Ett stort problem med asbest är att den kan finnas i princip alla material.Nyligen upptäcktes det att det fanns i fönsterkit till gamla fönster.

Som hantverkare/hemmapulare ska man inte utsätta sig för onödiga risker som kan förkorta sitt liv.

Jag är själv snickare o har ett typiskt asbest hus. Byggt på 60-talet. Nu gjorde jag all sanering själv enligt konstens regler. Man kan renovera bort sin asbest men gör det på rätt sätt.
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
pelpet skrev:
Stort tack för den tråden, det är jättebra att ha relevant och saklig information om hur riskbilden kring asbest egentligen ser ut.

Jag menade inte att asbestrivning är som att röka, utan att riskbilden fungerar på samma sätt - dvs det finns inga helt ofarliga nivåer utan alla exponeringar ackumulerar upp risk för sjukdom. Man bör alltså inte utsätta sig för asbest i onödan.
+1 Håller med
Jag menade inte att just du jämfört asbestexponering med att röka lite grann, menade mest att liknande uttalanden ofta förekommer, inte bara på detta forumet
 
Det skulle ju vara intressant om man faktiskt kunde översätta asbestexponeringar till antal rökta cigaretter. Farlighet blir ju alltid mera begriplig om den kan visualiseras.

Typ "riva ut 4 meter ventilationskanaler av asbest utan andningsskydd med lite asbestkross inomhus, därefter vädring och våttorkning" = 12 limpor marlboro.
 
  • Gilla
Spackelspaden
  • Laddar…
Även om det blir grovt, så går det åtminstone att göra en jämförelse av risk att bli sjuk, t ex 20 cigg om dagen i X antal år jämfört med asbestexponering i viss luftkoncentration ihop med tid spenderad att inandas den luften. Ska se om jag kan göra en sådan, kan ju ge lite perspektiv, även om det blir ngt ovetenskapligt
 
Det vore klart intressant, det ger ju en hyfsat vettig bild av riskerna som är involverade.
 
Tackar, det visar ju tydligt att asbest inte riktigt är att jämföra med rökning. Och att det är bra att jag var noga med andningsskydd, vädring och rengöring när jag skruvade ner vår inomhus-eternit.
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.