Kommer att bygga ytterdörr i kommande projekt. Hade helst gjort dem halvfranska men den utrustning jag har begränsar i så fall färdigmåttet på dörrbladets tjocklek till 58mm. De flesta dörrar som tillverkas spårfrästa för nordiskt klimat bygger 67mm och mer. Jag tror inte att skillnaden hållfasthetsmässigt mellan 58mm och 67mm är avgörande då låsen kommer bli klass 3. Sidstyckena blir av 6st(+2) lameller vändlimmat med störtning, totalt 120mm färdigmått med 67mm tappar.

Frågan är vad ni tror skillnaden skulle bli vad gäller värmevärde?
 
Lägger du in en glasskiva så är det den som kommer att ha det sämsta U-värdet... Det finns ju tunnare mer effektiv isolering då kan lägga in samt använda plåt för hållfastheten och hålla ner på tjockleken.
 
Tack för kommentaren och infon. Jag tänkte först fälla in glaset själv men det får bli att beställa en energikassett till den lilla öppning som blir upptill för ljusinsläpp i hallen. Kommer få plats för en 2mm tjock plåtskiva mellan speglarna samt en folierad golvisolering på 3mm på var sida om plåten. Antar plåten knappast tillför till värmevärdet i positiv bemärkelse!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.