Mätaren är monterad på 2 st reglar i ett skåp på det viset som ni ser i bilderna.
Jag håller på att renovera köket och tänkte fixa det här oxå.
Första tanken var att montera ett par metall konsoler i väggen genom skåpet och skruva fast mätaren i dem. Men hur än jag vänder och vrider på det kan jag inte få det till mer stabil än det är nu !
Vad tycker ni? Är detta godkänd så att jag kan låta den vara eller ska jag ta bort reglarna och fästa mätaren på annat sätt, i så fall på vilket sätt?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krilleman_215 skrev:
Det där ser ut som en LK580-konsol. Byt den innan ditt hus blir väldigt blött!

[länk]

Beträffande montaget så finns det kanske mer att önska. Men det kanske är det enda sättet att göra det på?
Tack för tipsen!
Vattenmätaren har kommunen satt dit en gång i tiden. Är den min egendom?
Ska jag inte begära nytt från kommunen?
 
Hittar inget LK580 märke på den. De är väldigt lika men inte exakt lika varan!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Själva vattenmätaren är kommunens egendom, den får du inte röra utan tillåtelse, fästet och ventilerna är dina.

Jag skulle ringa till vattenverket och prata med dom att jag vill byta ut ventilerna på bägge sidor om vattenmätaren, oftast kommer kommunen ut å stänger av ute i gatan gratis för dylika jobb, när ventilerna är bytta öppnar dom ventilen i gatan igen och eventuellt plomberar vattenmätaren igen (om plomberingen behövde brytas).
 
krilleman_215 skrev:
Beträffande montaget så finns det kanske mer att önska. Men det kanske är det enda sättet att göra det på?
Angående montaget tänkte jag montera ett par konsoler enligt bilden nedan på väggen (inte skåpet, då måste jag borra ut skåp stommen för att komma åt väggen). Mellan konsolerna tänkte jag kapa och svetsa/ skruva fast raka delen av en tredje metall konsol och sen skruva fast vatten mätar konsolen på den.
Hmmm !
Väggen är spånskiva och gibs. Undrar om detta anordning blir stabilare än trä reglarna som konsolen är monterad på. Med tanke på att metall konsoler kan röra på sig. De sitter ju med ett par skruvar på väggen.
De här trä reglar sitter bra fast med skåp stommen och stommen sitter fast med bänkskivan och väggen och bänkskivan sitter fast mot väggen. Så att säga de rör inte på sig en enda mikro milimeter om inte huset rör på sig !
Det ser fullt ut och det tar plats i skåpet men undrar om metall konsol lösningen är stabilare. Vad tycker du ?
Konsol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa skrev:
Själva vattenmätaren är kommunens egendom, den får du inte röra utan tillåtelse, fästet och ventilerna är dina.

Jag skulle ringa till vattenverket och prata med dom att jag vill byta ut ventilerna på bägge sidor om vattenmätaren, oftast kommer kommunen ut å stänger av ute i gatan gratis för dylika jobb, när ventilerna är bytta öppnar dom ventilen i gatan igen och eventuellt plomberar vattenmätaren igen (om plomberingen behövde brytas).
Vill gärna byta ventilerna om de är farliga. Problemet är att huvud ventilen ute på gården ligger under ett område som är stenlagt. Att ta bort en bit av stenläggningen för att kommunen ska stänga av vattnet och riva ut duken under är nåt som jag gör i nödfall.
Spm jag har upofatat LK 580 slutade tillverkas 1984, eller?
Huset är byggt 1989/90. Hittar ingen skruv på ventil huvudet heller som är typisk för LK 580, se bild.
Vet ni vad det är för ventil ? Och om den ör lika farlig som LK 580?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som om det kommer upp en plastslang (PEM) genom skåpsbotten.

Om du vill byta ventilerna så går det att frysa inkommande vattenledning, rörmockaren bör ha sådan utrustning.

Genom att stänga av/frysa på lämpligt ställe så går det att flytta vattenmätaren till ett lämpligare ställe om man vill.

Vid nymontage av vattenmätare idag så måste det vara ganska stora fria områden runt mätaren.
 
Demmpa skrev:
Det ser ut som om det kommer upp en plastslang (PEM) genom skåpsbotten.

Om du vill byta ventilerna så går det att frysa inkommande vattenledning, rörmockaren bör ha sådan utrustning.

Genom att stänga av/frysa på lämpligt ställe så går det att flytta vattenmätaren till ett lämpligare ställe om man vill.

Vid nymontage av vattenmätare idag så måste det vara ganska stora fria områden runt mätaren.
Det ör järn rör som kommer upp genom golvet. Vattenmätaren är bytt 2010 enligt kommunen. Då är det typ 5 år kvar till nästa bytte.
Jag skulle vilja mätaren i fördelningslådan om jag fick bestämma men huset är stambytt innan jag flytrade in så det känns onödig med modifiering av lådan.
 
Flytt av vattenmätaren behöver inte ske i samband med bytet.

Föra våren (-14) så bytte vi inkommande vattenledning ända från tomtgräns/servisventilen (vet ej exakt var rörmockaren började) ända in till kallvattenledningen vid fjärrvärmecentralen, vi flyttade vattenmätaren ca 8 meter (två rum bort). Kommunen hade bytt vår vattenmätare hösten -13. Gamla inkommande ledning var galvrör, det fria hålet var ca hälften så stort nu som det var när röret installerades -69. Galvrören hade ärgat (rostat) en del, det var ärgningarna som hade byggt på invändigt.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Ja du
Om jag ska flytta den då blir der ett projekt flör sig. Fördelar lådan behöver bytas ut och omkoppling av alla rör.
Alternativ 2: låta det vara och byta ventiler.
 
Fick ett svar av LK.
Det är inte en LK ventil. Alla LK produkter är märkta med LK. Jag känner inte igen den.

Med vänlig hälsning
LK Systems AB
.......................,,,,,
 
Hej hej. Jag letar svar. . Har exakt en sådan som på bilden och undrar om nån vet om de är lika instabila som LK580?
 
Har du lagt sten över avstängningsventilen?? Hur gör du om olyckan är framme? Ska du börja bryta upp stenläggningen under tiden som ditt hus fylls med vatten? :)
 
Tänker samma sak som Exsicco.

Jag skulle ha monterat en riktig avstängningsbrunn över ventilaxeln och låta brunnslocket ligga i jämnhöjd med plattorna, precis så man gör när ventilerna hamnar ute i gatan/diket/etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.