MathiasS skrev:
Så denna burk är "rätt" också?

[länk]
Ja, om du vill ha blank. Jag rekommenderar dig att ta en matt.
 
Jag slipar både köksbord och bänkskiva minst en gång om året då det alltid blir en massa märken eftersom barnen använder köksbord som pysselbord och jag lyckas själv göra märken i bänkskivor.
Hur fungerar det med slipning om man har osmos hårdvaxolja?
 
sblixten skrev:
Jag slipar både köksbord och bänkskiva minst en gång om året då det alltid blir en massa märken eftersom barnen använder köksbord som pysselbord och jag lyckas själv göra märken i bänkskivor.
Hur fungerar det med slipning om man har osmos hårdvaxolja?
Du får ju lägga på ett nytt lager såklart, men blir slitaget verkligen så stort att det behöver slipas ner över hela ytan? Det låter lite väl extremt.
 
falkn skrev:
Ja, om du vill ha blank. Jag rekommenderar dig att ta en matt.
Ok.
 
T
jonmo skrev:
Någon annan kan säkert rätta mig om jag har fel här, men är det inte så att paraffinolja inte oxiderar? Då ger den liksom inget skydd. Svärmor envisades med att använda den, gick inget vidare...

Älska Osmo!
Det stämmer nog att parrafinoljan inte härdar. Jag har provat att använda den på både bänkskiva och skärbrädor(typ 20 år sen) och har aldrig upplevt att den slutar "kladda" av sig(möjligen känns den lite mindre fet efter ett tag men då är ytan å andra sidan känsligare för fukt) och att man måste göra om det gång på gång.

Skulle tro att man sliter/torkar bort det som ligger ytligt och att det som eventuellt trängt ner lite i trät inte härdat.

Numera använder jag andra produkter som härdar som jag tycker funkar mycket bättre.
 
jonmo skrev:
Någon annan kan säkert rätta mig om jag har fel här, men är det inte så att paraffinolja inte oxiderar? Då ger den liksom inget skydd. Svärmor envisades med att använda den, gick inget vidare...

Älska Osmo!
Det stämmer. Det gör också att all överflödig olja måste bort innan man går på med en hårdvaxolja. Jag spenderade två års frekvent oljande med paraffinolja innan jag gav upp och köpte Osmo Top-Oil.
Först blev jag orolig för oljan härdade inte alls som det stod på burken, vill minnas att det tog två dygn för första strykningen att härda. Andra strykningen härdade normalt.

Jag har läst trådar om andra hårdvaxoljor som inte härdat öht på tidigare oljade bänkar, kan ha varit Herdins. Men för mig har det fungerat bra med Osmo.
 
falkn skrev:
Du får ju lägga på ett nytt lager såklart, men blir slitaget verkligen så stort att det behöver slipas ner över hela ytan? Det låter lite väl extremt.
Men är det enkelt att slipa bort....det sätter inte igen slippapper?
 
När jag läser om problemen med underhåll av bänkskivor av trä blir jag mer nöjd med min ekskiva av laminat!
 
Henri skrev:
När jag läser om problemen med underhåll av bänkskivor av trä blir jag mer nöjd med min ekskiva av laminat!
Så inte en ekskiva alltså?
 
Henri skrev:
När jag läser om problemen med underhåll av bänkskivor av trä blir jag mer nöjd med min ekskiva av laminat!
Nej men då är den ganska ful, egentligen ;) No offence. Träimitation i plast är big no no för min del.


Nu ska skivan dra in sig vaxoljan i någon timme till sen blir det strykning nummer 2!
Ser bra ut som det är nu iaf :)

Paraffinoljan var ett tips härifrån för övrigt.
 
jonmo skrev:
Så inte en ekskiva alltså?
Nä.
 
niklaspersson skrev:
Nej men då är den ganska ful, egentligen. ;)
Ja.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
sblixten skrev:
Men är det enkelt att slipa bort....det sätter inte igen slippapper?
Nej, det gör det inte.
 
Henri skrev:
Ja.
Men praktiskt. SOm sagt... Har ångrat mig ett antal gånger. Mest verkar tyvärr hondjur ha problem med att man inte ska kunna slå, banka, skära och torka av den med ajax varje dag. Svårt med fingertoppskänslan hos "dom" ;)

Nu är den vaxad 2 gånger med osmo bänkskivevax. En jäkligt fin yta som det är nu. Ska dock torka några timmar till.

2015-11-26 07.48.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jtl och 1 till
  • Laddar…
Skivan är fortfarande väldigt bra. Vattnet stöts bort av vaxet så det är enkelt att torka av. Underbart! Sen att damen är mer slarvig än mig är en annan femma (lite småmärken i träet helt enkelt). Bänkskivevaxet är som när jag lade på det än med andra ord.
 
  • Gilla
Traildreamer och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.