Har just flyttat från en villa med rymligt verkstadsutrymme och känner mig vilsen. Söker tips och inredningsförslag/tavlor mm för en liten användbar hörna.Jag vet ju hur jag hade min perfekta inredning men det finns säkert de på forumet som har bra komprimerade idéer.
.
 
Har du inte några bilder eller mått på din nya verkstad? I titeln står liten hemma verkstad, men i texten "rymligt verkstadsutrymme", lite svårt och få en bild av det.

Kan rekommendera denna video annars, mycket smarta tips man kan ta ifrån det, även om man får justera lite efter sina egna behov.

https://www.youtube.com/watch?v=_I-Aem0OV9M
 
nikasp
Jag tycker att Elfa har bra prylar. Gjorde en lite hörna vid ingången i garaget där jag ska ha alla cykelverktyg snart. Blir nog en större tavla längst in vad det lider.

IMG_8661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
devizon; Det står" flyttat från villa med osv..."
Tack. kan nog plocka en och annan idé från videon.
 
Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Det står" flyttat från villa med osv..."
Ah, jag som uppenbarligen är blind..
 
Allt beror på hur du vill använda verkstaden, meckar du klockor eller stridsvagnar?
 
#6; jag skruvar, slipar, svetsar, slipar, sågar lackar bilar och bygger om veteranbilar...
Nej inte nu längre men lite slipning, lagning, limning, skruvning mm blir det förstås. Såga med sänksåg och svets får bli utomhus annars eldar jag väl upp min bod. Jag har en dj-a massa verktyg men tänker bara montera fast skruvstycket och pelarborren samt bänkslipen inne. Utrymmet är 2,1 m brett, 60 cm bänk med lådor under och en bänkslip i vinkel. Djuputrymme cirka 1,2 m från bänkkant.
 
Skaffa en liten plastback (kallnalåda, dvs där verktygen får kallna) där du lägger verktyg du inte använder och låt endast de du tror dig behöva vara framme.
Köp en bra verktygstavla exempelvis ALC konsult, dyrt men bra, jävligt bra grejjor.
Häng upp de viktigste verktygen där.
Rensa lite varje gång du är i verkstaden och verkligen ifrågasätt allt du har och skapa utrymme för arbete.
Ju färre verktyg du har och ju bättre förvaring av verktyg du har leder till enklare städning och effektivare arbete.
Rensa
Rensa
Rensa och ifrågasätt dig själv och vad du verkligen behöver.
 
Jag som bor i lgh utan bod öht uppskattar att allt förvaras i systainers eller sortimentlådor av typen handybox. Samt några lådor med lock från nordiska plast. Jag säger bara stapelbart ftw, eftersom det innebär att man kan förvara säkert ovanpå garderober och liknande eftersom det då inte stör.
 
Workingclass?;Bra tips!
 
T
Låter som en utmaning att gå från en större verkstad med "allt" till att ha en liten hörna med bara det nödvändigste. Det brukar vara en delfrustration när man ine kan göra det man brukar pga platsbrist eller att de verktyg man är van vid att ha tillgängliga är undanpackade.

Jag hade lite samma sits när jag flyttade från radhus till lägenhet och även om behovet av att bygga, skruva, fixa var mindre så fanns det iaf. Jag fick ha det mesta från min "snickarbod" på 10-11 kvadrat i källarförrådet och sen hade jag en liten klädkammare som förråd och verktygsförvaring och en hörna i hallen som lite arbetsplats(där var rätt enkelt att avskäma och städa upp).

Det jag kom fram till var att jag fick tänka igenom vad jag kunde tänkas behöva göra och sen ha det absolut minsta i verktygsväg tillgängligt och sen ha resten i källaren. Det var inte lätt att välja bort verktyg men det var inte hållbart att ha 2-3 uppsättningar fasta nycklar och alla stämjärn och alla varianter av sågar/hyvlar/osv uppe i lägenheten utan det fick bli färre av allt och de som kunde användas i lght prioriterades över de som ändå bara kunde användas ute/vid båten osv.

