Anledningen till att jag ens sprang på den här pumpen var för att jag undrade vad min luft/luft var för något. Det var tydligen en från jula (för ca 5000:) som fungerar helt ok även i -25 :) Meeeeen jag skulle inte själv ha köpt den, den satt här när jag köpte huset. Jag skulle nog inte våga lägga nästan 23 tusen på luft/vatten från jula. :)
 
Jag tycker att du ska ta in offerter på respektive elpanna, luft/vatten och bergvärme och fråga banken vad dom tycker. Kanske måste du lägga en elpanna i topplån men du kan lägga en bergvärmepump i bottenlån,då blir det skillnad i räntekostnad.
 
Jag har belånat precis hela huset idag. Lånade nyligt på huset till renovering som jag kommer att få igen med råge på husvärdet så snart renoveringen är färdig, men att börja fundera på att låna ännu mer på huset kan jag nog glömma :)
 
Det tror jag inte. Kan du sänka uppvärmningskostnader och höja värdet på huset går det kanske. Banken borde vara positiva till att du ger dom pengarna istället för elbolaget;)

Men ingen idé att spekulera, bättre att prata med dom istället.
 
Spetters skrev:
Va?! Gud vilken tur att du berättade det för mig. Jag som trodde på fullaste allvar att det räckte med positiv energi för att värma upp ett hus.



Jag har aldrig påstått att jag tänkt dra ner temperaturen i huset under hela vintern och sitta och frysa. Tvärtom så har jag hela tiden pratat om att ha en braskamin som stödvärme. Den enda temperatursänkningen jag nämnt är att sänka temperaturen någon grad nattetid men då ligger jag oftast under ett täcke och sover så jag skulle inte frysa speciellt mycket då.

Med en ny panna så vinner jag komfort även om jag skulle ha samma temp dygnet runt som jag har idag av en enkel anledning. I dagsläget har jag i princip inget varmvatten. Jag har ingen VVB, jag antar att det sitter något sorts värmeelement i pannan som värmer kranvattnet. Typ en genomströmningsvärmare/plattvärmeväxlare eller allt vad det heter. Sen jag flyttade hit har jag duschat i ljummet vatten och kan fylla ungefär 15cm i ett litet badkar innan det börjar komma kallvatten. Med en ny elpanna t.ex den CTC som jag länkat så kan jag få mer varmvatten än jag har i dagsläget. Just den pannan säger tillverkaren ska kunna ge mig 200L 40gradigt vatten med plattvärmeväxlare.



Jag ber om råd i den här tråden, jag ber inte om att någon ska försöka få mig att känna mig ännu dummare genom att skriva nedlåtande.

1. Är det bättre att leva med att pannan kanske går och dör en dag? Sakna varmvatten och sen när pannan väl dör panikköpa ett värmesystem utan att hinna kolla upp leverantör/installatör osv noga? Vem vet, jag kanske bestämmer mig för bergvärme till slut men jag vill inte köpa ett så dyrt uppvärmningssystem utan att känna mig 100% säker på mitt val.

2. Om jag vill sänka min värmekostnad så behöver det inte vara en pump som gäller. Jag kan välja ved, pellets, fjärrvärme eller nästan vad som helst. Just fjärrvärme finns inte tillgängligt just nu men om jag skulle vilja skulle jag kunna elda så en pump är inte alls mitt enda val. Sen att jag inte vill elda för enbart värme är en helt annan femma.

3. De är ju precis det jag också skrivit ett flertal gånger så det behöver du inte påpeka för mig.



I överlag tycker jag att din attityd känns tråkig. Du får väl tycka att jag är korkad om du vill men du behöver inte vara nedlåtande mot mig även om du blir frustrerad över min dumhet. Jag frågar för all lära mig och anledningen till att jag frågar just på byggahus.se är för att jag upplever att användare på den här sidan är trevliga mot varandra till skillnad mot i många andra forum.

Och till alla andra: Jag är jätteglad över all hjälp jag fått, över alla som kommit med förslag, hjälpt mig att förstå, förklarat och berättat vad ni har för lösningar.

