Hej,
Skissar på ett fritidshus vid havet som mest kommer användas den gröna årstiden och stå kallt vintertid. Men några gånger per vinter vill jag komma dit, elda i kaminen och få varmt så fort som möjligt, även på golven. Det känns som en konstruktion med lätta material är mest rätt. Jag tänker på träbjälklag på plintgrund.

En sådan konstruktion är dock relativt upphöjd från omgivande mark vilket förstör en skön, naturlig, gränslös koppling mellan ute och inne, något jag skulle uppskatta sommartid. En platta på mark funkar bättre av den anledningen men är inte särskilt snabb att värma.

Finns det någon låg grundlösning som skulle ge snabbvärmda golv, utan problem med fukt?
 
Gjut en platta och ha alltid lite värme på. Jag tror inte man ska låta moderna hus stå kalla. Har du en vanlig trästomme med isolering och plast i väggarna finns det stor risk för fukt i väggarna, speciellt när man drar på värmen.
 
byggolle skrev:
Gjut en platta och ha alltid lite värme på.
Ja, så kan man göra men inte om är helt utan elström. Krångligt om man bara har 12 V.

Utan året runt-värme skall man väl köra utan plast i väggarna?

Sen tänker jag att det ändå tar en stund att värma neråt om man har 6-8 grader när man kommer dit.
 
Siktar inte på nån golvvärme. Hade tänkt ha en rejäl kamin att elda i de få gånger man kommer dit under vintern.

Måste man ens ha en platta? Vad är skälet? Vad skulle hända om gjorde en superdränering samt ledde bort allt ytvatten. Därefter lägger man en helt tät duk, gjuter en kantbalk som huset står på och sedan fyller upp innanför med markisolering. Ovanpå det ett trägolv. Inga bärande innerväggar. Vad är problemet?
 
Det borde väl funka. Som en platta på mark fast utan betong överst, trä i stället. Att man kör med betong är väl mest för att det är praktiskt.
 
Jag tänkte automatiskt på golvvärme iom att du snabbt ville ha varma golv. Men hur som helst, isolering mellan plattan och golvet (och under plattan också förstås) så kommer inte betongplattan kyla ner golvet.
Visst kan man experimentera med med egna lösningar istället för att använda beprövade metoder men det kan bli dyrt.
 
pelle242 skrev:
Men hur som helst, isolering mellan plattan och golvet (och under plattan också förstås) så kommer inte betongplattan kyla ner golvet.
En betongplatta är väldigt värmetrög. Om man håller 6-8 grader i huset på vintern så håller plattan kanske 3-4 grader. När man sedan kommer till huset och ska värma upp det snabbt tar det lång tid innan golvet når komforttemperatur 16-18 grader, det tar flera dygn. Vi har isolerad platta i vårt sommarhus och när man kommer dit på vintern är det vinterskor på inomhus som gäller det första dygnet. Det blir aldrig riktigt skönt på golvet om man bara är där några dagar.
 
pelle242 skrev:
Du får låta bli att gjuta in golvvärmen i betongplattan och lägga den ovanpå i spårad cellplast istället. Typ:
[länk]
Gör som pelle242, skriver med eller utan golvärme.
Fast med ospårad cellplast om du inte har golvärme.
 
Precis! Jag vill inte ha betong i golvet då den är för värmetrög. Lätta material, helst trä som leder värme dåligt, så går det fort att värma. Jag vill dock undvika ett hus som står på styltor. En låg grund och stora öppningsbara skjutfönsterdörrar för en mer gränslös ute/inneupplevelse tänker jag.
 
f91jsw skrev:
En betongplatta är väldigt värmetrög. Om man håller 6-8 grader i huset på vintern så håller plattan kanske 3-4 grader. När man sedan kommer till huset och ska värma upp det snabbt tar det lång tid innan golvet når komforttemperatur 16-18 grader, det tar flera dygn. Vi har isolerad platta i vårt sommarhus och när man kommer dit på vintern är det vinterskor på inomhus som gäller det första dygnet. Det blir aldrig riktigt skönt på golvet om man bara är där några dagar.
Helt sant, det är därför man inte skall ha golvvärmen ingjuten i betongplattan utan ovanpå, med isolering emellan, precis som jag länkade till.
 
Men om man har isolering både under och över betongplattan, vilket syfte fyller den då? Tynger ner huset så det inte blåser bort?
 
Tja, väggarna behöver stå på något? Sedan kan dräneringsmassorna sätta sig lite med tiden. Att det blir en liten luftficka under betongplattan gör inte så mycket, utan den blir det svikt i golven.
 
Lägg elektrisk golvvärme ovanpå cellplast med betongplattan under. Se till att ha en möjlighet att fjärrstyra golvvärmen med mobilen. Slå på golvvärmen 6 - 12 timmar innan du kommer till stugan.

Direktel är perfekt i ett sånt här hus. Inget vattenburet som kan frysa sönder, tål kallställning och låg installationskostnad. Visserligen dyrt i drift då det används men eftersom du mest kommer att använda huset under sommaren då ingen värme behövs gör det inte så mycket. Några få tillfällen under vintern motiverar inte en dyrare lösning.
 
Pelle242,
Ytterväggarna kan väl stå på en betongsockel/kantbalk bara, som jag skrev tidigare. Innerväggarna som ej är bärande får väl stå på trägolvet eller vad man nu har ovanpå cellplastisoleringen. Inte ställer man väl dem på plattan, nedsänkt i isoleringen?

Jag kan dock köpa tanken på att man vill ha en stum betongplatta under golvet för att inte få spänningar i innerväggar och dörrar om/när marken sätter sig. Fryser/tjälskjuter gör den väl inte om man isolerat väl nedåt och runt om.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.