Hej!

Jag har letat lite i forumet för ett bra svar, men tiden är knapp (i veckan typ) om jag ska få till någon ändring innan det är för sent då husbygget är i full gång under totalentreprenad.

Jag funderar på att förbereda för ett trådar larm, SPC eller något liknande. Jag tänkte mig då dra 16 slang till alla fönster och dörrar (och några extra för rörelsedetektorer + brand) i hela huset till en central punkt där larmet kommer att sitta. Vilket direkt leder till två frågor:

1. Är det så jag bör förbereda?

2. Hur bör utgången från slangen se ut och sättas, gå rakt ur väggen precis bredvid, mitt på fönster/dörren i väggen precis bredvid fönstersmygen? Jag måste ju komma med några bra instruktioner om hur det här ska göra om jag ska ha någon chans att få elektrikern att göra det här innan väggarna stängs. Och det bör ju göras på något diskret sätt då det kommer att målas/tapetseras överallt innan jag får tillgång till huset.

Tack för snabbt svar :)
 
Börja med en planering var alla larmpunkter ska vara placerade.
I dörrar och fönster så bör slangen gå ut mellan regel och karm och sedan monterar du infällda magnetkontakter så blir det både snyggt och bra.
För detektorer kan de komma ut bakom där detektorn ska sitta så detektorn skymmer slangen när den är monterad.
I en del projekt så har de dragit som går ut i taket och kabeln spikas sista biten men det är bättre att dra allt dolt och till rätt plats med än gång.
 
Gällande branddetekteringsbiten säger jag minimum följande:
En rökdetektor i varje sovrum
En rökdetektor bör täcka max 60 m2 och max 7 m radie (rökens väg)
En multidetektor (rök & värme) i det utrymme som elcentralen sitter i
En multidetektor (rök & värme) i tvättstugan
En rökdetektor i teknikrummet

Detektorerna måste sitta minst 1 m från tilluftsdon, vägg, mm.

Ljudnivån från sirener bör vara minst 75db vid huvudkudden.

Ljudnivån på sirener (brand/inbrott) bör/får vara max 110db (@ 1m från larmdonet), för att inte riskera hörseln när larmet löser ut (tex vid test).
 
Glöm inte slang till utesirenerna också.

Blir ju sjukt mycket slang/kabel om varje fönster ska ha en magnetkontakt. Jag antar att varje fönster i t.ex. en del av huset kopplar man ihop som en sektion och går vidare med en kabel till centralenheten (t.ex. källare).

Fönstren använder man nog inte när skalskydd är på för man vill kunna vädra etc utan bara när man inte är hemma och då kan man lika gärna ha några röresledetektorer istället.

Sen vill man alltid ha alla mööjligheter kvar... men det blir onödigt mycket pengar.

Jag hade gjort följande:
- Magnetkontakt på alla dörrar (ej fönster). Detta behöver man för att kunna få fördröjning och hinna larma av.
- 2-3 utesirener (redundans vid sabotage).
- Rökdetektorer i varje rum (bra om dom tjuter själva).
- Inomhussiren, ja förberett för kanske 1/våning om inte rökdetektorerna funkar som det. Det där att man stör så tjuvarna får "krupp" av oljudet brukar oftast sparka en i baken när barn/den äldre generationen på besök råkar dra igång larmet och springer runt som yra höns.
- Rörelsedetektorer på några strategiskt placerade ställen, tänk att en tjuv som tar sig in via ett fönster inte ska komma många meter in innan det triggar.
- koddosor vid alla dörrar. Vet inte om man har på utsidan av huset också.
- Draget markrör till garage/bod etc.
- Centralenhet ganska dolt (den ska vara tyst) så inte en tjuv direkt kan höra vad den är och dra kofoten i den innan sms etc går iväg.
 
Jag hade nog hoppat att sätta MK på alla fönster. Känns overkill i en villa, däremot alla öppningsbara dörrar, även garageport om det finns. Apropå garageport så drog jag även till styrning av garageport. Väldigt smidigt att kunna styra den med telefonen via larmet.

Gällande brand så kan man väl inte ha för många där, men i en vanlig villa tycker jag det blir extremt mycket med en i varje rum.

Se även till att ha internetuppkoppling OCH mobiltäckning där centralen placeras.

Värt att beakta är att det springer iväg i pengar om man skall ha extremt många deckare, oavsett sort. Skall man köra Siemens central och därmed deras expansionskort är det lätt att dra iväg i pengar. Visst, man kan lägga ett par MK på samma slinga, men det blir en kompromiss.
 
I absolut varje rum behövs inte rökdetektorer men det behövs i många rum, anledningarna är flera, ska rada upp några.
- Om det börjar brinna i barnens sovrum och dörren är stängd och rökdetektorn sitter i hallen några meter utanför så hinner rummet rökfyllas innan det når rökdetektorn, när sedan dörren öppnas så är risken stor att det blir en rökgasexplosion. Risken är även att barnet redan har hunnit dö av rökgasförgiftning innan röken når fram till rökdetektorn i hallen.
- Samma sak om det börjar brinna i tvättstugan och dörren är stängd.
- Man vill ha så tidig detektering som möjligt så att man hinner bekämpa elden innan den får för stort fäste.
- Många som bor i villor har minst 10 minuter innan räddningstjänsten kommer från man ringt SOS.


