Ska installera en fresh intellvent i badrummet ska man montera den i befintlig självdragskanal i taket som sitter i felända av rummet, eller göra ett nytt hål genom ytterväggen och montera fläkt och kallrasskydd där och kallrasskydd i självdragskanalen?
Tilluften kommer via badrumsdörren.

Elinstallationen kommer jag göra genom jobbet.
 
Enklast att montera direkt i kanalen.
 
I självdragskanalen i taket, yttervägg är en lösning om inte takkanal finns tillgänglig eller av annan orsak är olämplig.
Skaffa en som du kan köra på lågvarv konstant och forcera med strömbrytare och fuktsensor.
Brytare (återfjädrande) är viktig gällande lukter och du kan även forcera före bad/dusch vilket minimerar fukten.
Skulle du bada t.ex. så ser sedan fuktsensor till att fortsätta forcera efter att timerfunktionen slagit ifrån.
Kostar lite mera men det är det värt.
Har den lösningen i fritidshuset och tycker det fungerar bra, i huset har vi enbart lågvarv och fuktstyrning och man saknar verkligen möjligheten att öka hastigheten manuellt.
 
Var går självdragskanalen?
Om den går till en murstock kan det vara olämpligt att trycka ut fuktig luft i den om den inte är uppvärmd.
 
Antar att den går ut i murstocken, har inte kollat så noga.
Uppvärmningen är idagsläget fjärrvärme, eldades innan med en kombipanna
 
Gavel eller långsida på huset ??
Jag monterade fläktar i väggen på bad och tvättstuga.
Tvättstugan låg på långsidan av huset, och den fuktiga luften steg upp under takfoten och gick även in på vinden, så efter första vintern var det mögel där.
 
  • Gilla
aef75
  • Laddar…
Mitt på ena långsidan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.