Ja, åtminstone har det varit fuktigt, troligen när huset (eller rummet) stått kallt.
Det är ett putsat hus, väggarna är murade med betongblock, på insidan treetex. Det är det jag vet.
I flera rum i huset kan man ana gråa prickar där spikarna sitter, men i ett rum är det värre, med tydliga vattenfläckar runt om, särskilt över fönstren. Jag tror att detta är torrt nu, fuktmätaren visar inga höga värden med vet inte hur väl den funkar i treetex. Skulle gärna slippa riva ner treetexen nu, då jag behöver ha ett "kontor" just i det rummet för att få nån ordning på livet. Om man kunde vänta till sommaren vore det toppen, men jag vill ju inte va dum och vänta med nåt som borde åtgärdas så snabbt som möjligt. Så titta gärna på bilden och säg vad ni tänker! Som ni kan se är väggen rätt ful överallt, i hörnet ser det lite ut som det varit en motorsågsmassaker eller att en colaflaska exploderat, men det är bara över fönstren det är de här "utflytna" vattenfläckarna.

DSCN6573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN6574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN6575.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helt klart kondens fläkar från spikskallar.
Ytterväggen har varit kall sen har det blivit konden på spikarna som börjat rosta.
är vanligt i gamla hus som står tomma och ouppvärmda vintertid.
 
Ok, tack! Det var vad jag trodde. Så nu när vi värmer huset torkar det troligen upp och så är ingen större skada skedd, hoppas jag. Eller möglar treetexen lätt av sånt här?
 
Nej, du kan vara helt lugn och sova gott på nätterna. Det är ingen fara. :)
 
Tror man har använt ogalvad spik i kombination med lite/ingen isolering, spikarna leder kyla utifrån och fuktig luft inifrån har kondenserats på dom kalla spikskallarna. Så blir det om huset är uppvärmt (vet inte varför det ska ske om huset har samma temp som ute). Är för lokalt för att orsaka skador (är jag nästan säker på).

Måla med någon spärrfärg innan du målar/tapetserar. Bör funka med gips också men för säkerhets skull måla med spärrfärg först.

Kolla för säkerhets skull att det inte verkar vara mycket sprickor i putsen eller andra vattenvägar in så den i sig är väldigt fuktig. Kanske läge att mäta fukt i putsen/betongen (om det går).
 
Det finns en spärrgrund på sprayburk hos flugger som är bra
 
Barnrikehuset skrev:
Tror man har använt ogalvad spik i kombination med lite/ingen isolering, spikarna leder kyla utifrån och fuktig luft inifrån har kondenserats på dom kalla spikskallarna. Så blir det om huset är uppvärmt (vet inte varför det ska ske om huset har samma temp som ute). Är för lokalt för att orsaka skador (är jag nästan säker på).

Måla med någon spärrfärg innan du målar/tapetserar. Bör funka med gips också men för säkerhets skull måla med spärrfärg först.

Kolla för säkerhets skull att det inte verkar vara mycket sprickor i putsen eller andra vattenvägar in så den i sig är väldigt fuktig. Kanske läge att mäta fukt i putsen/betongen (om det går).
Hej, varit borta från forumet ett tag. Tack för alla svar!

Lite nya frågor ang. Barnrikehusets svar:
Leder ogalvad spik värme (eller "kyla") bättre än galvad? Eller är det bara att den rostar?

Om innetemp=utetemp borde det ju inte kondensera, det förstår jag. Vet inte riktigt hur jag tänkte. Men nåt i stil med att om man håller 20 grader inne, kanske inte spikhuvudena "hinner" bli lika kalla, och kondenseringen sker närmare utsidan av väggen. (Sen om det är nåt bättre för husets hälsa vet jag inte. Kanske värre, frostsprängning i puts och sånt?) Och att mindre av den varma fuktiga luften når kondenspunkten. Så jag tänker och hoppas väl att detta mestadels har hänt när huset varit dåligt uppvärmt, och med människor och krukväxter som fuktar av sig... Detta rum har varit helt kallställt på senare år, om jag förstått rätt, förståligt med tanke på den gamla oljepannan. Men det kanske är önsketänkande, kanske är kondenseringen som värst nu när vi har värmt upp huset. Finns det fler tankar om detta?

Sen undrar jag om shellac funkar fint som spärr?

Putsen ser fin ut på utsidan där fläckarna är som värst. Putsen är sämre under fönstren, medan fläckarna på tapeten varit som blötast över fönstren. Får se om jag vågar sticka min fuktmätare i putsen, vill inte gärna röra den, rädd att den ramlar av! Men säger ett mått av putsens yttersta skikt nånting? Kan mäta muren under, inifrån källaren. När börjar fuktvärdet bli kritiskt i betong?

Tusen tack för hjälp och lugnande kommentarer!
 
Spikar är köldbryggor och blir alltid kallare/fuktigare än väggen och det kommer att samlas damm på dom kalla ställen. Inget farligt och syns ofta i gamla hus. Det är bara att torka rent någon gång om året :). Bra ventilation i huset bromsar fenomenet att ny ytlig smuts samlas på dina kalla spikhuvuden.

Spärrfärgen ska stoppa den befintliga rosten/fläckar att vandra genom ny väggfärg eller tapet men tar inte bort köldbryggor. Pensla med vilken som helst ljus lösningsmedelbaserat färg på dina fuktfläckar innan du målar/tapetserar. Spara skellack för trä.

Att mäta fukt i putsens yttersta sikt ger dej inte mycket till svar så låt bli det :). Är putsen frostskadat så var den och kan bli fuktig igen. När du börjar värma huset och alla rum så torkar yttre putsen snabbare och frostskadorna stoppas.
Lycka till med huset!
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.