Vi bor ca 3 km från deltidsbrandstation, det tar närmre 10 minuter innan styrkan är framme från dess dom får larmet. Då bor vi ändå i kommunens huvudort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Gällande kostnaden för rökdetektorer så kostar dom som max ca 1500kr, om man då köper 12 stycken till ett hus på 100+100 m2 plus garage/förråd på 25+15 m2 istället för 4 st så kostar det <12kkr extra och vad är det jämfört med ett nytt hus som kostar ca 2,5 miljoner.

Om man inte har dessa pengar så skippar man nya telefoner till hela familjen under ett/två år.
Eller så skippar man utlandssemestern en gång. Eller så skippar man godis/läsk/snus/tobak/mm under någon månad. Eller ... ... ...

Ja, jag förstår att vissa har väldigt dålig ekonomi utan att slösa pengar på oviktighetet.
 
H
Gällande branddetekteringsbiten säger jag minimum följande:
En rökdetektor i varje sovrum
En rökdetektor bör täcka max 60 m2 och max 7 m radie (rökens väg)
En multidetektor (rök & värme) i det utrymme som elcentralen sitter i
En multidetektor (rök & värme) i tvättstugan
En rökdetektor i teknikrummet

Detektorerna måste sitta minst 1 m från tilluftsdon, vägg, mm.

Ljudnivån från sirener bör vara minst 75db vid huvudkudden.

Ljudnivån på sirener (brand/inbrott) bör/får vara max 110db (@ 1m från larmdonet), för att inte riskera hörseln när larmet löser ut (tex vid test)..

Jag har också en detektor för värme på väggen någon meter från spisen
 
Tack, mycket att tänka på och det verkar förespråkas fler rökdetektorer än jag först tänkt mig.

Egentligen hade jag velat haft slang till varje fönster så det är förberett men jag inser också att det kommer att bli väldigt många slangar (30 för alla fönster och dörrar tillsammans om man tar med allt även ej öppningsbart (glaskross/skaksensor) och sen brand och rörelse på det. Jag får fundera på en rimlig nivå om jag får någon prisuppskattning av elektrikern. Men dörrar inklusive altandörrar och kanske mest utsatta fönster (vilka är ganska många tyvärr) kanske är värt att satsa på.

Baksidan av huset ligger mot skogen så det är extra utsatt, där tänkte jag dra ut rör till lampor som lyser upp hela kvarteret när någon går i närheten :)
 
K
Tycker att det är rimligt nivå för ett bostadshus utan särskilda krav att ha samtliga fönster i ett rum på samma sektion. Då behöver du bara låta en slang gå runt rummet.
 
Man kan blanda vanliga brandvarnare och sån kopplade till centralen också. Typ en/våning kopplad till centralen så man vet om det ryker när man är borta och sen vanliga 9V brandvaranare i alla sovrum etc.

Vill du styra några typ IP-kameror (som slås på när du larmar på) kan du även dra slang för det också. Bra ifall man får larm så man kan dubbelkolla att det inte falsklarmar. Rätt jobbigt att sitta på jobbet och få ett sms att en rörelsesensor triggat och man inte kan kolla det utan att åka hem. Ska man t.ex. slå av larmet på distans? det kanske är någon är etc?

Kamerorna kan ofta ställas in så dom skickar mail om någon går förbi. Så man kan dubbelkolla.
 
Man kan fundera på om det är värt att dra slang till alla detektorer jämfört med att bara dra kabeln direkt. Visst, det är ju bra att kunna byta någon gång i framtiden men det är rätt osannolikt att det blir aktuellt åtminstone så länge du äger huset.
 
Här kommer lite saker du kan ha funderat på om du värderar funktionerna

Dra en slang från tänkt larmcentral till inkommande internet, för larmrapportering och styrning
Två slangar till elcentral, en för matning och en för ev smarta hem styrningar, tex släck alla lampor och tidsstyr fönsterbelysning, slumpmässigt tända lampor om pålarmat.

Slang till tvättstuga, köksskåp för fuktlarm. En till inkommande vatten för vattensäkring typ waterfuse, en elstyrd kulventil kostar mindre

Slang till extra manöverpanelerna garage, groventre, bakdörr efter tycke och smak.

Som skrevs garageportar, styrning eller också blockering så man inte kan köra upp om det är pålarmat.

Bortaläget på ventilation och värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Tack än en gång för att så många hjälper och kommer med tips.

Jag har funderat på det där med att dra kabel direkt eller slang, drar man slang kan man väl få plats med en eller flera till (16mm) fyrledare om man behöver senare, för automatisering eller fler detektorer? Kör man slang kanske det räcker med en till varje grupp fönster som är nära (upp till 3 brevis varandra) men där kanske man sätter en skaksensor ändå och då bara en...

En annan reflektion är att detektorer för trådpundet är mycket billigare, kanske är det värt att dra något till varje fönster/dörr ifall man vill ha det i framtiden, annars blir den en ännu dyrare historia med trådlösa detektorer där utbudet är mindre och kan störas ut.

Gör man så här blir det väl många kablar antal fönstergrupper + annaldörrar + brandvarnare + rörelsedetektorer + manöverpaneler + extra i tvättstuga + sirener... Men det kanske är värt det, är ju inte omöjligt man vill automatisera saker sen också och har nytta av slangar överallt.
 
H
Vi byggde hus för cirka 1,5 år sedan och jag tänkte precis som du. Jag ville dra rör för allt, larm, högtalare, datauttag, givare osv.

Men det slutade med att jag bara förberedde tomrör för parabol, inget mer.

Datauttag har jag i alla rum. Men inga extra rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.