Hemmakatten
Det måste finnas en strömbrytare på utsidan om man ska gå enligt boken (och det gjorde vi). På insidan finns en dosa eftersom kabeln som dras utifrån och in genom väggen är en utekabel (vete katten om jag kan förklara det här förståligt, det märks iaf att jag inte är elektriker ;)). Från dosan på insidan av väggen går sedan annan kabel för innebruk (lite smidigare än utekabeln).

Sedan kan man välja om man vill ha fjärr till markiserna eller en "tryckknapp" som sätts fast på väggen eller var man vill. Det är då i så fall en "tryckknapp" för varje markis. Fjärrkontrollen som vi hade klarar av upp till 4 markiser. Man kan också programmera den så att den fäller ut flera markiser samtidigt.
 
...ok....fast egentligen vill jag ju ha segelduk.....

 
Hemmakatten skrev:
Det måste finnas en strömbrytare på utsidan om man ska gå enligt boken (och det gjorde vi). På insidan finns en dosa eftersom kabeln som dras utifrån och in genom väggen är en utekabel (vete katten om jag kan förklara det här förståligt, det märks iaf att jag inte är elektriker  ;)). Från dosan på insidan av väggen går sedan annan kabel för innebruk (lite smidigare än utekabeln).

Sedan kan man välja om man vill ha fjärr till markiserna eller en "tryckknapp" som sätts fast på väggen eller var man vill. Det är då i så fall en "tryckknapp" för varje markis. Fjärrkontrollen som vi hade klarar av upp till 4 markiser. Man kan också programmera den så att den fäller ut flera markiser samtidigt.
Kan man inte koppla typ ett skymningsrelä som reagerar på sol eller nått som styr markiserna automatiskt. Vet att vi hade det på vårt förra jobb.
 
Hemmakatten
Jodå. Det finns automatisk sol- och vindstyrning som fäller ut markiserna när solen skiner (och drar in dem igen förstås vid skugga). Vindstyrningen är en säkerhetsfunktion som drar in markiserna om det blåser för mycket så att de inte blåser sönder. Vi tyckte att det för vår del var en alltför onödig utgift. Fast vid närmare eftertanke är det kanske inte så dumt. Kan ju fungera som avskräckande för tjuven också som förhoppningsvis tror att man är hemma.
 
http://home.swipnet.se/markiser/prism.html#fonsterpris

Sitter själv och klurar på markiser och hittade denna sida. Paratade med dom i veckan och det verkar vara ett seriöst företag. Frågade om rak underkant och måttbeställning. Kostade inget extra att få rak kappa samt att måttbeställning gick alldeles utmärkt. Funderar skarpt på att beställa genom dom. Priserna låter också väldigt vettiga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.