pefo skrev:
Avhärdningen fungerar så fort det finns salt. Kör man tomt ett tag så gör det inte så mycket. Bara att fylla på igen. Varför skulle det sluta fungera för evigt!?
Inte en aning! De sa så i affären där vi köpte vår Miele-maskin. Vill minns att det står så i bruksanvisningen också. Det är säkert nån sensor som blir kaputt om det inte är en viss salthalt i saltbehållaren.

Men har man supermjukt vatten så spelar det ju inte roll om avhärdningen funkar eller inte. Och behöver man avhärdaren så är det j bara att fylla på salt. Lätt som en plätt.
 
Körde två matskedar citronsyra med 70 gradersprogrammet. Stanken är borta än så länge efter ca ett dygn.
Jag har en hel lingonburk fylld med syra om stanken kommer tillbaka, så jag tänker gå segrande ur den här striden... :)
 
*fniss*

Nu får du nog göra patron ur ett slag. Det håller en månad eller två.
 
Consensus skrev:
*fniss*

Nu får du nog göra patron ur ett slag. Det håller en månad eller två.
Vad falls?! Patron ur?!

ALDRIG!!!

Jag tänker vaka över den där diskmaskinen dag och natt! Minsta lilla stank så dränker jag den i syra!
För övrigt tycker jag att det har blivit en väldigt markant metallisk doft ur maskinen nu. Kan vara ren och skär inbillning. Men det borde väl i så fall handla om att det är rent så att metallen kommer i kontakt med luften väl?
 
Nu måste jag tala om hur vi blev av med ALLA problem med lukt och dåligt diskresultat. Det är pinsamt hur enkelt det var. Vi läste på forum, pratade med arbetskollegor och släktingar, men inget av det vi prövade fungerade så bra som vi ville. Prövade rengöringstabletter var tredje dag, salt i maskinen, ättika, liten skvätt avloppsrens.
Till slut fick jag tag i en person på Media Mark som var intresserad av sitt jobb,( ja, jag vet, det låter nästan för bra).
Kör alltid in kallvatten till diskmaskin. Många matrester sätter sig hårdare om man kör in varmvatten i diskmaskinen, typ potatis.
Sedan till det som nästan är pinsamt, SKIPPA ALLA FORMER AV TABLETTER!!! Rent skräp från början till slut som bara är till för att vi ska spendera pengar som inte ens fungerar. Denna försäljare gav rådet till alla som hade problemen, och han påstod att ingen kommit tillbaka och varit missnöjd. Hur som helst har det hjälpt oss till 100%, inte ett spår av dålig lukt eller dåligt diskresultat.
Vi använder oss av ICA:s absolut billigaste pulver; Basic! Det enda vi också gör efter varje disk är att ta bort den där lilla korgen längst ner i diskmaskinen. Den är tydligen inte bara till för att fånga upp ärtor och annat gojs, utan är tydligen en liten fettavskiljare. Och man blir verkligen förvånad hur mycket fett varje disk genererar!
Ska väl också tala om att vi använder mindre pulver än halva diskmedelsfacket. Tycker mig få bäst resultat av LAGOM med pulver.
De vänner som prövat vår metod har alla hittills varit överraskade, märkligt att inte fler talar om detta.
Ett halvdant diskresultat kan göra vem som helst tokig.
 
  • Gilla
Daniel Lind
  • Laddar…
En anledning till lukt kan vara att avloppsslangen är lite igensatt så maskinen inte kan pumpa ut allt vattenutan att en del rinner tillbaks in i maskinen men det brukaar ju i och för sig synas.

En annan anledning kan vara att det samlats en massa "goja" under tätningslisterna främst den undre som sitter i själva maskinen. Kan vara värt att skrapa lite under den med nått som inte repar typ en smörkniv eller liknande och sen köra med diskborste o lite varmvatten efteråt. På vår maskin samlas ofta en massa smuts under den listen.
 
Några tips : Se till så diskmaskinen är ansluten på kallvattnet. Avloppsslangen måste sitta fäst upp mot undersidan på diskbänken i en båge, som ett uppochnervänt U, annars kan det rinna in sunkvatten från diskhon.
Kolla också så att slangen är ansluten på rätt sida av vattenlåset.
 
  • Gilla
hwila
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.