Hej!

Jag har ett hus från 1890 med en ny olje/el-panna. Jag har en kamin på övervåningen som ledigt klarar att värma upp den våningen.

Nu är det så att jag tänkte få något fungerande vedsystem till undervåningen också för att snåla på oljan/elen... Jag har en kamin (vikig 86) på undervåningen idag. Denna stoltserar inte med någon värmekapacitet att tala om varvid byte är i faggorna. Murstocken sitter tyvärr i ena ändan av huset så det är lite problem med att få värmen att sprida sig i hela huset. Då har jag funderat ut två lösningar som jag vill ha kommentarer och tips på:

1) en ny kamin med god acumulatoreffekt (typ täljsten) med någon sorts luftförflyttnigssystem (fläktar). Tyvärr har jag källare under så det blir problem med vikten på eldstaden. Dessutom står oljepannan precis under så det kan bli problem med stagning...

2) En sk kökspanna med en acumulatortank. Kan man koppla denna lösning till samma cirkullationsystem som oljepannan? Är det svårt? Hur?

3) samma som alt 2 men man lägger ner ett separat golvvärmesystem som endast värms av vedpanna och acumulatortank.

Jag är en riktig gör det självare, och tro mej, jag har provat det mesta... 8) Ge mig gärna konstruktiva tips på hur jag skall lösa mitt värmeproblem på bästa sätt!!

Mvh
Andreas
 
Varför stoppar du inte in en pelletsbrännare i pannan om den nu är ny? för en investering runt 20 000:- får du en biobränsleanläggning som håller ett bra tag. Dessutom blir det nog billigare än de förslag du lagt fram.
Fortsätt du elda i viking 86 på undervåningen, om inte annat för trevnadens skull.
 
Har man vattenburet värmesystem och vill elda med ved och dessutom har ett uthus så är det effektivast att sätta pannan i ett uthus och bygga en kulvert in. Då kan man sedan elda med 1 m ved och slipper all vedhantering inomhus. Med accumulatortank så behöver man då inte ens elda varje dag.
 
Jag skulle först tänka på pellets som nämts innan, med tanke på den nya pannan... . Kolla hur lämplig och effektiv pannan är för att komplettera med pellets. Ved eller pellets tycker jag hör hemma i källaren, spillvärme där det behövs, slipper vedhantering och aska i boutrymmet. Golvvärmesystem låter vettigt, gärna med möjlighet att senare ansluta övervåningen om det finns några som helst planer på det. ;D
 
Jag håller med Frasse om att ved och pellets ska hållas i källaren om det är möjligt. Under en säsong går det åt tonvis och det blir rätt skräpigt och omständigt att släpa in så mycket bränsle i bostaden.

Däremot tycker jag att golvvärme verkar lite riskabelt i ett så gammalt hus. Om det är dåligt isolerat, vilket de flesta gamla hus är, så blir golvvärmen för trög i reaktionerna. Om vädret slår om och det blir svinkallt så kan man safta på med 80-gradigt vatten i radiatorerna för att få upp effekten. I ett golvvärmesystem så kan man inte höja effekten så mycket. Ofta är äldre hus också lite otäta och då är det bra att ha radiatorer under fönstren för att motverka drag.

Möjligen kan det vara vettigt med golvvärme i hall och badrum i ett gammalt hus. Där blir golven ofta blöta och då är ju golvvärme praktiskt.
 
Varför inte en vedpanna i källaren med en bra ack och vvb ?
- riktiga hemmabyggare gör det sen med självcirkulation ;)
för det blir billigast så
 
Kanske lite mer info om huset, isolering, fönster och värmebehov? Som sveno säger, högt värmebehov=klart riskabelt med låg temperatur system utan andra åtgärder. ;D
 
