JA!!!
Självklart borde marknadsvärdet sänkas!
Finns väl ingen "med alla hemma" som vill ha pvc fönster.
Men iofs finns det köpare som inte har koll.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Traume skrev:
JA!!!
Självklart borde marknadsvärdet sänkas!
Finns väl ingen "med alla hemma" som vill ha pvc fönster.
Men iofs finns det köpare som inte har koll.
Jag har satt in PVC-fönster hemma, och jag skulle helt klart säga att jag är vid mina sinnens fulla bruk. Jag har även ett par Traryd-fönster i en tillbyggnad. Gissa vilka som har bäst U-värde. Då jag är lite av en värmenörd, så har jag mätt värmeläckaget noga. Är också helnöjd med vädringsläget, där man tippar fönstret inåt.
Vad har du själv för erfarenhet av olika typer av fönster?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Skulle jobbet vara ordentligt utfört och fönstren passar till huset så skulle jag inte reflektera mer över det än att det är skönt att slippa byta fönster
 
AndersS skrev:
Men det behöver inte betyda att marknadsvärdet blir lägre för huset, utan att du accepterar en extra utgift för fönsterbyte.
AndersS - det där är samma sak och självklart sjunker det troliga marknadsvärdet för varje större sak som en köpare "måste" räkna med att åtgärda efter ett köp.
Om de flesta potentiella köpare skulle anse att de behöver/vill byta fönster om de köper, och om den rimliga kostnaden för detta är säg 120.000 kr som nämnts, så kommer husets marknadsvärde vara omkring 120.000 kr lägre än om fönstren var ok för många/de flesta potentiella köpare.

När vi köpte vårt hus t ex så satt här en gammal el-panna och värmde vattnet som cirkulerade till elementen. Vi bytta till Bergvärme efter ett år, och knappast någon potentiell köpare skulle ha köpt det här huset och behållit el-pannan. Därför var det också inräknat en kostnad på knappt 150.000 kr i vad köpare (inklusive vi) var beredda att betala för det här huset. Om det hade funnits en bra Bergvärmepump redan installerad tror jag personligen att priset hade blivit mer än 150.000 kr högre.
 
katten1234 skrev:
Hej!

Om en nybyggd villa har PVC-fönster. Skulle ni säga att marknadsvärdet sänks då?
Hej katten1234,
som många redan har påpekat är det nog mycket en personlig smaksak, och framförallt beroende på om PVC-fönstren i fråga ser ut som fönster som man/de flesta förväntar sig på just huset ifråga... passar fönstren bra till huset i övrigt och inte är "fula" i de flesta köpares ögon, så sänker de nog inte priset alls.

På ett mer exklusivt hus, där man förväntar sig bättre material och där eventuellt utseendet inte passar in, så sänker det säkerligen värdet. Likaså om det är så att PVC-fönstren har väsentligt högre U-värde än man skulle förvänta sig av motsvarande fönster i andra material, sänker det nog värdet genom en högre energiförbrukning och att det känns fel.

Precis som det knappast lönar sig från ett värdeperspektiv att sätta in en enstaka extremt dyr detalj i ett hus som i övrigt inte alls håller den nivån, så kan det nog vara het fel att snåla in på en enstaka detalj i ett i övrigt påkostat hus. Bäst för att "optimera värdet" är nog att hålla det mesta i huset inom ett rimligt enhetligt spann av ungefär samma exklusivitet.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
lordi skrev:
Jag har satt in PVC-fönster hemma, och jag skulle helt klart säga att jag är vid mina sinnens fulla bruk. Jag har även ett par Traryd-fönster i en tillbyggnad. Gissa vilka som har bäst U-värde. Då jag är lite av en värmenörd, så har jag mätt värmeläckaget noga. Är också helnöjd med vädringsläget, där man tippar fönstret inåt.
Vad har du själv för erfarenhet av olika typer av fönster?
Har erfarenhet av pvc, trä, aluminium.
Generellt sett anser jag att pvc/plast fönster kan se ut som vilka fönster som helst, men känns väldigt "billiga" när man använder dom, sen finns det ju inga bra sätt att renovera ett pvc fönster när dom spruckit vid ex. viss mottagning vid minusgrader.samt att även om säljare säger att dom är underhållsfria stämmer det ju inte.
Det absolut värsta är ju ändå pvc dörrar :banghead:
Sen anser jag att man ska undvika material som plast i hus om man inte behöver. tex. härdplaster som pvc och skumisolering. I min värld bygger man hus av trä,sten och glas.
 
  • Gilla
bjoar564 och 6 till
  • Laddar…
Finns ju en uppsjö av PVC-fönster. Köper man det billigaste man kan hitta ur en container hos någon nasare, så får man nog också kvalitet därefter. Så även med träfönster.
Mina Gealan har suttit i 7 år nu, och inget av dem har spruckit. Och visst, man måste ju göra rent dem ibland, så helt underhållsfritt är det ju inte :)
PVC-dörrar har jag ingen erfarenhet av.
Grannen monterade in nya träfönster något år efter mig, och hans behöver snart målas, iaf på ena sidan av huset. Bor man nära havet så får fönstren vad de tål med blåst och regn.
 
