Hej!

Jag håller på river badrummet inför kommande renovering och har en fråga gällande vilken byggmetodologi är smidigast. Det handlar om badrum på bottenvåningen i ett platta-på-mark hus från 70-talet. Badrumsgolvet kommer att vila på ett ventilerat Nivell-golv med 70mm höga bjälkar, placerade 30cm mellan varandra..
Planen är att ha klinker och LK 16mm vattenburen golvvärme.

Då kommer frågan:

Är det bäst att använda spårad skiva i botten (som PEX-slingor sitter i) och bygga fall runt brunnen i avjämningsmassan? LK rekommenderar följande ordning (se infogad bild).
LK våtutrymme.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ska man lägga vanlig slä spontad spånskiva på bjälkarna och gjuta in PEX:en i en tjock armerad kaka som man sen lägger klinker på?

Fördelen med LK-metoden som jag ser det är att man behöver inte flytspackla så himla tjockt (för att täcka 2cm-tjocka PEX-slangar och få till fall) samt att man slipper armeringen. Nackdelen är troligtvis att det blir en hel del lager att lägga på.

Bonusfråga: Kan men eventuellt använda Nivellgolvens inbyggda justerbarhet för att få till en del av fallet? Visst får man sen flytspackla ner runt brunnen men några milimeter är fullt görbart genom att justera bjälkarna.

Tack för all input!
Mvh,
 
Eftersom du måste flytspackla så är det ingen idé att justera fallet med skivorna

Jag skulle nonhellre skippa nivell i badrummet och gjuta med eps och rotbruk eller flytspackla, då kan du få badrummet i samma nivå som övriga golven, du måste ju upp ca 25-30mm plus keramik om du kör LK metodenmetoden

Skandinavien flyt in slingorna så ska det vara min 12 mm över slangens överkant på hela ytan så det bygger ju också en hel del
 
Hej,

Tack för att du svarade! Det är egentligen inga problem att få badrummet i nivå med resten av huset då gamla badrummet också vilade på ventilerad golv av gammal konstruktion, ganska högt upp över plattan dessutom.

Att gjuta med EPS och rotbruk skulle fungera men det finns två problem:

- Plattan är oisolerad (från 1976), ganska ojämn (den har lagats 89' när golvventilationen installerades) och lutar svagt från mitten)
- VP-rör för elen, kopparrör för vattnet och fyra PEX-rör för golvvärme i andra rum vilar på plattan.

Med det i tanke vore det enklast med Nivell. Jag har lagt Nivellgolv i resten av huset och har både vanan, installeringsdetaljer och reglar för det.

Om det krävs 12mm flyspackel över slingorna för ingjutning känns det som att det är hugget och stucket mellan spårskivorna och ingjutning. Kör jag med spårskivorna bygger det med 12mm golvgips, Floorfix, sen 12mm avjämningsmassa.

Gjuter jag in PEX krävs det som minimum 24mm spackel för att täcka armeringsnät och slangar + 12mm över slangar + extratjocklek för att bygga fall...
 
Fördelen med tjockare kaka är stadgan i golvet, mindre risk för sprickor.
Rör sig nivellgolv mer än vanliga reglade golv? Kan ju påverka, speciellt i vägg/golv skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.