Förutsättningar:
- Får en Gbit fiber in de närmaste dagarna.
- Jag har i dag netgear prosafe gigabitswitch (24+8 portar) och ett par AP med WIFI A/C kapacitet (1300Mbit)
- dessutom minst två närverksuttag i alla rum
- skall kunna monteras i 19"rack

Det jag behöver är att byta ut min Telia router till en router med Gbit throughput från WAN-LAN

Behöver inte en massa möjligheter att styra trafiken utan är intresserad av grundläggande routerfunktionallitet.

Några tips på lämpliga modeller?
Nån som har info om Mikrotik/routerboard 2011?, 3011?, andra förslag?

Tack på förhand
 
tommib
Jag kör Mikrotik RB750GL. Den är stabil och snabb, kostar relativt lite. Du måste dock vara beredd på att läsa på lite om konfigureringen. Det hjälper om man förstår lite om IP, DHCP, routing mm. Allt är rackmonteringsbart på hylla :)
 
Jag använder en ubiquiti edge router PoE som jag är väldigt nöjd med. Jag har även 2 st AP från Ubiquiti med AC som funkar kanon.
 
Hur besvärligt är det att konfigurera den där ubi-routern för en normalbegåvad? När jag läser lite på smallnetworkbuilder så gnälls det lite kring detta och man tillhandahåller exempelkonfigurationer.
 
Visst lite halv avancerad är den men det går att lösa. Dels har ubiquiti lagt upp guider i de senaste releaserna så man kommer igång med en grund konfig ganska snabbt men dom har även en helt ok manual som man hittar det mesta i. Dock brukar terminal fönstret vara att föredra då jag ibland upplever att webb gui inte går att lita på alla gånger. Men tar man sig igenom den första tröskeln så har man en kanon router.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.