Hej,

Vi har köpt en AIRAM Nora lampa som drivs av 2 st CREE LED 2 x 3W. Enligt förpackningen så avgör den vitt ljus vilket stämmer mycket bra.

Visa bilaga 160611

Vi vill dock ha den inomhus och tycker att ljuset är på tok för kallt för detta. Så frågan är då om man kan åtgärda detta?

Jag köpte tidigare LED belysning på IKEA enligt följande :

dioder-led-ljuslist-delar-vit__53205_PE153426_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även dessa blev för kalla så jag tonade ljuset genom att tejpa på några lager med färgad plastficka vilket blev bra. Denna lösningen fungerade efter som dioderna avger ingen direkt värme.

När det gäller AIRAM Nora så är dioderna dock ganska mycket skarpare så det är möjligt att de blir en bra bit varmare.

Min egen tanke är, sätta färgad plastficka antingen över de 2 dioaderna eller tejpa det på plasten(lampans innerdel är plast. En annan tanke är att färga lampans innerhölje men jag vet dock inte med vad, man vill inte häller hindra för mycket av ljuset.

Några förslag?
 
Kom fram till att detta troligen inte var någon bra idé, det räckte att lampan var tänd några minuter så blev innerhöljet ganska varmt. Att sätta något över dioderna känns som en brandrisk och skulle man färgat glaset så måste det troligen vara någon speciell färg som klarar värme och som samtidigt är genomskinlig.

Väljer helt enkelt en annan lampa.
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
Aha, där har vi ju något, det blir dock troligen svårt att hitta en rimlig ton tyvärr. Och att köpa på distans med massa krångel att lämna tillbaka känns inte så kul.

Tack för tipset dock!
 
hsd
Laxrosa färgfilter används på scenbelysning för att ljuset inte ska bli för kallt, prova det
 
Vill du inte handla på distans så finns det högst troligt någon firma i närheten där du bor som hyr ut ljud & ljus, dom har säkert färgfilter du kan få köpa
 
Tror ni att detta håller även för intensiva som LEDar? De blir ju så varma att man bränner sig på dem? Har en högpresterande ficklampa med liknande led som ger närmare 300 lm och huvudet på den blir riktigt fram efter 5-10 min.
 
tommib
hsd skrev:
Laxrosa färgfilter används på scenbelysning för att ljuset inte ska bli för kallt, prova det
Tvärtom. Laxrosa filter har man för att få just vitt ljus istället för det vanliga gulaktiga glödtrådsljuset.

Filter för scenbelysning sitter på 0,5/1kW lampor som blir brännheta. Det är i ga problem med sådana på en armatur som du kan ta på utan att bränna dig.
 
Hittade en bild på en som testat med olika filter
1/4, CTO tycker jag ser bäst ut.
Kallas visst för kvarts CTO också.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Förr fanns det lamplack så man kunde göra sina egna kulörta lampor eller bättra på bleka bakljus på bilar. Den tålde värmen från glödlampor. Har inget förslag på återförsäljare men en välsorterad färghandel kanske kan tipsa.
 
hsd
tommib skrev:
Tvärtom. Laxrosa filter har man för att få just vitt ljus istället för det vanliga gulaktiga glödtrådsljuset.

Filter för scenbelysning sitter på 0,5/1kW lampor som blir brännheta. Det är i ga problem med sådana på en armatur som du kan ta på utan att bränna dig.
om man inte använder filtret så blir alla onaturligt bleka, och ja de används till 1000w halogenlampor som blir duktigt heta
 
tommib
hsd skrev:
om man inte använder filtret så blir alla onaturligt bleka, och ja de används till 1000w halogenlampor som blir duktigt heta
Jag skulle säga att ljuset blir just gult och inte vitt eftersom det är glödtrådsljus. Med laxrosa filter får man något som är mer som vitt ljus. Men min erfarenhet är från scenbelysning med massa annat ljus och de vita kannorna riktade mot publiken, så det kanske stämmer att folk ser blekare ut utan filtret. Aldrig tänkt på det. Vi hade alltid massa annat ljus också så jag kan inte svara för det...
 
imported_Benno skrev:
Förr fanns det lamplack så man kunde göra sina egna kulörta lampor eller bättra på bleka bakljus på bilar. Den tålde värmen från glödlampor. Har inget förslag på återförsäljare men en välsorterad färghandel kanske kan tipsa.
Bakljusfärg kan vara värt att testa med, ska kunna användas även på glödlampor.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller glaspennor?

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.