Lasse Lucidor skrev:
En fråga, en gammal tråd ser jag. Varför inte makadam mot väggen. Har ett liknande hus. Tänkte gräva dräneringsrör. Men det går inte att lägga matta eller isodrän då grunden består av staplade stenar.
Tänkte att man kan få det varmare och luftigare med madadam mot husgrunden. Men så slog mig tanken att det kanske är bättre att dräneringen är helt fri från luftinsläpp. Att dräneringen suger vatten bättre då. Det blir väl litet sug när vattnet rinner i nedlutande dränering.
Om det strömmar in luft ned för makadamen så kanske bara dräneringen drar in luft. MVH /Lasse
Anledningen till att inte ha makadam är att man leder ner mer vatten,hade man haft en tät yttermur och dränering så hade makadam varit givet.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jag har samma typ av grund och pratade med isodrän representanter på en villamässa och fick följande råd.

Gräv ett dike utmed grunden.
I höjd med den mest utstickande stenen staplar du Isodränskivorna.
Stadga upp med stöttor.
Gräv ner dräneringsrör som vanligt utanför Isodränen.
Fäst duken utanpå skivorna.
Fyll växelvis utanför skivorna med ordinarie massa och mellanrummet mellan grund o skivor med lecastenar.
Beställ täckplåt från någon plåtslagare att sätta över skivorna.

Fördelen med lecastenar mellan skivorna o grunden är att de tillåter fuktvandring samtidigt som de har en viss isolerande effekt enligt Isodrän killarna.
 
  • Gilla
ricaxe
  • Laddar…
Varför används isodrän istället för att gräva en helt vanlig dränering med dränerande material? Gräva runt huset, ersätta vattensugande massor med singel (grus)?

Principen är förstås den samma. Både grus och isodränskivor skapar en luftspalt där vatten rinner rakt ner till en dränering istället för att kunna nå väggen och trycka/suga in. Så funktionsmässigt kommer inte dessa skivor med något nytt.

Visst, grus kostar pengar och det går åt några lastbilslass ibland, men skivorna är också riktigt dyra per kvadratmeter och det är många arbetstimmar i jämförelse, skivorna ska sågas, det ska borras, bultas fast, kränga upp en duk och få fast den på vettigt vis, täcklister ska kapas till, det ska borras för dom, det ska bultas fast.


Ni som varit i kontakt med entreprenörer, varför finns egentligen isodränskivan? För att slippa besvärliga transporter av många ton grus?
 
Isodrän isolerar och funkar som tilläggsisolering för källare. Den används tillsammans med grus. Grus isolerar nästan inte alls.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jag tror isodrän består av ingjutna, ihopgjutna cellplastkulor. Det isolerar ungefär hälften så bra som cellplast, samtidigt som det är dränerande. Det har också ganska bra bärighet.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Har precis liknande problem.
Samma husålder och grundkonstruktion.
I mitt fall bytte vi dränering när en del av huset fick en utbyggnad. Då hade det legat matjord mot källarväggen i 100 år. Det var kruttorrt.
Med ny dränering ökade fukten och nu är det riktigt blött i samband med regn i vissa riktningar.
Min slutsats är att mitt problem inte ligger i jorden främst utan att långvarigt regn från öster rinner längs med fasaden ned mellan platonmatta och husgrunden. Där blir det fuktigt på alla stenar som sticker ut.
Jag tätar upp mellan plattonmatta, dess gummilist och husväggen och hoppas det löser problemet.
Varför varför köpte man ett gammalt hus. ;)
 
G Gornor Ulragh skrev:
Har precis liknande problem.
Samma husålder och grundkonstruktion.
I mitt fall bytte vi dränering när en del av huset fick en utbyggnad. Då hade det legat matjord mot källarväggen i 100 år. Det var kruttorrt.
Med ny dränering ökade fukten och nu är det riktigt blött i samband med regn i vissa riktningar.
Min slutsats är att mitt problem inte ligger i jorden främst utan att långvarigt regn från öster rinner längs med fasaden ned mellan platonmatta och husgrunden. Där blir det fuktigt på alla stenar som sticker ut.
Jag tätar upp mellan plattonmatta, dess gummilist och husväggen och hoppas det löser problemet.
Varför varför köpte man ett gammalt hus. ;)
Har du grävt fram platonmattan , den skall ju avslutas ca 10cm under markytan
 
Ja och nej.
På ca 1 m av husgrunden har man lagt in stora stenblock som sticker ut ca 20-40cm från en i övrigt jämn grund. Ojämnheten går upp ca 20 cm ovan marknivå. Platonmattan avslutas med ventilationslist. Detta är täckt men det blir inte helt tätt mellan list och grund. Bitvis var det en spalt på 5-7mm. Nu sitter det ett stort antal nya betongspik så nu tror jag det är mer eller mindre tätt. Nota bene. Innan dränering låg det matjord mot källarväggen i typ 90-100 år. Kruttorrt i källaren.
Varför, varför kan man inte hålla fingrarna i styr? Borde stått på mig i diskussionen mot byggarna.
 
G Gornor Ulragh skrev:
Ja och nej.
På ca 1 m av husgrunden har man lagt in stora stenblock som sticker ut ca 20-40cm från en i övrigt jämn grund. Ojämnheten går upp ca 20 cm ovan marknivå. Platonmattan avslutas med ventilationslist. Detta är täckt men det blir inte helt tätt mellan list och grund. Bitvis var det en spalt på 5-7mm. Nu sitter det ett stort antal nya betongspik så nu tror jag det är mer eller mindre tätt. Nota bene. Innan dränering låg det matjord mot källarväggen i typ 90-100 år. Kruttorrt i källaren.
Varför, varför kan man inte hålla fingrarna i styr? Borde stått på mig i diskussionen mot byggarna.
Butylmassa på tub ä bra å täta med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.