Hej

Jag är i full gång att renovera en gammal stuga, tanken är att den är varm året om. Det jag främst undrar är hur jag borde göra med golvet. Jag rev upp det befintliga och det bestod då utav blindbotten, vindpapp, kutterspån och sedan någon parkett överst. Då vindpappen har gjort sitt och är sliten på många ställen tänkte jag byta ut denna. Bör jag fortsätta med kutterspån eller byta ut till mineralull? Ska jag lägga till en åldersbeständig plast eller kan det leda till problem i framtiden?

Väldigt tacksam för synpunkter och svar :)
 
Välkommen!

Jag renoverar en gammal sommarstuga själv och all isolering blir cellulosa. Ingen plast någonstans utan "bara" vindväv. Som jag förstått det så är plasten egentligen bara meningsfull om HELA huset är inklätt i plast, dvs helt tätt. Så bara plast i golvet låter meningslöst. Cellulosan hanterar fukt bättre (iofs kanske ett mindre problem om du ska ha varmställt året om) och har bättre isolerförmåga än mineralull så i ett befintligt hus med bestämt utrymme för isolering hade jag valt cellulosa av flera anledningar. Dyrare, men bättre.

Mvh,
ToRy
 
Okej, får nog läsa på lite till om plasten då. Cellulosa låter intressant men blir nog inte aktuellt till denna renovering, hamnar lite utanför budgeten med sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.