Jag går i tankarna att gjuta fast gängstänger i en betongplatta (tänk stolpsko), som sen endast kommer att belastas "ovanifrån" (alltså tryck "in i" betongen), men jag har svårt att hitta information om vad som gäller för denna typ av belastning.

Många stolpskor gjuter man ju in som dom är, men samtidigt har vissa stolpskor exempelvis en mindre platta svetsad längst ner. Är detta något som hjälper mot tryckkraft också eller är det främst mot dragkraft?

Det jag egentligen vill veta då är, :) bör/kan jag göra något mer med stängerna än att bara gjuta in dom som dom är (typ svetsa på en platta längst ner, sätta en mutter/fyrkantsbricka mot betongen), eller kommer typ muttern att dra av gängorna innan betongen går sönder?
 
Gjuter man en plint som nåt ska stå på så dimensionerar man såklart plinten efter vad den ska bära. Då spelar det ingen roll hur lasten vilar på plinten så länge gängstång/stänger också är dimensionerade för att bära lasten.

Skulle lasten vara så stor att stången skär ner i plinten och spräcker den eller nåt sånt så är ju plinten feldimensionerad/felkonstruerad.
 
Från byggstål sidan så gör man alltid undergjutningar för att inte lägga trycket på gängstänger samt ställmuttrar, så jag hade inte låtit det stå bara på stänger om det inte finns något som tar upp trycket under gängstången.

Är det en bultgrupp på 2 eller fler så svetsade vi alltid ihop det till en "korg" med rätt håldelning så svetsar du en platta under så kommer du vara safe enligt mig.

Sen vad som ger sig först beror på val av gängstång och ingjutningsdjup och betongkvalite
 
  • Gilla
SchaktTeknik
  • Laddar…
Betong klarar tryck oerhört bra så gängstången viker sig före betongen bara du har tillräckligt med betong och armering under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.