lika mycket utbildad för det. Det är alltid delegeringsgivaren som beslutar om kunskapsnivån hos delegeringstagaren räcker för jobbet. Beställaren, kunden eller patienten har ingen talan.
 
Redigerat:
Då kan man ställa sig den här frågan istället: Hur har den överinseende Elinstallatören sett till att anläggningen kontrollerats i betryggande omfattning innan den togs i bruk?
Svar: Det har han inte. Han har gett tillstånd till anställda med otillräcklig kunskap och utbildning för att utföra arbetet, så även där fallerar han i sitt ansvar.
 
Han har "sett till det" genom att instruera den som arbeta för honom om vilka kontroller som skall göras. Men sedan litar man på att de görs enl. instruktionerna.

Det finns rättsfall där den obehörige inte utförde kontrollen, med dödsfall (ett barn) som resultat, och det var den elektriker som undlåtit att utföra kontrollen som dömdes, inte den behörige (och inte material tillverkaren heller, grundfelet var ett fabrikationsfel, som borde upptäckts i fabrikens sluttest).
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Sedan kan jag hålla med om att det är oansvarigt av den behörige att släppa iväg någon med 2 dagars kurs att koppla in något i centralen. Och erfarenheten hos dig visar ju också att det inte fungerar.

Du skulle ju kunna göra en anmälan till elsäkerhetsverket, har du bildbevis på den undermåliga inkopplingen i centralen?

Jag har missat det där om försötörd TV osv. Menar du att det har hänt sedan detta gjordes? I så fall bör dte vara mer som är fel än dålig kontakt till en kabel som bara går till värmepumpen.
 
I det fallet handlade det säkert om en utbildad elektriker, det är ju faktiskt för de som kategorin yrkesmän finns, för utbildade elektriker som behöver sina 4 års praktik för att få behörighet hos elsäkerhetsverket.

Allt ligger på samma fas som värmepumpen, så det är ju inte osannolikt att det är denna installation som ställt till det. Jag har iallafall mätt upp det mesta här hemma nu, och det verkar schysst.

Självklart har jag bilder på allt, vilket har lett till många knutna nävar på jobbet. Folk har kommit in från andra avdelningar, bara för att få se eländet. 😂
 
Traume skrev:
För det första värmer inte en luft/luft pump ett helt hus utan värme flyttare.
Sen kommer det alltid bli olika temperaturer och varmast i rummet pumpen sitter.
Radiatorerna måste vara på om det ska bli jämn varmt.
.

Min luft/luft värmepump värmer hela huset utan problem och har gjort det sedan 2003.;)
Man får dock se till att inte ha alla innerdörrar stängda för då är det kört..
Det stämmer dock att värmen blir lite ojämn och varmast där pumpen är monterad.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
O
Själva behörighets delen kan du skippa helt. För vad som gäller är redan avklarat sedan många år tillbaka. Jag tror att de flesta elföretag har bara en med behörighet anställd. Du kan leta hur mycket du vill, men du kommer ingenvart på den biten. Att det däremot var dåligt gjort är en helt annan sak. Det hör inte till behörighetsfrågan.
Jag är övertygad om att det finns en del elektriker som är bra mycket duktigare än de som har behörigheten. Men med behörigheten följer mycket teori.

Jag kan tänka mig att på många stora elföretag så har de bara en med behörighet.... trots att de kanske har massa anställda elektriker...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.