Ursäkta om det kändes som ett påhopp, det var menat som ett försök att vara övertydlig. Jag måste erkänna att jag tappade tålamodet lite när du skrev "Jag ä helt enkelt så konstig och naiv att jag tror att en ny modern elpanna + VVB är effektivare än en över 40 år gammal oljepanna." efter att flera personer försökt förklara för dig, att så inte är fallet. Det var det jag menade med "önsketänkande".

Om den nuvarande pannan faktiskt står utanför huset, i ett utrymme som kallställs över vintern så kan du vira in den i 30 cm med mineralull runt om, 50 cm på toppen. Så har du minimerat förlusterna på ett kostnadseffektivt sätt. Står pannan i huset, så gör det inget att den läcker värme, då den värmen kommer huset tillgodo.

Ja, det är bättre att spara pengarna tills du har råd att installera ett riktigt värmesystem, och i värsta fall köpa en ny elpatron om den du har mot förmodan skulle gå sönder i förtid. Oavsett om du sedan väljer en vp-lösning, ved/pellets eller fjärrvärme, så har du då ingen nytta av den nya fina elpannan längre. Bortkastade pengar helt enkelt.

Gör inte misstaget att prioritera det roliga och trevliga, framför det nödvändiga. Kan du få loss pengar genom vänta med renovera kök, sovrum osv. Så är det bättre att du lägger dom pengarna på ett bra värmesystem nu.

Fjärrvärme fanns inte på din gata, så det är knappast ett realistiskt alternativ.

Du ville ju ha ett värmesystem utan "extra arbete"?

Ved/pellets är den raka motsatsen till det!
Att installera en pellets brännare i en gammal panna är att be om problem. Det fungerar för en del, medan andra aldrig får till det. Du får räkna med att sota ofta, och aska ur ännu oftare. Ved/pellets är inte bara ett sätt att värma huset. Det är en helt egen hobby! Förutom det extra arbetet med hanteringen, så måste man måste engagera sig i, och kunna sitt system för att det skall fungera.

Om du vill ha ett värmesystem som, sänker dina kostnader, inte medför extra arbete, och höjer värdet på huset. Så har du tyvärr väldigt få valmöjligheter.

Lycka till!!!
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Cujo skrev:
Gör inte misstaget att prioritera det roliga och trevliga, framför det nödvändiga. Kan du få loss pengar genom vänta med renovera kök, sovrum osv. Så är det bättre att du lägger dom pengarna på ett bra värmesystem nu.
Jag har inte skrivit speciellt mycket om min renovering i den här tråden men jag kan iaf berätta att jag inte lagt många kronor på den. Lite kort bakgrundsinfo: Mitt hus ligger i en småstad i norrbotten. Huset ligger nästan precis mitt i centrum i den staden och jag fick huset till ett pangpris. Pga det väldigt bra läget så ger även mindre renoveringar värdeökning och trots att jag inte lagt många tusenlappar på renovering sen jag flyttade hit så har huset ökat i värde med 17% på nio månader.

De pengar jag lagt på renovering hade jag inte ens kunnat få en vettig luftluftvärmepump för, så jag har inte lagt några pengar på "rolig" renovering före uppvärmning. Jag har förvisso gjort hyfsat mycket på mitt hus, men jag har köpt på kampanj/konkursutförsäljning/rea och gjort precis allt själv utan hjälp från någon = inga utgifter utöver material. Trots detta lyckades jag höja husets värde.

Efter att ha höjts husets värde tog jag förvisso ett lån för renovering. Dessa pengar går i dagsläget till att blåsa ur större delen av källaren och regla upp nya innerväggar, bila upp golv och gjuta nytt, byta ut avlopp, vattenledningar och ny tvättmaskin mm mm. Även här gör jag allt själv bortsett från en del golv/vvs som jag inte kan själv. Trots att jag gör nästan allt själv så blir materialkostnaden hyfsat hög. För någon som inte sett mitt hus så kanske det här framstår som en kul renovering och att jag borde prioritera uppvärmningen men inte ens i detta fall är det så.

Innan visningen sa till och med Mäklaren att jag måste förbereda mig på att källaren är dålig. Den är torr, och har inga egentliga skador som inverkar på funktion. En källare är en källare och källare är fula. Men källaren har tidigare haft en fuktskada och när de fixade detta så rev de sönder i princip alla ytterväggar. Mäklaren sa att alla som sett huset näst intill backade baklänges ut och sprang därifrån. Källaren är husets skamfläck och enligt mäklaren som värderade huset nu i höst så är en renovering av källaren det som höjer husets värde mest i förhållande till utgift.

