Hej på er.
För någon månad sedan lät jag installera en luft/luftvärmepump (LG Nordic Prestige 09), och det är väl knappast något som gått rätt här tyvärr.

1. Ojämn värme i huset.

Knappt 18c på nedervåningen och 25-28c på övervåningen där vi sover. Har fått bukt på problemet genom att ha alla element på, på nedervåningen, men få försvinner ju den största vinsten?

2. Dragning av matningskabel.

Den har de klamrat utmed golv (kabeln ligger mot både vägg/golv) och riskerar att bli skadad vid tex dammsugning. Dessutom är det jävligt fult gjort i ett hem där det annars helt saknas utanpåliggande fasta installationer, ser ut som en 12-åring klamrat kabeln, speciellt i stådskåpet där elcentralen finns. Fanns goda möjligheter att dra den kabeln genom krypgrunden och direkt upp i elcentralen, men det har man alltså inte gjort i detta fallet.

3. Farlig installation i elcentral.

Installatören har skalat av höljet och även genom en ledares isolator så kopparen syns.

Ledaren är fastskruvad vid säkringen på isolatorn, och inte i den skalade kopparen. Detta verkar leda till viss värmeutveckling och borde vara tämligen livsfarligt över tid, brandrisken är överhängande.

4. Oljud från innedelen.

Fläkttrumman verkar vara ur balans och för ett konstant brummande, verkar ta i någonstans. Emellanåt puffar och småsmäller det från enheten också, vet dock ej om det är normalt. Vet inte heller om något av dessa fel beror på felaktig installation eller fabrikationsfel.

Först efter hot om påstötning från min sida gentemot deras i särklass största återförsäljare behagade de att ens svara på ett mail.

Vad kan jag kräva för ersättning tycker ni?
 
hsd
De bör rätta installationsfelen och ev. byta värmepumpen
Du bör även få konsultering angående placering.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grundprincipen vi reklamationer är ju att firman som utfört arbetet skall åtgärda, dvs. normalt så kan man inte räkna med ngn, ersättning.

Om vi tittar på punkterna:
1. Låter som det behövs en injustering av huset's värmesystem. Ofta ingår detta inte vid installation av en värmepump (konstigt nog). Titta i avtalet om där finns något explicit skrivet om injustering eller om där finns något som indirekt ger stöd för att justering borde gjorts.

2. Svårt att uttala sig om.

3. På din beskrivning låter det som ett grovt och farligt fel. Jag antar att det nu är åtgärdat? Om åtgärden har kostat dig något, så tror jag att detta är en typ av akutreparation som firman kan tvingas betala, det är inte rimligt att invänta den felande firman om huset håller på att brinna ned.

4. svårt att uttala sig om. Men det låter klart som något onormalt.
 
Ja just ja, glömde nämna en till sak.

Hade en besiktningsman ute från Anticimex å försäkringsbolagets vägnar, jag fick en anmärkning på att det inte fanns någon avledning av kondensvattnet från utedelen. Enligt honom är det troligt att det bara tar några år innan man behöver byta hela grundsyllen.

Vände mig till företaget och frågade varför det inte fanns någon sådan installerad, fick till svar att det hade jag minsann inte beställt!?

Jag tycker att man som seriös företagare kanske kunde ha informerat mig om detta? Jag är ju faktiskt ingen expert på området så att säga.
 
Hur fungerar det med kondensvatten nu då? Rinner det bara ner under och blåser/stänker mot väggen?
 
O
Helt klart inte den mest seriösa firman....
1. troligtvis kan du inte få firman ansvarig för detta. Alla hus är olika.
2. Tråkig klamrad kabel kan vara svårt att få igenom misstänker jag. Allt ska gå fort, vilket innebär att de troligtvis inte funderade på någon alternativ dragning av kabeln.
3. Se hempularens svar ovan.
4. Borde vara en garantiåtgärd...
5. Ingår inte en dräneringslang i leveransen från tillverkaren? Detta borde väl vara självklart att det installerades oavsett... Däremot omhändertagandet av kondensvattnet är ditt ansvar.... Om inget annat är avtalat...
Å andra sidan... Med tanke på firmans bemötande och kompetens så är det väl inte förvånande om de missat dräneringsslang och då gärna skyller ifrån sig.
Dock bör du försöka göra någon egen lösning så länge... Och om det är enkelt att åtgärda ordentligt, så hade jag nog gjort det själv... så länge om inte annat... Framförallt eftersom de inte verkar vara de mest smidiga att arbeta med....
Men det är väl snarare därför de ska fixa detta oavsett....
 
Placeringen av luftvärmepumpen skulle de hjälpa till med, fanns det inget bra ställe att placera den för att få bra värme i hela kåken, då skulle de ge mig pengarna tillbaka var det sagt.

