Kolla råd och röns test. Enligt en skylt jag såg på IKEA igår så fick IKEAs och alla de dyra sängarna typ hästens betyg 3...
Texten på skylten var: IKEAs sängar är inte bättre än andra märkens sängar ;)
Man betalar nog mycket pengar för märket jämfört vad man får för pengarna.
Men så är jag rätt snål då :-X

Ryggproblem är svårt, för det beror på vilken slags säng hans rygg mår bättre i.
Vissa kan inte leva utan sin tempursäng och jag testade tempurkudde och sov nästan ingenting den natten.
Vissa möbelaffärer har "liggmätare" så man kan få en mätning på vilken slags madrass som man ska köpa.
Sen spelar det en stor roll vilken bäddmadrass man köper.
 
Jag hade rekommenderat en bäddmadrass från Tempur i kombination med en bra ikeasäng eller motsvarande. Jag har inga ryggproblem men har haft en Tempurmadrass i sisådär fem år, och är nöjd med den.
 
IngelaS skrev:
Kolla råd och röns test. Enligt en skylt jag såg på IKEA igår så fick IKEAs och alla de dyra sängarna typ hästens betyg 3...
Texten på skylten var: IKEAs sängar är inte bättre än andra märkens sängar ;)
Man betalar nog mycket pengar för märket jämfört vad man får för pengarna.
Men så är jag rätt snål då :-X

Ryggproblem är svårt, för det beror på vilken slags säng hans rygg mår bättre i.
Vissa kan inte leva utan sin tempursäng och jag testade tempurkudde och sov nästan ingenting den natten.
Vissa möbelaffärer har "liggmätare" så man kan få en mätning på vilken slags madrass som man ska köpa.
Sen spelar det en stor roll vilken bäddmadrass man köper.

Det stämmer, IKEA's nästdyraste model har betyg 3 i fuktgenomsläpplighet och hästens har 4, sen var det ett annat (värme?) som den har 4 på och hästens 3. Totalen är samma betyg för en säng som kostar en tiondel... Dux var med också, samma sak där. Och om man absolut vill skryta med att man har hästens kan man ju alltid göra som vi och köpa två av deras hästar och lägga lite diskret i vardagsrummet (de är ungarnas är ursäkten för det tilltaget om nån frågar), så tror alla det är hästens och du skrattar varje gång du ser bankkontot...

Mvh
/Angelven
 
Det enda råd jag har är att ägna mycket tid i sängaffären, på rygg!
Jag har själv ryggproblem, och har testat många sängar i affären.
Nackdelen är att du inte vet hur det funkar förrän efter tre-fyra nätter om du har problem. Och det är mycket individuellt!

Jag hade rekommenderat en bäddmadrass från Tempur i kombination med en bra ikeasäng eller motsvarande. Jag har inga ryggproblem men har haft en Tempurmadrass i sisådär fem år, och är nöjd med den.
Jag hade den stora turen att kunna låna en Tempurmadrass över en helg för att testa om den passade min rygg. Min sömn var dålig första natten, andra natten hade sov jag inte många timmar och tredje natten beslutade jag mig efter tio minuter att ta tillbaka min gamla madrass..

Mitt svar på frågan är att JAG är vansinnigt nöjd med min Hästens, men kanske passar det inte din sambo...

 
När vi byggde huset under cirka 18 månader och bodde hos svärföräldrarna (10 mån) var det egentligen bara en materiel sak som vi saknade och det var just den blårutiga sängen.
Sen finns det naturligtvis subjektiva/personliga aspekter på (dyra) prylar men en viktig aspekt när vi köpte 2001 var, att de var då de enda leverantören som kunde bygga en dubbelsäng (180) i en hel enhet, allstå inga skarvar eller 2 sängar - respekt!
Om dessutom sängen väger 118kg så inger det, åtmistonde för mig ett visst kvalitetsmått ;)
 
Min sambo och jag spenderade även vi mycket tid på att prova ut vilken säng som funkade för oss.
Sätt er ned och prioritera vad ni vill ha för typ av säng (ställbar, continental osv)

Jag kan ge några av mina omdöme som är helt och hållet personliga.

Tempur - för både min och min sambos del så gick detta märket helt bort. Jag kunde helt enkelt inte få till en enda bekväm ställning överhuvudtaget.

IKEA - Bra pris på sängarna dock kunde vi inte få 2 ställbara sängar med samma höjd på madrassen utan vi var tvungna att jämka. Nope sade vi och jag var inte helt nöjd med komforten heller.

Hästens - Passade mig bra men sambon mindre bra.

Carpe Diem - ZzZzZzZz underbart för oss båda dock hamnade vi då på ca 90 000 kr och hade ännu ej köpt sovrumsmöbler. Kände det var aningen dyrt men fruktansvärt sköna sängar.

Jensen - Mycket sköna sängar men hade lite klagomål på allergivänligheten då både sambon och jag har allergi respektive astma.

Lectus - zZzZzZzZzZz underbart för båda och synnerligen vältajmat då de sålde ut dessa för att modellen skulle sluta tillverkas. Komforten är outstanding och priset attraherade min plånbok aningen bättre än Carpe Diem.

Summa kardemumma ta tid på dig att prova och mina tips som du skall prova är följdaktligen Carpe Diem och Lectus. Men huvudsaken är iallafall att du hittar rätt säng som passar oavsett märke.