När den här renoveringen är färdig så kommer husets värde ha ökat med ungefär dubbelt så mycket som jag lånat. Rent procentuellt känns det som en lite bättre sak att börja med, än att inte göra nånting alls medan jag funderar på värmesystem.

Fördelen med den här renoveringen är att efter den här renoveringen kommer jag KANSKE att kunna låna till ett värmesystem (beroende på vilket jag väljer) direkt på bottenlånet istället för att ta ett vanligt lån > byta värmesystem > värdera upp huset > lägga om lånen.

Det kändes som en mer fördelaktig väg att gå för mig. Nu blev det här en ganska lång novell utanför ämnet men jag kände att jag ville förklara vad jag menade med att jag precis lånat på huset till renovering, istället för att låna till värmesystem.


Cujo skrev:
Du ville ju ha ett värmesystem utan "extra arbete"?

Ved/pellets är den raka motsatsen till det!
Ja, det är väl precis det jag har sagt hela tiden? :)


Struntsamma.. Just nu känns det som att ju mer jag läser om alla olika sorters värmesystem desto mer negativ blir jag till... ALLA. Så nu överväger jag helt enkelt att bygga in hela huset i ett växthus och skapa mitt eget medelhavsklimat där inne. Det känns som att det inte finns ett enda värmesystem i hela värden som känns bra. Det ser helt enkelt ut som att jag inte längre behöver hitta ett värmesystem som passar mig, jag måste istället lista ut vilket värmesystem jag hatar minst. Jag kanske borde blåsa liv i oljebrännaren och maxa den på den absolut högsta effekten jag kan få ut... året om. Då kanske jag på egen hand lyckas skapa såna klimatförändringar att jag inte länge behöver bry mig om uppvärmning.

Nej, jag borde nog gå och sova nu.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
M
Vad är det du ogillar med värmesystemen? Vi kan nöja oss med tre system som du kollat på, t ex L/L, L/V och BV, eller vilka det nu är. Så kanske vi kan hjälpa dig komma över det negativa om dem.

Det är egentligen ingen här som vill få dig att köpa någonting alls, vi vill bara hjälpa dig att ta ett så bra beslut som möjligt. Det är bland annat därför vi gastar och gormar lite när det dyker upp idéer om en ny elpanna och liknande. Inget ont i det, men det är som om din vän skulle köpa en ny bil och gick i tankarna om att köpa en gammal polsk Lada för 45000:-.

Min åsikt är helt klart - lita på din nuvarande panna och lägg så lite pengar du kan på den, spara dem istället. I värsta fall så laga VVB och köp en byggfläkt eller något så ni inte fryser ihjäl om den slutar fungera och så att ni kan duscha ordentligt.

Sen renoverar du klart källaren och under tiden kan du fundera på vad du vill ha. Men just nu känns det som att du greppar lite efter halmstrån och behöver en liten paus från letandet och oron snarare än att ta ett beslut.
 
+1

Dessutom så är jag fortfarande nyfiken på anledningarna till din dåliga magkänsla för bergvärme!
(Förutom den höga grundinvesteringen som du redan nämnt)
 
Spetters skrev:
Så nu överväger jag helt enkelt att bygga in hela huset i ett växthus och skapa mitt eget medelhavsklimat där inne.
Spetters skrev:
Jag kanske borde blåsa liv i oljebrännaren och maxa den på den absolut högsta effekten jag kan få ut... året om. Då kanske jag på egen hand lyckas skapa såna klimatförändringar att jag inte länge behöver bry mig om uppvärmning.
Haha låter trevligt med sitt eget klimat.
Glöm inte att hyra ut solstolar ;)
 
