Hej.
Här tänkte jag att man skall hjälpas åt att lägga upp bilder på fungerande regler så alla kan se hur man bygger bra regler.
Jag är själv ingen superbyggare men jag vet att det finns på forumet. Så ni som har roliga regler KOM igen nu och lägg upp.
OBS bara fungerande regler. Och jag vet att vissa kan fungera ena dagen och inte efter en uppdatering.
Men tanken är att dom skall fungera när man lägger upp dom iallafall.
 
Här kommer min regel hur huset fungerar när det blir mörkt eller ljust eller någon kommer hem eller åker bort

Skärmavbild 2015-11-23 kl. 21.04.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En till liten enkel. Vad som händer när man går in i badrummet

Skärmavbild 2015-11-23 kl. 21.05.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad som händer när min dotter molly kommer hem eller åker bort

Skärmavbild 2015-11-23 kl. 21.10.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Scenen som körs är att när hon åker bort går rullgardinen upp stereon slås av lyset slocknar i hennes rum osv.
När hon kommer hem slås strömmen på till stereon och belysningen går igång.
 
Tomas Andersson skrev:
En till liten enkel. Vad som händer när man går in i badrummet

[bild]
ser ej någon bild:cool:
 
@power650
Bilderna finns där. Detta har vi haft problem med förr på byggahus. Vet ej om det blir bra om du startar om webläsaren eller om det är något annat. Och du jag vet att du har roliga regler kom igen och lägg upp den längsta regeln :)
 
Push när tvättmaskin eller torktumlaren är klar.

Skärmavbild 2015-11-23 kl. 21.47.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Automatik för rullgardiner efter kl 21,30.

Skärmavbild 2015-11-23 kl. 21.47.41.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Starta köksradion när man tänder kökslampan på vardagsmorgon.
SonosMorgon.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inga avancerade regler, brukar bara bli problem..
Ex. Jag tycker mycket mer skall vara tänt än frugan, så endast grundbelysningen är automatiserat.
 
  • startsonos.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
power650 skrev:
Starta köksradion när man tänder kökslampan på vardagsmorgon.
[bild]

Jag har inga avancerade regler, brukar bara bli problem..
Ex. Jag tycker mycket mer skall vara tänt än frugan, så endast grundbelysningen är automatiserat.
Håller med att mycket kan krocka med varandra. Egentligen behöver ju inte reglerna vara komplicerad utan det är mer idéerna som jag är ute efter :rolleyes:
 
De här reglerna kör jag för att använda Dubbeltryck och Trippeltryck på min Zipabox med Qubino dimmer puckar. (Använder en av de extra ingångarna; ej den som styr lampan!)


Uppdaterad Dubbeltryck.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förklarningar Regel 3: Används för att stega upp en variabel i systemet varje gång man trycker på knappen.

Regel 4: Här händer allt!! Timern/Vänta är den tid man har på sig att trycka sitt kommando (en sekund är rätt lagom för att hinna med trippeltryck, går självklart att öka)
Går att lägga till fler steg med, så att du även kan ha fyrtryck/femtryck etc... det sista i regeln måste isåfall ändras så att det återställer sig ordenligt om man tryckt för många gånger.

/ Bonusregeln till höger i bild är om man vill Växla för varje gång man har tryckt. Som exemplet så byter man ut en IF-sats i Regel 4 mot denna del.
I exemplet blir det då att man vid första trycket Tänder Allt. Och nästa gång man trycker en gång så Släcker man allt.

Detta går ju självklart att använda separat utan Dubbel/Trippeltrycksreglerna.

/hpnisse
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
En av de första reglerna man bör skapa..
Sätta en variabel när solen går upp respektive ner, så man inte exempelvis startar en lampa på morgonen när det är ljust ute.
SolUppNer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
En styrning till med Qubino ingång2.

RGB.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett kort tryck tänder RGB-listen, ett längre tryck än 2 sekunder släcker den RGB-listen.
 
Bastun varm regel med variabel så att den inte skickar meddelande mer än en gång samt indatakontroll att värdet är mellan 0 och 100 och regel variabel reset schemalagd.

zipabox bastun varm.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Larm regel som jag har för friggebod. Har en http switch kopplad till det så att jag enkelt kan larma av och på via ikon i mobilen. Larmet sätts automatiskt på 2 gånger per dygn ifall att jag glömt bort det.

zipabox larm friggebod.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


zipabox larm till.JPG
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.