Alla trender har en begränsad livslängd och representerar sin tid. Även retrotrender har en tydlig touch av sin samtid och kan aldrig jämställas med originalepoken. Vill man vara just trendig skall man vara beredd att göra om - i rätt rask takt.

Självklart kommer ekperioden snart (om inte redan nu) kännas riktigt gammeldags och unken hos de trendkänsliga.

Den personliga smaken - förknippad med en hel del känslor, minnen och praktiskekonomiska överväganden - är däremot en annan sak och kommer att tillåta eken överleva längre än vad någon marknadsförare inom branschen någonsin befarar.
 
Det handlar kanske inte så mycket om att man är ängslig över att vad som är trendigt eller inte, utan snarare om att man vill få någon form av "kick" när man inreder sitt hem. Den kicken kanske man inte får av ek efter den massiva överexponering som ek utsatts för de senaste 5-10 åren. Därför kanske man väljer bort ek till förmån för något som känns som ett mer personligt val - även om man egentligen gillar ek.

Ekens öde är lite sorgligt tycker jag - för fram till slutet på 90-talet kändes ek som ett tidlöst träslag som andades kvalitet och som man främst hittade i hantverksmässigt fina möbler. I takt med att priset har rasat och tillgängligheten har ökat har också ekens attraktionskraft försvunnit kraftigt.

Men ekens kvaliteter gör nog ändå att det har en betydligt större chans än furu att överleva med hedern i behåll.
 
Dr._SiC skrev:
Stryk allvarliga om du tycker att det låter bättre då. Men helt normalt kan det inte vara iaf.
Vad bra att veta att man inte är normal för att man inte vill ha det som alla andra!
Tack Dr för din diagons.
 
skogshydda skrev:
Vad bra att veta att man inte är normal för att man inte vill ha det som alla andra!  
Tack Dr för din diagons.
Om man inte vill ha det som alla andra är man inte normal (då hade man köpt ek eller?). Struntsak att bli sur över .. köp det du tycker är snyggt och skit i vad andra tycker. Oavsett om det är ek eller cederträ.
 
Ek är tidlöst.
 
Kemi skrev:
Ek är tidlöst.
Fast det är ju furu också...
 
Visst är det så att man tröttnar så småningom...vare sig det är ek eller furu.

Men, 70-talets furuhysteri visste knappt några gränser. Alla gillestugor skulle gå i omålad furus och otaliga väggar och tak runtom i landet försågs med furupanel. Eken däremot har ju inte tagit över så totalt...inte många som har ek-tak inne t.ex.

 
Nej det hade nog varit lite kostigt med ekgolv, ekpanel och ektak + alla möbler i ek.

:surprised:

Så kommer det nog aldrig att bli.

Furuhysterin blev overkill, därav anledningen till att det har blivit uttjatat och tråkigt.
 
Men det finns dom som har kök med luckor, bänkar och golv i ek. Snudd på lika illa!
 
Fast jag har då aldrig sett så mycket ek på samma ställe som jag gjorde med furu i den skidstuga vi var i, i vintras; tak, golv, väggar, köksbänk, luckor och möbler, allt var i furu! Var aningen mycket!
 
Jag tycker nog lite som Maria, dessutom kommer alla möbler till. givetvis i ek...
Utbudet i möbelbutiker och inredningsaffärer är på snudd identiska, ek, i nästan alla detaljer, allt fr hushållspappershållaren till golvlampor och hyllor.
Det är kanske ett långt steg till att sätta ekpanel i tak, men det skulle icke förvåna mig.
Ek i lagom doser är helt ok, problemet är väl att "folk" inte vet/vågar hur de ska bryta med andra material eller träsorter, därför kör de ek rätt över.
Visst finns det inslag av tex valnöt och andra mörka träsorter i trendigare butiker, men "problemet" är väl det att alla tidningar och program inreder med ek i nästan allt som skall göras "normalt".
Annars är de så överflippade i sin inredning att man inte skulle orka leva i det. Då fixar programmen/tidningarna så att det bli ett slags mellanting, vitt, ek, och självklart, ett färgglatt marimekkotyg... Och vem vill inte ha ett fräscht och "stilrent" hem ;)

TyraMyra

 
Faktum är att ek är ett mkt lätt träslag att leva med. Det är varmt i färgen och har inte så mkt kvistar, vilket får furun att kännas plottrig. Dessutom håller det sig vackert över åren, för även om det guknar så är det inte så illa som furun. Att ha trä i inredningen gör att det känns mer ombonat o inte så kyligt som enbart målade ytor annars kan göra. Emellertid är det naturligtvis som med allt annat (vi lever väl i Landet Lagom?? ;)) att det inte ska överdrivas åt ngt håll. Inte heller blandning av olika träslag är att föredra om det blir till överdrift. Det blir inte "stilrent"  ;D  Valnöt är vackert, men det är mörkt och därmed svårare att leva med i längden i vårt ljusfattiga land. Björk däremot kan upplevas för ljust när vi som nu vill ha ljusa väggar. Alltså. Den gyllene mellanvägen blir: Ek. :)
 
Jag har valt att blanda ek och björk i vårt nyrenoverade vardagsrum, vi har två sittgrupper, en för TV-tittande och en för kaminen, soffbordet vid TV:n och TV-möbeln är i björk, men bordet som är av stavlimmad björk har två stavar ek i skivan plus en smal stav i varje ben, bordet är egentillverkat (jag går en möbel och inredningssnickarutbildning), vid kaminen har vi ett ekfanérat bord med två st 4 cm breda rader björkfanér inlagt (också egentillverkat). Sen har jag också byggt några formpressade pallar där jag kombinerat dessa två träslag. Jag tycker dessa två träslag passar väldigt bra ihop.

Norrl.
 
Pottan skrev:
Jag har valt att blanda ek och björk Jag tycker dessa två träslag passar väldigt bra ihop.

Norrl.
det låter som en mycket vacker kombination .... kan du visa oss en liten bild av dina möbler?
nyfiken
gaia
 
Pottan skrev:
Jag har valt att blanda ek och björk i vårt nyrenoverade vardagsrum, vi har två sittgrupper, en för TV-tittande och en för kaminen, soffbordet vid TV:n och TV-möbeln är i björk, men bordet som är av stavlimmad björk har två stavar ek i skivan plus en smal stav i varje ben, bordet är egentillverkat (jag går en möbel och inredningssnickarutbildning), vid kaminen har vi ett ekfanérat bord med två st 4 cm breda rader björkfanér inlagt (också egentillverkat). Sen har jag också byggt några formpressade pallar där jag kombinerat dessa två träslag. Jag tycker dessa två träslag passar väldigt bra ihop.

Norrl.
Instämmer! Ek och björk kompletterar varandra väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.