Traume skrev:
Har erfarenhet av pvc, trä, aluminium.
Generellt sett anser jag att pvc/plast fönster kan se ut som vilka fönster som helst, men känns väldigt "billiga" när man använder dom, sen finns det ju inga bra sätt att renovera ett pvc fönster när dom spruckit vid ex. viss mottagning vid minusgrader.samt att även om säljare säger att dom är underhållsfria stämmer det ju inte.
Det absolut värsta är ju ändå pvc dörrar :banghead:
Sen anser jag att man ska undvika material som plast i hus om man inte behöver. tex. härdplaster som pvc och skumisolering. I min värld bygger man hus av trä,sten och glas.
Och gedigen massiv metall, inte att förglömma! :)
 
katten1234 skrev:
Hej!

Om en nybyggd villa har PVC-fönster. Skulle ni säga att marknadsvärdet sänks då?

tack på förhand!
Sätt in de fönster som passar in mest på dina värderingar (vilka det nu är). Bygger du hus har du antagligen tankar på att bo där ett tag. Marknadsvärdet spelar egentligen bara roll när du ska skriva om till bolån från byggkrediten.

Ett nybyggt hus kan ha pvc medans ett hus från 20talet kanske bör ha träfönster. Mycket beror nog på hur det passar in, hur är standarden i övrigt?
 
Martin E skrev:
AndersS - det där är samma sak och självklart sjunker det troliga marknadsvärdet för varje större sak som en köpare "måste" räkna med att åtgärda efter ett köp.
Om de flesta potentiella köpare skulle anse att de behöver/vill byta fönster om de köper, och om den rimliga kostnaden för detta är säg 120.000 kr som nämnts, så kommer husets marknadsvärde vara omkring 120.000 kr lägre än om fönstren var ok för många/de flesta potentiella köpare.

När vi köpte vårt hus t ex så satt här en gammal el-panna och värmde vattnet som cirkulerade till elementen. Vi bytta till Bergvärme efter ett år, och knappast någon potentiell köpare skulle ha köpt det här huset och behållit el-pannan. Därför var det också inräknat en kostnad på knappt 150.000 kr i vad köpare (inklusive vi) var beredda att betala för det här huset. Om det hade funnits en bra Bergvärmepump redan installerad tror jag personligen att priset hade blivit mer än 150.000 kr högre.
Jo så kan man ju se det också. Men om ni är t.ex. är några budar på huset och priset blir 2 Mkr så är det marknadspriset. Om du sedan lägger ut 120" på att byta fönster så blir inte marknadspriset 2,12 Mkr.
De pengar du lägger på fönsterbytet betyder inte att marknadspriset ökar. Lika lite om du gör andra förändringar så behöver det inte betyda förändrat marknadspris. ;) Men man hoppas ju på att det ska bli så.
 
O
Traume skrev:
JA!!!
Självklart borde marknadsvärdet sänkas!
Finns väl ingen "med alla hemma" som vill ha pvc fönster.
Men iofs finns det köpare som inte har koll.
Då är jag en utav dessa som inte har alla hästar hemma.... :)
Men de gör inget, jag har papper på det :p

Jag skulle absolut sätta i PVC fönster i mitt hus. Jag skulle inte tvekat att köpa ett hus med PVC fönster....
Däremot skulle jag inte köpa ett hus där fönsterna var av trä... Om de var dåligt tillverkade...



Ingen som har tänkte på att PVC fönster kanske höjer värdet? Eftersom du får underhållsfria fönster?
 
Redigerat:
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Är ju inte underhållsfria utan bara omöjliga att underhålla!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Inte alla har samma krav som bortskämda Svennar...talar vi om Angered eller Rosengård kan jag lova att köparna inte klagar så mycket. Beror helt på vilken marknad man vänder sig till. Många som inte har rötter i Skandinavien har inga som helst problem med PVC eller inåtgående bågar, speciellt inte om du kommer från lägenhet. Titta bara på Tyskland. På senare tid har Hemnet haft några nybyggen ute i just Angered (med omnejd). Skulle vara intressant att veta byggtekniken.

Mitt hus i Angered från 1974 har tvåglas PVC och jag ser det som en klar fördel jämfört med ruttna 70-talsfönster. Nu gällde det nybygge men som sagt allt beror på priset. Hellre enkla material och mindre banklån vad gäller mig. Jag tycker man vänjer sig vid PVC.
 
Att jämföra PVC och trä är ju att jämföra äpplen o päron. Alla vet väl att träfönster inte är underhållsfria...ingen som har sagt något annat.
Skall man jämföra får man väl jämföra med något annat underhållsfritt alternativ. Tex trä/Alu fönster.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Att jämföra PVC och trä är ju att jämföra äpplen o päron. Alla vet väl att träfönster inte är underhållsfria...ingen som har sagt något annat.
Skall man jämföra får man väl jämföra med något annat underhållsfritt alternativ. Tex trä/Alu fönster.
Trä/Alu är inte underhållsfritt och inte pvc heller .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.