Marcussjogren skrev:
Vad är det du ogillar med värmesystemen? Vi kan nöja oss med tre system som du kollat på, t ex L/L, L/V och BV, eller vilka det nu är. Så kanske vi kan hjälpa dig komma över det negativa om dem.
L/L: Jag har vattenburet system och visst skulle jag kunna stoppa värmen till elementen och bara använda pannan för varmvattnets skull och sätta upp två luft/luft... Meeeeen jag har sluten planlösning så de skulle ha väldigt begränsad effekt och sen så är det väl inte bra för radiatorsystemet att stå oanvänt en längre period? Rätta mig om jag har fel, jag vill minnas att jag hört något sådant. Sen så har väl även luft/luft begränsad effekt i sträng kyla? De sitter ju inte ihop med pannan så om det skulle bli -30 skulle inte elpatronen kicka in utan jag skulle sakta men säkert dö av kyla. Ni skulle ana oråd när jag slutat gnälla på byggahus, efter lite googling skulle ni läsa att en 25 år gammal kvinna frös ihjäl i sitt hem i norra Sverige.

L/V: En bra pump kostar närmare 100.000:- att installera och fungerar inte/fungerar dåligt tre månader per år med norrbottniskt kustklimat. Det skulle vara en annan sak om det skulle finnas någon budgetpump som t.ex Julapumpen vi pratade om tidigare, som fungerade bra. Att lägga 23.000:- för ett värmesystem som fungerar nio månader om året känns bättre än att lägga 100.000:- Det skulle fortfarande inte vara det ultimata systemet för mig, men det skulle helt klart vara acceptabelt.

B/V: Här kommer även ditt svar Cujo, jag har missat att svara på det. B/V kostar +/- 150.000:- att få på plats, det finns de som får det billigare, och det kan bli dyrare men de jag hört talas om som har B/V här i krokarna har fått betala 150.000:- efter nyår kommer det att bli dyrare än så. Jag har dessutom ganska liten tomt och asfalterad uppfart + "parkering". Med min otur skulle jag vara tvungen att lägga hålet mitt i uppfarten och få asfaltera om hela skiten (inget faktum, bara min eget bitterhet). Jag har hört många skräckhistorier om folk som fått borra om hålen för att de förlorat verkningsgrad osv. Jag har ingen offert och faktiskt beräkning att utgå från men Vattenfall uppskattar att jag kan spara 9278:- /år på att byta till bergvärme. Om vi då föreställer oss att jag skulle hinna få bergvärme innan nyår för 150,000:- så skulle det ta 16,2 år innan jag tjänat in det. Om jag dessutom lägger till 2% ränta så kostar lånet mig 24.125:- under dessa 16,2 år. När jag väl blivit av med lånet är det dags att byta pump. Visst skulle jag spara pengar på bergvärme men ja... den långa återbetalningstiden känns inte riktigt bra.
 
123abc skrev:
Haha låter trevligt med sitt eget klimat.
Glöm inte att hyra ut solstolar ;)
Om du hjälper mig att förorena luften så kan du få ha din solstol här helt gratis. Det gäller att hjälpas åt i hårda tider som dessa. ;)
 
T
Jag såg i ditt inlägg ovan att Vattenfall uppskattar att du kan spara 9 278:-/år på att installera en BVP och blir nyfiken på vad de då utgått från för underlag.

I vårt hus, som är från -57 och har haft ett väldigt dåligt isolerat tak, gamla kopplade tvåglasfönster och OK väggisolering bodde en äldre ensam dam och gjorde av med ca 30 000 kWh/år. Då var det en elkassett på 13kW som värmde via oljepannan - lite liknande din lösning. Pannan stod i källaren och just pannrummet var varmt men resten av källaren kom nog inte upp över 15-16 grader på vintern. Resten av huset ca 20-22 grader.
Energideklarationen som gjordes när vi skulle köpa huset uppskattade värme och varmvatten till 26 000 kWh och hushållsel till ca 4 000.

Vi lät installera en BVP och bor nu 2 vuxna och 3 tonåringar i huset. Vi uppskattar att vi gör av med ca 6 000 kWh/år på hushållsel och ca 9 000 kWh på värme och varmvatten.
Uppskattningen för hushållsel utgår dels från beräkningar av hur mycket elapparater vi har och hur de används(spis, kyl, frys, lampor, tvättmaskin, datorer, TV, osv) dels från en beräkningsmall som fanns på energirådgivningens hemsida(tror jag).
Vi har alltså ökat förbrukningen för hushållsel men minskat förbrukningen markant på värme och varmvatten. Vi förbrukar ca 1/3 så mycket el på värme och varmvatten som innan(9000/26000).

