Ska montera markiser i sommar och har bland annat kollat in Skånska Byggvaror men deras standard bredder passar inte våra fönster, bland annat behöver vi bredare än vad de har för dubbelfönster.
Kan någon tipsa om det finns andra som säljer markiser på postorder till bra pris?
 
Jag var i samma sits för några år sedan och det slutade med att jag gav upp och lejde en lokal firma som först fick komma på plats och mäta upp allt i förväg inför offertgivningen. Då kunde jag undvika allt ev. tjafs om felaktiga mått eftersom leverantören ansvarade för dem.

Det blev rätt så mkt dyrare än planerat, men å andra sidan kunde vi välja vitmålad mekanik och precis rätt nyans på det enfärgade tyget. Nu syns knappt markiserna i uppfällt läge, vilket jag tycker är perfekt eftersom jag tycker markiser ofta förfular annars eleganta fasader.

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men vem vet, du kanske hamnar där du också? ::)
 
Om EKO (diversestormarknad) finns där du bor så kan man beställa måttbeställda markiser där i alla önskvärda färger. (Och detta till halva priset av vad en ambulerande markiskrängare ville ha för exakt samma markiser).
 
Classe - mer detaljinfo tack! Märke på markiserna, bilder, mått på lådorna osv osv.

Personligen tycker jag moderna markiser är alldeles för klumpiga, men ditt inlägg gör mej lite gladare.
 
...ja och VAR köper man markiser till vettiga priser?
 
Fasting65 skrev:
Classe - mer detaljinfo tack! Märke på markiserna, bilder, mått på lådorna osv osv.

Personligen tycker jag moderna markiser är alldeles för klumpiga, men ditt inlägg gör mej lite gladare.
Hej, jag återkommer, har inte alla detaljer i huvet, måste kolla hemma först.
 
Jag har lite svårt för randiga markiser och spec. såna med vågformad markiskappa får mig att flippa ur helt.

Vi körde med enfärgat tyg, skippade markiskappan och valde vitfärgad mekanik och monterade på de vita fönsterfoderna. I uppfällt läge syns inte markiserna speciellt mkt annat än när man spänner blicken ordentligt runt fönstrena.

byhu-IMG0001.JPG

Nedfällt läge:
byhu-IMG0002.JPG

Fabrikat:
Ama Baroness kassettmarkis, http://www.amaproduktion.se/se/baroness.html
http://www.amaproduktion.se/pdf/baroness.pdf

Balkongen har en Ama Marcesa terassmarkis med mittbalk.
http://www.amaproduktion.se/se/marcesa.html
http://www.amaproduktion.se/pdf/Nova.pdf (ny modell)

Jag funderar lite på hur jag ska dölja terassmarkisen på balkongen. Ett sätt är att köra med en vit kassett, men den kontrasterar ju mot fasadfärgen. Kanske jag skaffar en speciallackad kassett som helt döljer den markisen. Vi får se.
 
Hemmakatten
År 2003 köpte vi markiser till vårt dåvarande hus i Stockholmstrakten. Vi ville inte heller ha med ränder eller blommor eller vågiga kanter. Dessutom skulle vi ha tre st 6 meter långa fönstermarkiser. Dessutom skulle de vara vita med rak kant. Så det var bara att köpa måttbeställda markiser.

Jag gjorde en ganska stor "research" och tog in offerter från ganska många firmor. Vi ville ha Sandatex markisväv och Somfys motorer och mekanik.

Tre stycken 6 meter breda fönstermarkiser med motor och knapp på väggen inne samt kombinerad fjärrkontroll för alla tre + tre stycken 1,5 meter breda fönstermarkiser med manuellt upp- och nedfäll, vitfärgade stag och kassetter inklusive måttagning och montering (exkl. elektrikern) gick på 36-38.000 kronor inkl. moms. Alla andra offerter låg på mellan 65-80.000 kronor för exakt samma saker!!

Firman heter Bo´z Markiser, www.markiser.com, ligger i Järfälla, där de klipper till och syr själva. Bo själv var en glad prick, något fumlig, och de kom 4 dagar efter utlovad leverans. Och dessutom var förstås ett stag i fel färg. Men allt blev till slut väldigt bra. Markiserna var mycket snyggt sydda och monterade. Vi betalade inte heller något förrän allt var monterat och klart. Läste nu att Bo´z markiser var på "svarta listan" hos RådoRön, en konsument har gått till tingsrätten för en tvist. Jag skulle i alla fall om vi ska ha några mer markiser, köpa dem hos Bo´z Markiser. De hade trots allt halva priset mot andra firmor. Men jag skulle nog vara hemma och kolla när de monterades.
 
