Hej, har köpt ett fuskbygge visar det sig. Hade väl mina aningar, så la ett skambud. Som godtogs. Varje dag visar sig nya saker (senaste 2 veckorna).

Hur som, mina egna hanverkarna håller på att installerar radiatorer inför bergvärmeinstallationen. Vi fick lov att kapa upp lite golv över ett burspråk för rördragning. De kikade runt lite då de tyckte det kom in kalluft. De flyttade på isoleringen i golvet och ser då att det är öppet rakt ut....! :x

Så kan det väl inte vara? Och, vad gör man åt detta? Räcker det med skjuta in plast underifrån (utifrån) eller ska man upp med kanske trossbotten etc? Hur SKA det se ut?

Min rädsla är ju så klart att det över tid kommer in fukt, insekter, smådjur etc...

OBS, ignorera att man på bilden ser hur snett allting är..... Jag vet! Hela burspråkets ytterfasad ska rivas och göras om till våren.
 
  • Foto 2015-11-26 14 34 54.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20151013_133758.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Teoretiskt ska du ha ett vindskydd runt hela huset.
 
Plast menar du eller exakt vad menar du?
 
Plast har man bara på den varma sidan, dvs på insidan. Utåt eller nedåt vill du ha ett vindskydd eller trossbotten som du säger. Asfaboard har man ju använt i många år. Cementbaserade skivor är också vanligt. Egentligen funkar ju vadsomhelst som släpper igenom fukt.
 
Ok! Men enligt alla googleresultat så är vindskydd också ofta plast...

Asfaboard verkar ju annars som en trevlig produkt.

Jag antar ju att man vill ha något som inte binder fukt heller?

Om jag nu använder Asfaboard, ska jag täta runt om med fog av något slag för att få det helt tätt? Eller SKA det tillåtas viss andning hela vägen ut?
 
Vindskydd och plast är inte samma sak.

Ett diffusionstätt skikt har du på väggens varma sida.
Ett vindskydd som inte är diffusionstätt har du på utsidan.

Sätter du plast på utsidan kommer fuktig inomhus luft kondensera mot plasten eller någonstans i väggen. Det blir inte bra.

Man brukar inte täta asfaboard utan bara sätta så tätt det går så att de tinte är några hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.