Har du ångrat det på något sätt än @hus520? Du valde trådlöst larm sen?
 
Ännu mer du kan dra för, om än inte bara larm.

Jag har byggt kök och vardagsrum på ny plats, det blev en hel del slang i samband med det, som motpol till att dra lite:

Parabolantennkabel från garaget, in i en dosa i vardagsrummet. Från den dosan till diagonalt mittemot där alla mediaelektronik ska stå.

Två styrda eluttag, bakom tvn och till mediaelektronik.
En till dosa bakom tv tillsammans med ett till rör för hdmi och centerhögtalare.
Dosor till komplett 5.1 högtalarsystem i öronhöjd för alla enheter
Hdmi från mediahörn och vögguttag i taket till projektor
Inkommande ethernet/larm slang från elcentral till mediahörnet
Trådbunden rumstermostat till golvvärmen

Garaget fick nya radiatorrör, kallt och varmt vatten till handfat, ny undercentral med trefasuttag och egen jordfelsbrytare som inte påverkar belysningen, ethernet/larm med rökdetektor och portblockering/styrning via larmet.

Jag har badrummet härnäst att renovera, och det är ju tur för då kan jag dra högtalarslang i taket i köket, för att utnyttja förstärkarens möjlighet till flera zoner :D och fuktlarm i köket.... takhögtalare på toaletten till badstunderna, självklart :D
 
H
Japp, det blev ett trådlöst larm. Trådbundet larm hade kanske känns lite säkrare, men skulle jag ha installerat detta så hade vi inte haft ett larm än :)

Problemet är att tiden inte räcker till, på långa vägar. Jag jobbar en hel del med elektronik (på hobby nivå) med arduio och raspberry pi osv, men inget sådant har kommit upp än i huset.

Datauttag har jag i varje rum (allt är trådlöst just nu). Givare, högtalare osv kommer också förmodligen vara trådlösa.

Så, jag har inte ångrat detta.
 
Om man vet var centralenheten ska sitta så kan man kanske dra rör till kritiska ställen. Tänker så här: Utan att spika den exakta placeringen av alla detektorer kanske det går fint dra rör till tex ingångar /vardagsrum /hall /kontor /garage /utrymme utanför sovrum /källare /uthus och så nöja sig med att kabel från vissa detektorer eller sirener syns en bit men inte hela vägen till centralen. Brandvarnare kan ju vara trådlösa, liksom manöverpaneler som bara används undantagsvis.
 
Om man kan blanda trådat och trådlöst hade jag nog sett till att utesirener och rörelsesensorer var trådade ifall en inbrottstjuv använder störsändare.
 
S
Demmpa skrev:
Gällande branddetekteringsbiten säger jag minimum följande:
En rökdetektor i varje sovrum
En rökdetektor bör täcka max 60 m2 och max 7 m radie (rökens väg)
En multidetektor (rök & värme) i det utrymme som elcentralen sitter i
En multidetektor (rök & värme) i tvättstugan
En rökdetektor i teknikrummet

Detektorerna måste sitta minst 1 m från tilluftsdon, vägg, mm.

Ljudnivån från sirener bör vara minst 75db vid huvudkudden.

Ljudnivån på sirener (brand/inbrott) bör/får vara max 110db (@ 1m från larmdonet), för att inte riskera hörseln när larmet löser ut (tex vid test).
Han bör ju prioritera hall och entr'e före sovrummen. Men allt är såklart bäst
 
Det har blivit försenat en vecka vilket kanske var tur ändå. Nu ska jag träffa elektrikern på plats och gå igenom allt och vad det kan tänkas kosta. Om det inte blir helt horribelt dyrt så kör jag på alla fönsterpartier, dörrar och rubbet med tråd annars fokuserar jag på dörrar mest utsatta fönster, några PIR, två trådade brandvarnare och sirener.
 
K
Differensen i pris mellan en trådlös och en trådbunden magnetkontakt kan vara över 500kr per styck. Det kan dras en del slang för de pengarna.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
kva skrev:
Differensen i pris mellan en trådlös och en trådbunden magnetkontakt kan vara över 500kr per styck. Det kan dras en del slang för de pengarna.
Och man slipper batteribyten i magnetkontakter och pir (tror jag)!

Måste ts ha kontakter, pir etc tycker jag ts ska dra slang. Dumt att chansa på att det perfekta larmet finns som klarar både trådlöst och trådat. Bäst att satsa på trådat och eventuellt (om det går) hänga på trådlöst i nödfall.
 
user7 skrev:
Det har blivit försenat en vecka vilket kanske var tur ändå. Nu ska jag träffa elektrikern på plats och gå igenom allt och vad det kan tänkas kosta. Om det inte blir helt horribelt dyrt så kör jag på alla fönsterpartier, dörrar och rubbet med tråd annars fokuserar jag på dörrar mest utsatta fönster, några PIR, två trådade brandvarnare och sirener.
Väldigt intressant tråd, och spännande frågeställning tycker jag! (tänker ungefär som du och har i utgångsläget tänkt få rör dragna till det mesta vi kan komma på, när ändå väggarna är avklädda och obyggda. Hellre än att riva och behöva reparera när det väl är snyggt och färdigt.)
Kommentera gärna vidare här när du fått in lite priser och jämfört för att fatta ditt beslut, är du snäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.