I ett tidigare inlägg vill jag minnas att du skrev att du gjorde av med 28 000 kWh på ett år i ditt hus och lite beroende på hur mycket som är hushållsel så borde detta kunna halveras med en BVP då värme och varmvatten kommer att genereras på ett effektivare sätt(bättre verkningsgrad)
Med 5000 kWh/år i hushållsel(schablon för hushåll) och 7700 kWh/ år i varmvatten och värme(28 MWh - 5MWh / 3 = 7666,66..) vilket är 12666 MWh/år totalt och med lite avrundning uppåt för att verkningsgraden kanske inte når samma nivå etc så är inte en halvering av totala förbrukningen orimlig.

Beroende på vad du betalar för elen per kWh inkl nätkostnader så bör du du kunna spara mer än de 9300 som Vattenfall uppskattar det till. Då blir kalkylen avsevärt bättre och kan du visa banken att du gör en investering som sänker driftskostnaden så finns "låneutrymme" för detta.

Jag har en vän som var "fullbelånad" på sitt hus och han kunde visa att hans kostnader för att låna pengar till BVP(ränta och amortering på 15 år) och driften av huset(elkostnaden) skulle bli lägre än driftskostnaden för att fortsätta med den befintliga lösningen(äldre oljepanna). Det gjorde att banken såg det rimliga i att "byta" utgiften för drift mot utgiften för lån+drift och samtidigt minska deras risk då huset skulle bli lättare att sälja till ett högre värde om han inte skulle klara av att betala sitt lån.

Jag säger inte att BVP är den enda eller rätta lösningen för dig, men jag skulle råda dig att försöka ta reda på mer om din befintliga förbrukning som underlag för beslut oavsett variant.
Hur mycket är husshållsel, hur mycket är varmvatten och värme, när används mest el(dvs när den är dyrast om du inte har ett fastprisavtal).
Då blir det lättare att få en faktisk uppfattning om vad du kan spara på olika lösningar och värdera dessa mot investeringen.

Du har ju inte bott så länge i huset så viss del av den förbrukning per år som du redovisat här kanske bygger på ett annat antal personer som inte är samma som nu? Du har kanske gjort av med mer el än normalt under renoveringen?(byggmaskiner drar mer el än man tror)

När du har bra koll på din förbrukning och fördelningen kan du börja ta reda på vad det faktiskt skulle kosta att installera en ny panna(el/LV/BV) och inte gissa utifrån vad andra har fått betala.(ingen kritik här bara att det är lätt att tro att det ska kosta något baserat på vad man hört utan att ha full koll på förutsättningarna)

En seriös firma kommer att ge dig en kalkyl på hur mycket en installation skulle kosta och vad besparingen kan vara givet de exakta förhållandena på platsen(årsmedeltemperatur, markförhållanden, husets uppvärmningsbehov, etc)
De(eller du) kan också kolla på SGU:s hemsida för att se om det är långt till berg vilket ökar kostnaden, om det är andra som har borrat nära dig som påverkar om du kan borra på tomten och få den effekt som krävs.

När du har detta klart för dig så kommer du att lättare kunna fatta ett informerat beslut om vad du ska göra.

När du kommer så långt som att de ska räkna på husets värmebehov ska du också fundera på om det är något mer du kan göra för att minska behovet för att kunna ha en mindre panna, kortare hål, osv.
Du har redan åtgärdat fönstren om jag minns rätt (har du även kollat dammlister och tätningslister i fönstren?) så där kanske inte är så mycket att göra. Tilläggsisolering av väggar är dyrt i förhållande till "vinsten" om man inte ändå ska byta fasad så det går bort men hur är det med vinden/taket?
I vårt hus låg ca 20 cm kutterspån vilket är en vanlig isolering från 50-talet och det är inte så bra isoleringsvärde i det. Om du har dåligt isolerad vind/tak så kan en ganska billig åtgärd vara att tilläggsisolera vindsbjälklaget och då kunna ha ett mindre energibehov som gör att du kan ha en billigare installation.