Classe:...antog att det var AMA. De har smuttast konstruktion.

Du (och Hemmakatten) har helt rätt inställning till kappan, tyget och lösningen. En markis ska inte synas i uppfällt läge!

Det som oroar mej är hur markiser ska fästas i en putsad fasad. Jag har för mej att ama tycker man ska sätta fula vinkelbeslag i fönsterfodret som sen håller markisen över fönstret. Det där får jag fortsätta fundera på.


Hemmakatten: sajten www.markiser.com är ju så fasansfull att jag har svårt att tro den är seriös...
 
Fasting65 skrev:
Det som oroar mej är hur markiser ska fästas i en putsad fasad. Jag har för mej att ama tycker man ska sätta fula vinkelbeslag i fönsterfodret som sen håller markisen över fönstret. Det där får jag fortsätta fundera på.
Det kan gå att fästa markiserna inne i fönsteröppningen. Kollade snabbt på din sajt. Det ser tajt ut för du har fönstrena nästan i liv med fasaden eller hur? Har du utåtgånde fönster?

Du skulle kunna ta ett snack med fabrikören o berätta att du är pedant-estet ;) ;) och behöver lite specialråd.
 
jo, vi har utåtgående fönster, så markisen måste sitta ovanför karmen.

Det finns ju stående reglar på varsin sida om karmen som man kan bulta fast markisen i. På så vis slipper man kanske de där asfula konsolfästena...

IMG_1498.jpg
 
Fästena är inte speciellt snygga, håller med. Men grejen är att du klickar fast kassetten i väggfästena o sedan "flyter" kassetten ngn centimeter utanför väggen. Väggfästena skyms nästan i sin helhet av kassetten, så det borde inte vara ngn "major issue" tycker jag. ;)
 
Grejen var att jag initialt såg framför mej ett liknande fäste:
ymer_2.jpg

...men kom på att det finns gott om virke i stommen runtom fönstret där man säkerligen kan bulta fast lite smidigare fästen som sitter bakom markisen - precis som du säger.


EDIT:
Sorry att jag kidnappat tråden....
 
Hemmakatten
Fasting65 skrev:
Hemmakatten: sajten www.markiser.com är ju så fasansfull att jag har svårt att tro den är seriös...
Visst är sajten härlig! 8) Men för det priset får de ha vilken typ av hemsida som helst för mig. Det är ju inte den man ska köpa..... ;)

En kassett sitter alltid ovanför fönstren om man har utåtgående fönster. Även om man skulle ha några inåtgående så är det snyggast om alla markiser är monterade på samma höjd/sätt. Kassetten måste sitta minst 2 cm (gärna 3-4cm) från väggen annars är det risk att det fastnar snö, skräp och vatten som på sikt kan leda till fuktskador.

Den kassett vi hade var större o mer heltäckande (och snyggare!) än den som du visade på bild fasting. Markisväven skall vara (exakt) lika bred som fönstret. Det är snyggast. Kassetten kommer därför att sticka ut ca 3cm på varje sida och döljer därför fästena.

Fästena är faktiskt smartast att sätta inne i fönstersmygen. Man kan sätta dem rakt in på fönsterfodret eller på sidan i karmen. Vi hade putsat in ända till fönstret men valde ändå att sätta dem på putsen. Det var samma/liknande fästen som på bilden, fast vitlackade, men med kassetten på så tänker man inte på dem alls.

Själv tycker jag en rak kappa är snyggt. Man ska också tänka på att den även har en praktiskt funktion genom att den ytterligare hindrar lågtstående sol.

En annan detalj är ifall man vill ha motor på markiserna. Då måste man ha dit en elektriker och du måste ha jordfelsbrytare eftersom markiserna är på utsidan. Man bör också kolla var på insidan man ska ta in kabeln så att det inte blir fula kabeldragningar synliga i rummet. Motorn går att sätta på både höger och vänster sida.
 
finns det fjärrstyrda motorer så man inte måste ha en brytare på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.