Hej jag behöver lite hjälp med koppla in mitt telejack. Har testat massor av kombinationer men får inget internet eller adsl har felsökt linan med telia och allt går fram utan till modemet

Kablarna som finns är 4 vita, blå, orange, grön, brun

Va nere i centralen och det såg ut såhär dom längs till höger är mina då är orange/vit och blå/vit inkopplade men testat alla kombinationer

Testat mäta spänning med men ej något

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glömde nämna att jag bor i bostadrätt såhär ser de ut inne
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Varför är en massa ledningar sammanvirade?
 
DIY_freak skrev:
Varför är en massa ledningar sammanvirade?
Är inga som sitter ihop kanske ser ut så på bilden
 
Börja med att mäta på plinten,
6a-6b (vit-blå) (med trådarna inkopplade)
7a-7b (vit-orange) (med trådarna inkopplade)
Mät sedan med trådarna bortplockade (par för par så du inte blandar ihop dom vita trådarna)
6a-6b (vit-blå) (med trådarna urkopplade)
7a-7b (vit-orange) (med trådarna urkopplade)

Linjespänningen (om du har kopparburen telefoni) ska ligga på ca 55VDC
 
Alla ligger parvis t.ex. blå+vit och är separat tvinnade, så börja med att reda ut vilken vit, som hör till vilken färg. Det är mycket vanligt att inkommande är just paret blå-vit, men det kan variera. För att sedan koppla in till dina jack, föreslår jag en titt på https://www.telia.se/foretag/support/bredbandstelefoni/kopplainflertelejack där det finns beskrivet.
 
Demmpa skrev:
Börja med att mäta på plinten,
6a-6b (vit-blå) (med trådarna inkopplade)
7a-7b (vit-orange) (med trådarna inkopplade)
Mät sedan med trådarna bortplockade (par för par så du inte blandar ihop dom vita trådarna)
6a-6b (vit-blå) (med trådarna urkopplade)
7a-7b (vit-orange) (med trådarna urkopplade)

Linjespänningen (om du har kopparburen telefoni) ska ligga på ca 55VDC

Finns inge spänning på någon av plintarna förutom 2 och där sitter det kablar men fattar inte hur grannarna kan ha internet..

Kan jag koppla på mina rakt på dom 2 ? Eller blir det störningar
 
Har du bara ADSL eller har du även ett telefon abonnemang på samma trådar? Om du endast har ADSL, så kanske det inte finns en linjespänningen och då kan det bli lite knepigare att veta vilka ledare som används. När det gäller plinten på översta fotot, så antar jag att det är någon central kopplingsplint utanför din lägenhet och om så är fallet, så ska du inte koppla in något där, för det tillhör teleleverantören. Vid uttaget på undre bilden, så måste du reda ut vilka som ligger i par. Sedan kan du pröva par för par, vilket som är aktivt.
 
Redigerat:
HasseTeknik skrev:
Har du bara ADSL eller har du även ett telefon abonnemang på samma trådar? Om du endast har ADSL, så kanske det inte finns en linjespänningen och då kan det bli lite knepigare att veta vilka ledare som används. När det gäller plinten på översta fotot, så antar jag att det är någon central kopplingsplint utanför din lägenhet och om så är fallet, så ska du inte koppla in något där, för det tillhör teleleverantören. Vid uttaget på undre bilden, så måste du reda ut vilka som ligger i par. Sedan kan du pröva par för par, vilket som är aktivt.
Då kan jag väl lika gärna koppla ur alla och ta nya kablar tex brun och orange och testa? Då vet jag ju vilka de är när jag kommer upp till lägenheten ? Men dom ska alltid sitta brevid varann på plintarna ? Eller kan en sitta längs till vänster och en längs till höger ?
 
Det ska redan vara kopplat utanför din lägenhet! Där ska du inte göra någonting alls, för då stämmer inte nätdatabasens info om kopplingsvägar från stationen och till din lägenhet! I din lägenhet ska du reda ut vilket färgpar som är aktivt. Om det inte finns linjespänningen, så kan du bara koppla in ett partvinnat färgpar (t.ex. blå+ vit) och pröva, sedan nästa färgpar och pröva igen.........
 
Har du ADSL på linan funkar det inte att mäta spänning.
Jag tycker inte du ska koppla på plinten om du inte har koll på vad du gör.
Pröva att lägga blå + vit på jacket, funkar inte det så testa den andra vita.sedan brun och blå. Funkar inte det lägg brun och de vita.
 
Stationen måste man alltså ta hit tekniker ? Kan väl bara va blå/vit eller orange/vit ? Då dom andra hänger löst. Har testat alla kompinationer måste vara stationen då får vänta på tekniker men skulle ta 3 dagar
 
Redigerat:
Se mitt inlägg nr 6 om hur kabelfärgerna fungerar. Om jag får GISSA, så har du inkommande på antingen blå/vit eller orange/vit. Om du då inte får funktion genom att koppla enligt länken ( i nr 6 ), med något av de paren och sedan testa ADSL-modemet, så ligger felet troligen någon annanstans. Är du 100% säker på att du vet vilka vita, som hör ihop med respektive färg ? Färg+vit ska vara separat tvinnade inuti kabeln, så om du kan skala 3 cm extra kan det synas bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.