Vi provade även lite andra sällsynta märken men de var så intetsägande att jag glömt dem efter vi lämnat affären ;)
 
Jag är tveksam mot onödigt dyra inköp... vi köpte för oss svindyra DUX-madrasser 25 tkr 1984. Någorlunda att sova i, men inte speciellt många år. Sista 15 åren var en transportsträcka, väntan att det skulle bli dags att byta ut dem (mycket annat skulle fixas under tiden...) Eftersom dotterns Sultan (Ikea) hade blivit en slapp och mjuk historia på väldigt kort tid, gick jag med på att köpa Hästens, fast det billigaste. Jag är salig fortfarande! Skön sömn, omfamnande men stadigt, aldrig trött i svanken som jag kunde vara förut.
 
drx skrev:
Carpe Diem - ZzZzZzZz underbart för oss båda dock hamnade vi då på ca 90 000 kr och hade ännu ej köpt sovrumsmöbler. Kände det var aningen dyrt men fruktansvärt sköna sängar.
Jag har själv en dubbelsäng från CarpeDiem och är supernöjd! Modellen är Malö (den mörkgrå lite högre madrassen) med en relativt tjock bäddmadrass. Kostar en slant i butik, runt 43 000kr, men det är helt klart en investering som känns. Man sover bättre, och blir piggare (jag hade en billigare Dux innan).

Ni som jämför sängar, var noga med att inte bara titta på siffrorna. Titta också på saker som fjäderhöjden, antalet fjädrar per kvadratmeter, dimensioner på ramen, vilket håll pocketfjädrarna är sektionerade etc. Det är de här sakerna som det snålas på i de billigare modellerna. Tyvärr visar testsiffrorna inte sånt här, som i allra högsta grad påverkar sovkomforten, och livslängden!
 
Sj så väljer jag en billigare madrass pga hygien tycker inte dom är så frächa efter ett tag. Så personligen så skulle inte jag köpa en dyr madrass. ::)
Men visst ,dom går att tvätta men hur ofta gör man det då?? Typ aldrig.
Men där e vi olika, och tur e juh det annars så skulle dom inte få sälja dyra madrasser. :D
 
Vi har en hästen säng och är super nöjda med den :)

Vi har en dubbel säng med EN madrass, min är medium och makens är firm, just med tanke på olika önskemål för ryggen och även vikten avgör ju hur pass hård/ mjuk madrass man ska ha.
 
Att jämföra en dyr säng med en billig tex Hästens vs IKEA är som att jämföra Ferrari vs Skoda. Visst båda utför det de ska. Men är det bara det du vill ha. Måste säga att om jag ska åka bil så åker jag hellre Ferrari än Skoda om jag får välja fritt. Detta är inte för att jag tror att en Ferrari är mer tillförlitlig eller håller längre än en Skoda...........

Det jag vill säga är att om du har pengarna så satsa på en dyrare säng, inget ger så bra sömn som att veta att man i vilket fall inte kunde ha köpt något bättre.
 
Man har ju hört mkt positivt om hästens sängar, någon här på forumet som har en hästens? är de framförallt värt pengarna som de kostar i inköp?
Jag har hört att Hästens sängar är de mest reklamerade. Det beror antagligen inte på att de är sämre än andra utan på att man som kund får orealistiska förväntningar utifrån Hästens reklam... (Källa: en säng-insatt svåger :cool:)

När det gäller val av säng måste man helt enkelt prova. Om ni tycker Hästens säng känns skön kan den säkert vara värd pengarna för just er. Den är ju gjord av naturmaterial och håller säkert god kvalité. MEN att hästens är dyr och bra är såklart ingen garanti för att den verkligen passar er. Så prova olika märken! Vi har dessvärre Hildingsänger och dem kan jag inte rekommendera alls. >:(

Vi har också en Hästens i huset som dottern sover i (vi har ärvt den, ett visst slöseri att låta en 2,5-åring sova i den ;-)). Ibland sover man ju i den av olika anledningar och jag tycker den är helt ok, dock ingen "drömsäng" för mig.

Lycka till med valet!

/Lena
 
För snart 6 år sedan var jag med i en olycka, och efter det fick jag en del besvär med ryggen. Bl.a gav det stora problem för mig att sova.

Men vi köpte en Hästens säng, och för båda mig och sambon var det det perfekta valet. Vi sover båda skönt i vår säng på 6 året nu.
 
Jag har för mig att den Hästens vi köpte var en Excel - och den gick på 38-40.000, och det är i våra ögon en helt super säng!
Sen tror jag säkert att du får mer komfort etc. om du lägger ut 100 lakan - Men du kommer väldigt långt för 40.000!

/J
 
Våra Lectus kostade 35 000 styck / 105 cm breda / ställbara med 3 motorer i ordinarie pris och vi betalade 21 900 styck på rea.

Efter vi beställt dem så gick vi en sväng i affären och där fann vi en dubbelsäng från Carpe Diem för en nätt summa av 185 000 kr  :surprised:.
Kan väl säga som så här att den var helt underbar att ligga i, då man själv trodde att man hittat det bästa så kommer man ett snäpp till  ;).

Summa kardemumma blir att det finns alltid dyrare och bättre men någonstans får samvetet bromsa in en. Viktigaste i diskussionen är inte vad en säng kostar utan hur skön den är för respektive individ. Om man sedan kommer undan billigt är det ju en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.