Hej!

Om en nybyggd villa har PVC-fönster. Skulle ni säga att marknadsvärdet sänks då?

tack på förhand!
 
Jag tror
Nybyggd: Nej
20-talsvilla: Definitivt.
Pvc kan väl av många ses som ett underhållsfria alternativ, som kan ses som något positivt.
Rätt fönster på rätt hus
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Beror helt på vad en köpare värderar, vissa gillar dem inte och vissa ser det som en fördel.
Utseende har minst lika stor betydelse att de harmoniserar med huset och även vilken kvalite de håller.
 
Hemmakatten
På ett nybyggt Älvsbyhus eller Smålandsvilla är det nog helt okej och vaf man förväntar sig
På alla andra hus är det en styggelse och drar ned marknadsvärdet.
 
En fråga som det inte finns ett svar på då säkert 50% är för och 50% emot.
Utgå istället ifrån vad du själv vill om du ska bygga nytt, själv väljer jag inte hus efter vad det sitter för fönster på det utan det handlar om så mycket mer än bara det.
 
Om det är fina PVC-fönster som passar huset så tror jag inte heller att de drar ner värdet nämnvärt. En mäklare som gör en värdering kanske tar hänsyn till det men av potentiella spekulanter på ett hus så misstänker jag att inte ens hälften överhuvudtaget ser eller tänker på skillnaden mellan PVC och trä.
 
Jag är uppvuxen med PVC-fönster och ser inga större nackdelar med det förutom en: dem har ibland rätt breda bågar och karmar som minskar ljusinsläppet. Det skulle för mig vara en stor nackdel med ett hus som har sådan. Men man kan ju alltid byta till smäckra fönster och då får man dra av 120.000 kr på husvärdet för bytet.
 
O
PVC fönster ser idag ut som vanliga fönster. Att det skulle sänka värdet på en nybyggd fastighet tror jag inte på.
Då kan man vända på det och säga att träfönster sänker värdet på huset eftersom man måste underhålla träfönster.

Att det skulle sänka värdet det tror jag inte en sekund på...
Sätt dit pvc fönster om du vill. Kvalitetsmässigt är jag övertygad om att det inte är någon skillnad mellan de olika typerna.
Men som sagts tidigare. Den här tråden kommer att handla om folks personliga åsikter om pvc fönster. Där vi kommer att möta 2 olika läger. Vilka som har rätt eller fel? Det vet jag inte...
Men jag känner mig själv ganska neutral i frågan (om jag är det eller inte? Det är en bra fråga!) Jag är övertygad om att du inte kommer märka någon skillnad i andra hands värdet.
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
Att påstå att pvc ser ut som vanliga fönster är helt fel man ser skillnad på pvc, trä och aluminium!
Sen är de en fråga om personliga åsikt men vet många som inte tycker om pvc men aldrig hört någon som inte tycket om aluminium.
Personligen skulle jag troligen riva ut pvc fönster om jag köpt ett hus med det.
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Att påstå att pvc ser ut som vanliga fönster är helt fel man ser skillnad på pvc, trä och aluminium!
Sen är de en fråga om personliga åsikt men vet många som inte tycker om pvc men aldrig hört någon som inte tycket om aluminium.
Personligen skulle jag troligen riva ut pvc fönster om jag köpt ett hus med det.
Men det behöver inte betyda att marknadsvärdet blir lägre för huset, utan att du accepterar en extra utgift för fönsterbyte.
 
Beror väl stort vilka fönster man väljer , många pvc som sätts in ser förjävliga ut .
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Beror väl stort vilka fönster man väljer , många pvc som sätts in ser förjävliga ut .
Det är väl ungefär det som skrivs i tidigare inlägg ;) och att själva materialet i fönsterkonstruktionen inte är det avgörande för marknadsvärdet.
I TS fall så var det ett nyproducerat hus vilket bör ha någon arkitektonisk utformning. Tror mig anta att flera av svaren gällande utseende är utifrån ett fönsterbyte i befintligt hus som kan påverkas vid val av fönster ofta då PVC med annat format på karm/både.
 
O
Jag tror att den här frågan egentligen aldrig kommer att få ett svar. Eftersom alla har olika åsikter här. Jag tror att många negativa åsikter om PVC fönster bygger på gamla fördomar. DE fönster som tillverkas idag ser enligt mig lika bra ut som "vanliga" Det var säkert massa negativa tankar om aluminumfönster när dessa kom.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag är uppvuxen med PVC-fönster och ser inga större nackdelar med det förutom en: dem har ibland rätt breda bågar och karmar som minskar ljusinsläppet. Det skulle för mig vara en stor nackdel med ett hus som har sådan. Men man kan ju alltid byta till smäckra fönster och då får man dra av 120.000 kr på husvärdet för bytet.
Jag kan gott förstå att om något är direkt fel med en fastighet kan detta föranleda till prisavdrag men, en direkt uppgradering ska väl säljaren ändå inte behöva betala för?
 
O
Jag hade bara garvat som säljare om köparen hade velat dra av 120´för att fönstren var av PVC....
Vi pratar dessutom bara om att karmarna är av PVC....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.