Låter mkt intressant. Vart bor du? :) kanske behöver hjälp om man ska koppla in nåt, verkar ju lite klurigt.
 
Någon som är intresserad av att gå ihop å göra en beställning?
 
C
Ang. Vattenfalls webbsida så får jag en komplett tabbseparerad fil med timme-för-timme-förbrukning från 2013-01-01 och fram till dagens datum när jag klickar på "Ladda ner till Excel"-knappen i timme-för-timme-vyn. Dock endast data från 2013-06-11 vilket jag antar är tidpunkten när timmätningen aktiverats. Datat är i 1/1000-dels kWh och det som är najs är att det också ser ut att faktiskt ha den upplösningen eller åtminstone mycket bättre än jämna kilowattimmar (kollar på mitt fritidshus som endast har ett kylskåp och en VVB igång ~= 1kWh per dygn).
 
D_a_g_g skrev:
Låter mkt intressant. Vart bor du? :) kanske behöver hjälp om man ska koppla in nåt, verkar ju lite klurigt.
Jag bor i Sundbyberg. Men det är faktiskt inte svårt att koppla in, men just att knö in trafarna i elcentralen kan ju vara bökigt om det är trångt o rörigt från början sas. Tvekar man, så ska man absolut inte pilla i sin elcentral själv, men det kanske en elektriker kan göra isf.
Resten handlar bara om tålamod och nogrannhet. :)
 
@vespaman då bor vi nära varandra. Bra å veta :)

Vi ska nog dra om all el men det beror på vad som prioriteras av allt som ska göras. Huset är från 1937 å en hel del är omdraget 1979-80 då huset byggdes till. Men tyvärr är ju inte budgeten obegränsad...
 
@vespaman, tack för ett mycket bra inlägg!

Ska definitiv kolla vidare på Brultech GreenEye Monitor. Konstigt att det inte finns liknande lösningar från den skandinaviska marknaden eftersom man anser sig (enligt länderna själva) ligga långt fram i utvecklingen ....

Klarar GEM av att mäta inkommande tre-fas också?
 
Redigerat:
@flyingrat, kul att du hittade denna gamla tråd! :)

GEM klarar utan problem att mäta inkommande. Antingen med tre egna trafar (som jag gör), eller så kan man summera alla brukare. Har man ingångar så att det räcker, så kostar tre trafar knappt någonting i sammanhanget.

Efter ytterligare ett år, så har det kommit en hel del uppdateringar, Dashbox har fått många nyttiga finesser, ffa gillar jag att man nu kan ta upp historiska grafer över alla förbrukare/temperaturer, även om man tidigare inte skapat någon rapport för dem.

Nuförtiden får man även lokal valuta (kr) i trynet, även om det står före kostnaden ( kr10 440,30 tex, som är min totalförbrukning under 2015).

Använder min Dashbox nästan dagligen så här på höst/vintermånaderna för att få lite koll på värmesystem och temperaturer ute och inne.
Känns skönt/avkopplande att ha den i ett fönster på jobbet med realtidsuppdatering påslaget. Nördigt? Helt klart! :)
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
@vespaman Vet du om det finns stöd för att koppla upp denna till home-assistant alternativt skicka datat till influxdb? Är det fortfarnade denna som gäller om man vill mäta på många säkringar.

//Toni
 
Kul att det finns support i flera hemautomationslösningar!

Själv kör jag nuförtiden (sedan flera år) openHAB, och just influxd, har faktiskt plockat ner dashboxen nu i samband med renovering, eftersom man med influxd och grafana kan få det presenterat precis som man vill, i allsköns staplar kakdiagram osv, och jag föredrar ett gränssnitt för hela huset.

Ramlade över gränsen för något år sedan, då jag ville ha med den nya elbilsladdaren, så nu har jag två GEM, och någonstans 40 effektmätarkanaler totalt.
 
  • Gilla
tonilundin
  • Laddar…
Nej, det kan jag inte säga att jag har koll på. Wiser är nu en snyggare lösning iaf som det presenteras i marknadsmaterialet. Det blir ju fort dyrt dock, om man vill ha många dvärgbrytare (och det vill man, för annars får man ju bara en summa av alla laster, som man inte kan göra så mycket med). Men det kanske det är värt.

Beror även på om man vill leva i deras ekosystem, eller integrera mot något annat automationssystem; om man ska, så kanske man ska kolla upp om/hur det finns något API som supportas av automationssystemet, samt ofta man får data från varje powertag. I & med att det är radio, så gissar jag att det kanske bara är någon gång per minut?
Jag kör f.n. själv uppdateringar var femte eller var åttonde sekund från alla dvärgbrytare (minns inte exakt), det är i längsta laget för att göra trevliga regler.
(Tänk till exempel att du vill att systemet skall tala ut att ugnen är klar - det behövs det oftast två samplingar innan automationssystemet reagerar. 2 minuter extra i ugnen kan vara förödande. Men det finns andra exempel.

Hittar inte heller hur exakt den är, men det är ju ett välkänt fabrikat, så man kan väl hoppas att det är hyggligt noggrant.
Jag har märkt att Bruhltecs minsta strömtrafar har lite tolerans (iaf i sista batchen jag köpte från dem), så det kan vara värt att testa dem innan man installerar rubbet skarp (genom att dra en ledare genom alla, och se hur mycket variation man får). Har man plats, så skulle jag gå på större strömtrafar idag.

Så för min del, om den är tillräckligt snabb, och har ett bra API, så skulle jag absolut överväga Wiser. Men inte annars. Men har man inte ambitionen att integrera mot något annat, så varför inte, egentligen!
 
Walle85
Tack för input, får ställa några frågor till Schneider och höra hur det ligger till med samplingsintervall samt API.
Vi är i färd med att byta ut hela säkringsskåpet, så att välja Schneider från start ger oss möjligheten att sedan lägga till Wiser ifall det skulle visa sig vara en vettig produkt. Därav blir det ju inte en så mycket högre kostnad tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.