Hej!

Vi har ett 40-talshus med väldigt kort takfot.
Nu vill vi tilläggsisolera väggarna och man säger då att vi måste förlänga takfoten på gavlarna. Det gör man tydligen genom att såga bort taket från och med den närmaste takstolen och sätta på nya brädor där. Den närmaste takstolen sitter ca 1,2 meter in, så det blir en rätt stor del av taket som måste göras om i så fall.

Vi tycker att det är synd att såga bort så stor del av taket (som är lagt i modern tid och tätt och bra) bara för att få en snyggare takfot.

Så frågan är:
Kan man på något annat sätt förlänga takfoten?
Och vad har den egentligen för betydelse? Gör det något för husets funktion om den är kort och ful?

Den nya fasaden gör förmodligen att det blir typ 5 cm takfot kvar och det kommer så klart att se lite stumpigt ut. Men är det bara utseende så vill inte jag göra en så stor ombyggnad av taket bara för det.

Är det någon som har tips, erfarenheter och idéer om detta problem?
 
Jag tror inte att det har någon betydelse om du hoppar över det då det verkar som dom flesta som bygger på fasaden inte förlänger takfoten.
Men personligen så skulle jag välja att göra det just för utseendet på huset. Jag tycker det ser lite snålt ut när man inte gjort det. ;)Jag tycker husen är mkt snyggare när man gjort det. Men det är ju en smaksak.
Kan ni leva med det så är det säkert ok.

Lycka till!


 
kotte skrev:
Ehh, takfoten är den del där hängrännan normalt sitter.
Jag gissar att du menar husgaveln.
Överhänget fyller sin funktion, den skyddar gavelfasaden bättre. Jag ska själv förlänga taket i samband med övrig reparation och renovering.
Men det är tydligen inte så vilktigt eftersom 9 av 10 hus inte förlänger på gavelsidorna vid isolering och fasadbyte.
 
Hej kotte, du som ska förlänga...

Kommer du att riva taket för att göra det eller har du något annat trick? Fast du kanske ska lägga om hela taket, och då är det ju inget problem. Jag vill ju helst inte riva i mitt tak eftersom det fungerar bra.

/Ulrica
 
kotte skrev:
Kanske beror på att de från början har bra med överhäng. ;)
Från början ja..men inte sen o det är ju då det inte är snyggt. Tycker jag i alla fall ;)
 
Jag tycker det är självklart att förlänga taket både på gavlar och vid takfoten. Lägger man på 2x45 vilket är rätt vanligt så ser det riktigt underligt ut om man inte gör det.

"I miljard kineser kan inte ha fel"-konceptet tror jag inte riktigt på. Att många avstår från denna operation beror ju bara på att det är mer jobb.

Precis lika knasigt är det att INTE flytta ut fönstren när man gör detta jobb.

Att göra själva takförlängningen är ju det minsta problemet tycker jag? På med ett par 45x70 i lämplig längd på var sida om varje takstol och sedan lite råspont på det. Det stora arbetet uppstår ju med lådbygge, takfotsplåtar och hängrännor. Vid fönsterflytt även arbetet invändigt.
 
Fattade jag det rätt som om du redan nu har 1200 mm från takstolen till änden på taket. Ska du förlänga detta så börjar det bli dags för en till takstol enligt min uppfattning
 
Tack allihop!

Jo, det är 1200 mm till "första takstolen" i princip. För det finns en alldeles vid gavelväggen också. Men där blir ju alldeles för kort avstånd att fästa något.

Jag kollade med Svensk Byggtjänst igår och där fick jag tips om att man kan förlänga takfoten genom att byta ut läkten som takpannorna ligger på mot brädor som man sedan kan fästa en förlängning vid gavlarna på. Han tyckte att det var ett både billigare och bättre alternativ. Så det blir nog så vi gör.
Om någon är intresserad kan jag lägga ut en principskiss.

:D Ulrica
 
Har varit och tittat på detta i ett nytt område som är under uppbyggnad. Kan konstatera att man inte använder råspont över huvud taget på dessa nya hustak utan spikar 28*70 mm direkt på takstolarna ( som tegelläkt) Under ser det ut att hänga masonite??? Fattar inte hur detta skall fungera om en tegelpanna börjar läcka. I.a.f. borde denna teknik kunna användas vit förlängning av takgaveln genom att ta bort 120 cm av tegelläkten (2 takstolars bredd) och ersätta denna med 28*70 och låta dessa sticka ut lämplig längd. Undersidan får sedan snyggas till.
 
Ta en tur till Danmark, där har dom väldigt litet överhäng på husen, likaså i Norge och i många andra länder. Vad gör det? Jag tycker det är snyggt tillochmed. Kineserna är ute och Cyklar ;D
/CC
 
Jag tror inte det har så stor betydelse. Det som tär på fasaden är i första hand solen och vinden kanske, ja det låter bra... uttorkning typ. Dessutom blåser regnet horisontellt för det mesta.
/CC
 
Grundig:

Det funkar fint med masonite, vilkoret är bara att den är oljehärdad, då tål den fukt utan problem

Konstruktionen ska vara takstol masonite, läkt, plåt eller tegel. Byggde precis förrådet/carporten på det viset
 
Man ändrar karaktären på sitt hus om man ändrar överhäng. i skåne och på gotland är ofta överhängen obefintliga på stenhusen. Det är kulturhistoria. Bara något att tänka på… sen kanske jag själv har gjort så… ;)

mvh plexi
 
pinebar skrev:
Tack allihop!

Jo, det är 1200 mm till "första takstolen" i princip. För det finns en alldeles vid gavelväggen också. Men där blir ju alldeles för kort avstånd att fästa något.

Jag kollade med Svensk Byggtjänst igår och där fick jag tips om att man kan förlänga takfoten genom att byta ut läkten som takpannorna ligger på mot brädor som man sedan kan fästa en förlängning vid gavlarna på. Han tyckte att det var ett både billigare och bättre alternativ. Så det blir nog så vi gör.
Om någon är intresserad kan jag lägga ut en principskiss.

:D Ulrica
Hej!!

Jag ska försöka mig på att förlänga takfoten på mitt mansardtak för att kunna isolera väggarna. Nu är de helt oisolerade. Har du någon schysst skiss på hur man gör?
Jag tycker det är svårt att hitta byggbeskrivningar på detta.
 
gertat1 skrev:
Hej!!

Jag ska försöka mig på att förlänga takfoten på mitt mansardtak för att kunna isolera väggarna. Nu är de helt oisolerade. Har du någon schysst skiss på hur man gör?
Jag tycker det är svårt att hitta byggbeskrivningar på detta.
Med mansardtak kan det ju bli lite lurigare pga brant taklutning. Vårt hus hade sedan en tidigare ombyggnad nästan ingen takfot alls. När vi tilläggsisolerade var vi tvugna att göra en "kinavipp" för att få till det. Utan vippen hade vi fått förlänga taket typ 1m för att få 20-30 cm överhäng.
Tillvägagångssättet var som tidigare nämnts, bryta upp de 4-5 nedersta rader råspont. Peta in några reglar som dras fast mot bef takstolar. I vårt fall med liten brytning för kinavippen.

Skilj också på takfot och gavelutsprång. Tycker det blandas lite i inläggen ovan.
 
  • hus_före_efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.