Jag påtalade inkopplingen i elcentralen idag, de håller på och bollar bilder fram och tillbaka med chefsteknikern?! Idioter, det är väl bara att skicka ut en elektriker? Får väl göra det själv ikväll annars, inte för att jag har behörighet, men förmodligen både bättre kompetens och erfarenhet på området.

Kondensvattnet ja, jag ställde en balja under, fyller en 25 liter om dagen tror jag. Tycker fan att man informerar kund om att en sådan behövs, det är ju monsunregn därunder när den frostar av. Jag hade inte sett det innan Anticimex påtalade det, och hade faktiskt inte en susning om att den ens fungerade på det sättet.
 
O
Bara för att kunna utesluta kondensvattnet, finns det någon slang monterad? Slang går nog att kräva att de ska fixa.
Men själva omhändertagandet är ditt ansvar...
Om det är sagt att de skall sätta upp den på ett bra ställe så borde dessa tvingas åtgärda detta.
 
Har varit sjuk ett par dagar, och har därför rivit allt karln gjort. Har hittat följande:

Farlig inkoppling elcentral.
Fel kabel använd
Dragning av kabel genom yttervägg utan rör, utan lut och utan tätning från utsidan.
Hål för genomföring av kablar och rör till innedel är mycket dåligt tätat, väller in kalluft utifrån och in.
Isolering saknas nästan helt på kyl/värmerör genom väggen, förmodligen dragit sönder det när han drog genom allt, alltså stor risk för kondensbildning i vägg.

Företaget påstår att alla deras tekniker är behöriga elinstallatörer, dock finns inte aktuell tekniker i elsäkerhetsverkets register. Företaget verkar tro att något slags diplom från en utbildning på en lokal el-firma räcker. Det är möjligt att han arbetar som yrkesman under överinseende av behörig elinstallatör, men någon överinseende elinstallatör har i vart fall ej inspekterat jobbet innan idrifttagning.

I eftermiddag kommer företagets Tekniker Chef hem till mig för att själv se på eländet. Han kommer få höra en del.
 
Rör för kabel genom vägg är inget krav. Övriga punkter låter dock inte så bra.

Vad gäller elbehörighet så fungerar de flesta elinstallationsfirmor så att de flesta arbetar "under överinseende" av en behörig. De stora bolagen kan ha 2000+ som alla arbetar under en och samma behörige person.

Detta är inte fullt så illa som det låter. Den behörige förväntas då ha en uppfattning om kunskapsnivån hos de anställda, och skickar någon med rätt nivå för olika jobb. Och den som skickas ut förväntas anmäla till chefen om uppdraget blir mer avancerat än man antagit.
 
För det första värmer inte en luft/luft pump ett helt hus utan värme flyttare.
Sen kommer det alltid bli olika temperaturer och varmast i rummet pumpen sitter.
Radiatorerna måste vara på om det ska bli jämn varmt.
Sen är det nog en standard installation som gjorts, klamringen av kabeln var nog enklaste vägen ( vilken dom flesta gör vid fastpris installation).
Om det är en farlig inkoppling i centralen ska du påtala det för företaget omgående.
Är det oacceptabelt ljud från innedelen ska det påtalas med, ev. kan det vara något som ramlat ned mot fläkten.

Och någon ersättning kan du nog glömma.
 
Den överinseende elinstallatören MÅSTE kontrollera installationen innan spånningspåslag. Så fungerar de på de flesta seriösa firmor där elektriker arbetar som yrkesmän. Allt annat är straffbart med fängelse upp till 1 år. Har ingen kontroll utförts och något händer, då gäller inga försäkringar osv.
 
Ja, huruvida en pump klarar av att värma upp ett helt hus eller inte, det är jag inte så insatt i. Däremot är det det jag blivit lovad. Jag gick upp ett par storlekar, enbart av den anledningen.
 
O
Tja.. De har inte levererat det de har lovat verkar det som. Kom ihåg det är det skriftliga "som gäller" okej muntliga avtal är lika giltiga, men mycket svårare att bevisa, då ord står mot ord.
 
Filling84 skrev:
Den överinseende elinstallatören MÅSTE kontrollera installationen innan spånningspåslag. Så fungerar de på de flesta seriösa firmor där elektriker arbetar som yrkesmän. Allt annat är straffbart med fängelse upp till 1 år. Har ingen kontroll utförts och något händer, då gäller inga försäkringar osv.
Det sker i princip aldrig någonsion att den behörige åker ut och besiktigar innan spänningstillslag, och det finns inget lagkrav på det. Det finns kontroller som skall göras före spänningssättning, de kontrollerna görs oftast av den som utfört arbetet. Och huruvida den behörige inspekterat eller ej påverkar inget försäkringsmässigt. Och så länge den anställde arbetar på order av en behörig elektriker så är förhållandet lagligt.

Tidigare krävdes att de skulle vara anställda i samma firma, men det har ändrats relativt nyligen för att möjliggöra att bemanningsföretag gör arbeten åt elfirmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.