Min panna är helt ny (CTC) med helt ny brännare... Grejjen är den att jag reser bort ganska mycket och uppskattar att ha ett system man inte behöver kolla till så mycket. Oljepannan är dessutom försedd med ett helautomatiskt reglersystem så om man höjer temperaturen inomhus med någon annan uppvärmningsform så slår oljepannan ifrån resp slår till om temperaturen sänks. Oljepannan är därmed vald medvetet pga sin enkla drift. Jag känner flera som har pelletsbrännare t.ex och jag vet att det är betydligt mer jobb än vad "övertygade" anhängare förfäktar. (Någon som har en gammal jänkebil proklamerar alltid att den drar "under litern"... Jaja, ni vet... ::))

Jag vill alltså INTE byta mitt befintliga värmesystem utan KOMPLETTERA det med ett vedeldat system då jag har gratis ved. Jag eldar gärna när jag är hemma. Vikingen går för fullt, men ger dålig effekt, samt är utsliten... Skall jag ändå byta kamin så varför inte en enkel kökspanna (23kW 15på vattensystemet resten strålvärme...) för ca 20papp..

Problemet är dock hur jag på bästa sätt skall fördela värmen i hela undervåningen... Vedpanna med golvvärme separerat från "ordinarie" system känns vettigt...

Komentarer...?

Andreas
 
Varför inte koppla kökspannan på det befintliga värmesystemet? Det går att göra, även om det kanske kräven lite anpassningar. Du kanske behöver kolla hur expansion och säkerhetsventil funkar före. Ev behöver du också en extra cirkulationspump. Hursomhelst borde det bli mycket billigare och enklare att koppla till det befintliga radiatorsystemet, än att göra ett separat system med golvvärme.
 
OK, jag håller inte med dig om att det skulle vara slitsamt med pellets, det går ju bra att släpa ved till övervåningen, men det är väl som med baken, delade åsikter alltså.
Som du själv skriver bör du ju ha en acktank och det ska gå att koppla på oljepannan på denna. Sen kan du ju koppla på en vattenmantlad panna/kamin i någon form mot acktanken.
Ställer lite krav på styrning men det verkar du ju ha koll på.
 
Pebbe skrev:
Som du själv skriver bör du ju ha en acktank och det ska gå att koppla på oljepannan på denna. Sen kan du ju koppla på en vattenmantlad panna/kamin i någon form mot acktanken.
Ställer lite krav på styrning men det verkar du ju ha koll på.
Jo, men om kaminen/kökspannan står i boningshuset så bör nog tanken stå där också. Det är svårt att transportera värme nedåt. Även om det kanske går att fixa med laddomat så kommer det att troligen att fungera dåligt och definitivt bli dyrt.
 
Sant Sveno. ;D.
 
Är det en utopi att cirkulera hetvattnet från kökspannan ned till pannrummet? (Pannrummet är rakt under kaminens plats...) Utveckla gärna... ???

Hur kopplar man om jag vill koppla in på det befintliga? Är det smart att koppla en oljepanna mot acctank?

Jag vet att man inte får ha slutet system mot en vedeldad panna utan speciella säkerhetsventiler som skyddar mot kokning...

Andreas
 
Det krävs nog en hel del pumpande för det. Varmt vatten vill gärna smita uppåt så fort som det bara går ;)

Vi har en kökspanna... vettetusan ifall det är en Bolinder 314 eller en norrahammarkökspanna (drygt 400mm bred, 800mm något hög - uppskattningsvis på ca 10-15kW till vatten). Isolerad med tegel och klädd i svart plåt (ser riktigt fint ut tillsammans med den moderna spisen). Funkar kalas att värma upp hela kåken med (fast då får man ju elda en 4-8 timmar per dygn också)
Tänk dock på att en sådan panna (för att den skall ge något) måste eldas ganska hårt. Detta medför ju en del problem iom att den varma inomhusluften äts upp ganska snabbt och bildar ett kraftigt undertryck så det drar in uteluft från varenda liten springa i huset. Det är inte så lätt att på ett snyggt sätt plocka in luft utifrån till en kökspanna, men jag skall ge det ett försök :) Därför kanske det inte är det bästa komplementet till en el/olje-panna. Tror nog mer på en till kamin till ifall du verkligen vill ha kvar din nuvarande panna.

(men jag kan inte mycket, så allt jag säger kanske bara är fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.