Hej!
Vi planerar att bygga en fjällstuga i Vemdalen under nästa år. Planen är att sätta stugan på plintgrund. Jag har några funderingar kring detta.

1. Marken består av grus och sten. är det ok att återfylla runt plintarna med detta material eller måste fylla med dräneringsgrus eller liknande?

2. Det är snözon 3 där vi ska bygga. Hur djupt under marken ska plinten vara om jag ställer den på 50mm isolering?

3. Stugan blir ca 7x10 meter med ett bjälklag byggt med 45x220 reglar. Vilken diameter bör man ha på plintarna?
 
2. Du ska inte STÄLLA den på isolering.
Om du ska ha med isolering så bör den ligga runt plinten en bit under markytan.
 
Tack för svaren! När det gäller isolering av plintarna har jag försökt hitta någon beskrivning på hur det ska utföras. Det jag hittade var den här bilden och där ser det ut som att man ska ställa den direkt på isolerskivan. Är det fel att göra så? Jag är ju också intresserad av att veta hur mycket kortare plint jag kan ha genom att isolera men har inte lyckats hitta det. isolering.JPG
 
OK
Med så grunda plintar stämmer det.
Jag tänkte på djupa plintar
 
ok, så hur tycker du jag ska göra :) ? Plintarna ska enligt tabellerna vara ca 2 meter under marken för att vara på frostfritt. Går det att isolera för att minska det djupet eller är det bättre att gräva 2 meter och skippa isoleringen?
 
Helt rätt! Jag som läste dåligt.
 
Om du ska ställa plintarna ovanpå isoleingen så måste du:
1) Räkna ut lasten på plintarna
2) Bestämma vilken isoleringskvalité du ska använda, tex. XPS 250
3) Framräknad last jämförs med isoleringens tillåtna långtidslast:
Detta ger dig vilken area som plintarna ha mot isolering för att
inte sjunka ner i isoleringen.
-Troligen måste du då gjuta en fot ovanpå isolering som plintarna kan stå på
 
Hur har det gått för dig?
Går i tankar att uppföra en stuga med exakt samma mått, även det i Jämtlandsfjällen.
Har du kommit till skott, hur gjorde du i så fall med plintarna?

Jag hade också tänkt bygga på plintgrund, men eventuellt borra dem manuellt med Skurupsborren eller motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.