Det här blev ett långt inlägg men jag har läst tråden och tycker att du har fått en del bra råd och att du själv har gjort ett bra arbete med att börja hitta lösningar på ditt problem men jag tycker att det saknas lite förarbete med att skaffa underlag för beslut.

Till sist vill jag säga grattis till att du verkar ha gjort ett bra köp av huset och att jag tycker du är tuff som gör allt själv. Det är ett stort projekt att ha hus som ska renoveras på egen hand och inte ha någon att dela tankar och funderingar med. Jag har viss erfarenhet av byggarbete men skulle inte gett mig på att bygga till och renovera som vi gör om jag varit singel(tror jag)

Om du har några frågor om det jag skrivit så ställ dem i tråden så ska jag svara när jag hinner.
 
  • Gilla
KJE och 2 till
  • Laddar…
Spetters skrev:
Min panna går inte att välja temperatur på utan ändrar bara temperatur genom att jag snurrar på elpatronerna. Det finns ingen som helst gradering stegvis utan måste ske på känn och jag får prova mig fram till en behaglig temperatur. .
Om du reglerar temperaturen i huset genom att ändra inställningen på elpatronerna så är det antagligen därför du har dåligt med varmvatten. Pannan ska vara varm 70-80 grader, och sedan reglerar men hur mycket hett vatten som ska skickas ut till elementen genom att vrida på shunten, bör vara det svarta vredet som sitter i mitten.
Som du gör nu påverkar du ju hela pannans temperatur både värme och varmvatten.
 
Ja det är så jag gör, jag menade att temperaturen på patronerna reglerar pannan. Jag var bara dålig på att uttrycka mig.

Jag måste alltså börja med att reglera patronerna, sen shunten och sist på varje element.
 
Excel
Spetters skrev:
1. Huset är tilläggsisolerat och har treglasfönster med nybytta tätningslister. Luft/luft skulle inte fungera då jag har ett 1.5 plans hus med sluten planlösning.
2. Bergvärme är som sagt för dyrt för mig.

Jag har en uppskattad energiförbrukning på 28.000kvH per år (hushållsel, elpatron från oljepanna samt luft/luftvärmepump) men eftersom jag "bara" förbrukat ca 20.000kvH hittills i år så räknar jag inte med att nå upp i den beräknade årsförbrukningen. Men oavsett så har jag väldigt hög energiförbrukning. Här i krokarna brukar bergvärmeinstallationen gå på ca 150.000:- inkl rotavdrag. Då rotavdraget minskar på en månad så kommer det att bli ännu dyrare. Jag kommer att vara tvungen att låna till det och räknar således även med räntan på lånet som en kostnad. Även om jag sänker energiförbrukningen så värmer jag bara upp 120kvm. Jag har inte gjort någon ordentlig beräkning, men det känns inte värt det.

Jag vet inte exakta siffror för hur många kvH jag gör av med på just varmvatten och värme.

Intressant hur du definierar dyrt. Enligt dig är dyrt=mycket pengar.
Dyrt för mig att lägga pengar på något som inte värt investeringen.

Du stirrar dig blind på summan 150.000kr...
Jag själv värmer upp 240 boyta på ca 6000kwH per år med bergvärme. (Bor i dalarna)

Om du har 20.000kWh lär du minst göra en besparing på hälften, förmodligen mer.
150.000kr i investering får du klart över 6% i direktavkastning enl. din beräkning, lånet kostar 2%. De övriga +4% blir alltså är din vinst. Jag tycker 4% skattefritt är en bra investering, och då är mitt yrke Controller och ägnat ca 10år att beräkna diverse investeringsprojekt i ett antal börstnoterade företag.

Fokusera hur din månatliga ekonomi påverkas av byta till bergvärme istället för att titta på summan 150.000. Boka upp en tid med din bank så kommer de hjälpa dig och förklara bättre så du förstår. Återbetalningstiden är bara ett nyckeltal som ska beaktas.

OK, visst Värmepumpen kommer att gå sönder någon gång, du behöver du bara byta pumpen. Det kostar inte 150.000 Och när den rasar har du förmodligen en bättre ekonomi än den du har idag, delvis på att du investerat i bergvärme:)

En annan intressant tanke efter att ha läst lite i tråden, vad är återbetalningstiden på övriga renoveringar du gjort?
 
  • Gilla
Cujo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.