Skulle gissa att stomresningen inte ingår i priset. Ingår grunden??. Det låter väldigt billigt även om resningen inte ingår...! Kolla, det måste finnas nån hake. Har dom kanske inte lagt på momsen??
 
Be dem ta fram en uppskattning av totala priset med grund och den färdigställandegrad som ni vill ha. Alternativt ta kontakt med en entreprenör som kan tänka sig att räkna på priset. Vad själva hussatsen kostar är egentligen mindre intressant. Det är totalkostnaden som man ska använda för att jämföra olika hustillverkare.
 
Läs leveransdeklarationen och jämför den med leveransdeklarationerna från ett par andra hustillverkare. Då får du en känsla för vad som ingår och vad som borde ingå i hussatsen.
Ingår verkligen tapeter och vattenburen värme? Värme (förrutom värmepump) brukar inte ingå i hussatserna.
 
Låter billigt, de flesta huspaket på ca 150 kvm ligger på ca 800000-900000 beroende på standard på köksinredning, golv etc.
För att kunna jämföra korrekt måste du kolla leveransbeskrivningen så att du jämför äpplen med äpplen och inte med päron.
 
Det var väl det som var meningen med EU, att vi skulle kunna flytta och arbete var som helst samt att handla av vem som helst inom EU. Det som är det fina i kråksången är att du betalar lokala skatter och sedan slipper du betala någon tull, skatt eller moms när du tar in varan i Sverige. Jag misstänker att det kan sätta en viss press på vår moms om det blir fler som handlar kapitalvaror på det sättet.
 
JH skrev:
Får man förresten handla hus från finland nu när vi är med i EU ?

Varför skulle man inte få det? Man borde väl få kunna köpa hus från vilket land som helst i världen?
 
Jo, vi har ju köpt hus från Finland, ingen tullavgift där inte!
Vad vill ni ha översatt? ;)
 
JH skrev:
Hej C, jag undrar om det står i texten vad som ingår i Husmodel 134-4, om jag förstår det rätt är detta hus ett Jättijukka-hus, och då ingår lite extra "godis" till huset, eller ??

Priset är 59650 Euro + rahti (skatt?, 25% ?). men vad får man för pengarna ??
Rahti betyder frakt som redan framgick av Joppe.

Just den modellen som du kollade på har "Ekojukka-tillägg", som betyder är att det ingår Nunnaugn (ser ut som Tulikivi-ugnarna), skorsten och IVT-pump.
Dessutom är det en Jättijukka-hus där det ingår en hel del "lull-lull". Klicka på Jättijukka på vänstra sidan och sen på den röda raden: "Katso tästä..." så ser du vad som ingår. T.ex Ormax taktegel, Lappiporras innertrappa, Allaway centraldammsugare, UPO vitvaror, Petra kök och en hel del annat. (Jag låter som en säljare!!!)
Dessutom har Jukkahus högre takhöjd inne. Hittade inte hur högt.
Fråga gärna om du undrar mer. Lite svårt att översätta allt. Har ju aldrig bott i Finland och kan inte språket flytande.
 
När vi fraktade hit huset i maj så kostade det runt 5000 euro. Tre lastbilar, två med huset och en med byggmaterial. Sen beror det ju vad kursen visar just den dagen man ska betala.

Jag kan tänka mig att man måste fixa grunden själv.
Tyvärr hittade jag ingenting på deras hemsid om de stomreser huset eller om det kommer i byggsats. Men jag ska fråga runt bland mina "byggkontakter" ifall nån av dem har varit med och byggt ett Jukkahus, så återkommer jag med info senare.

 
Frågat runt lite...
Vet en som köpte Jukkatalo och fick den som en byggsats. Sedan tog en lokal byggfirma och byggde upp huset. I det fallet fick de göra grunden själva. Husfirman var inte alls inblandad i resten av byggandet.
 
Darlene är en Puutalo. Vi hade den som andra alternativet när vi skulle välja husmodell. :)

Puutalo och Omatalo tillhör Finndomo och är väldigt lika varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.