Sen var förvaring i utdragbara lådor bra, hyllor upp mot taket likaså, en verktygstavla för det mest nödvändiga, en nedfällbar arbetsbänk för att jobba på och en "workmate" för att ställa upp saker på medan man gjorde saker.
- Utdragbara lådor gör att man kan komma åt saker långt in lättare
- Hyllor ska vara så "låga" att man inte ställer saker på varann - då blir det lättare att ta fram det som man vill ha utan att behöva lyfta bort det som står överst
- samla verktyg som används till specifika saker tillsammans om de inte kan vara tillgängliga på tavlan(typ alla rörmokarverktyg och rörkopplingar tillsammans; kabelskalare, elpenna, multimeter osv med elprylar)

Sen fick man snabbt lära sig att plocka fram det man kunde förutse att man behövde först då saker kunde vara svåra att ta fram när man väl hade börjat jobba, då kan man även hämta det som finns i källaren, och sen att plocka undan allt eftersom och helt när man är klar. :)

I ditt fall skulle jag försöka sätta lådor på utdragbara beslag under arbetsbänken, en verktygstavla ovan bänken (men inte för lågt så det som sitter långt ner på tavlan kommer i vägen för det som är på bänken) hyllor ovanför och runt verktygstavlan.
På motstående vägg skulle jag ha mer verktygstavla och hyllor över den, och sen kanske en eller två hurtsar på hjul med lådor för småsaker/verktyg. En liten extra skiva som kan läggas över hurtsarna som extra arbets- avställningsyta är inte fel

En viktig sak, anser jag, när man har saker i lådor på hyllor är att man behöver ha någonstans att ställa ner dem medan rotar igenom lådan för att ta fram det man ska ha och att man inte staplar "lager på lager" då det blir så svårt att ta fram från undre lagren.

Lycka till med din nya verkstadshörna! :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Testarn; tack för fina idérika tips!
 
T
:)

Jag vet ju hur svårt det kan vara att gå från att ha "allt" till att inte ha det - växte upp med en pappa som är hantverkare(smed som bytte till snickare på liten ort så man gjorde det som behövdes, även enklare murning, målning, tapetsering etc) så det fanns det mesta för diverse jobb när jag fortfarande bodde hemma.

Sen blev det värre när jag bodde själv och bara hade en liten verktygslåda. Med tiden så fick jag ju mina "egna" verktyg och en liten snickarbod - men där var trångt och sen blev det inte bättre när jag fick flytta till lägenhet några år så det är lite egen erfarenhet bakom det jag skrev.
Just nu har jag lite större plats i huset men fortfarande har jag inte kommit i ordning så jag flyttar saker "hela tiden" för att få till det - men jag har hopp om att så småningom ha rensat och strukturerat tillräckligt för att det ska kännas OK.
 
Jag har lagt stor vikt på egentillverkade och platsbyggd förvaring, med mycket eftertänksamhet när jag inredde mitt garage.

För att ge ett exempel byggde jag mig en arbetsbänk som är byggd så att en verktygsvagn smiter i under den.
För tillfället håller jag på att bygga en vagn som jag kommer förvara min Essboxar i, har för tillfället 4st boxar, med olika innehåll, allt för att ha allt samlat på ett och samma ställe men ändå ordning och reda.

Framöver kommer jag nog att investera i Makitas väskor (Macpac) för att även där göra en vagn som passar in under arbetsbänken.

Har en verktygstavla ovanför bänken där de verktygen jag använder mest, Blocknycklar, lednycklar, spärrnycklar, tänger, mejslar mm.

Så mitt tips är: bygg eget, blir bättre, billigare och roligare. Planera noggrant innan du bygger, och snåla inte in på smart förvaring :)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.