Hej på er!
Halva vårt hus är nybyggt 2008 (platta på mark) och halva är renoverat (torpargrund). Det som är kvar i den renoverade delen är torpargrunden med syll, bjälklag etc.

Nu är det så att sedan ca 2 år så har vi upptäckt att det sätter sig en lukt i kläder/bohag. Vi har haft ett par experter inkopplade men alla har gått bet ännu så därför provar jag nu att bolla lite mer er :)

Jag har gjort luktprover genom att hänga ut handdukar och det som kan konstateras är att lukten finns i hela huset men kanske främst där vi har byggt nytt med platta på mark. Torpargrunden har satts i undertryck ( för ett halvår sedan) och det står en avfuktare där och jobbar (bra koll på RF nere i grunden). Jag kan inte riktigt säga om lukten har blivit mer eller mindre sedan undertrycket, utan den är nog ganska så oförändrad. Det finns en viss lukt i torpargrunden men den är enligt "experten" inte lik den som sätter sig uppe i huset.

Jag, snickarna, fukt/lukt experten eller någon annan har egentligen hittat något fel vid granskning av kort då huset renoverades och byggdes till. Lukten är lite mer åt det kemiska hållet och påminner inte alls om mögel/fukt lukt.

Jag har gjort VOC analys och hittat någon mjukgörare (TXIB) som stack ut något men annars låga värden.

Speciellt när det är varmt på sommaren kan jag känna doften utomhus från luftspalten i kallvinden när det blåser genom vinden (hela vinden nybyggd 2008 med ångspärr som dock ligger med överlapp och inte är tejpad som den nog borde vara) och lösullsisolering och här finns inga synliga mögel/fukt skador. Det går även att känna lukten från spotlightsen och då speciellt om man drar på spisfläkten så att det blir ett rejält undertryck i huset.


Som ni förstår har vi kört fast men jag har två vinklingar som jag gärna vill kolla med er:
1) Tror ni det kan vara lösullen som är orsak till lukten? På vinden känns doften ganska rejält ibland men kan det verkligen vara Rockwoll lösisoleringen som är mineralisolering baserad på sten? Detta vore ju väldigt bra eftersom det är hanterbart att suga ut denna och lägga ut ny.
2) När vi målade panelen till huset (ny panel runt om år 2008) gjordes detta i en gammal stia där det hade varit grisar. Är det långsökt eller kan denna doften satt sig i panelen tro?

Jag sitter på ganska mycket mer information om alla turer fram och tillbaka men ville här förkorta så mycket som möjligt. Behöver ni mer info för att kunna komma med idéer så går det givetvis att fråga på :)

Med vänlig hälsning
Saga
 
Redigerat:
  • Gilla
antonjn
  • Laddar…
Lösullen borde man rimligen kunna avfärda som luktkälla. OM det verkligen är rockwool.

Både rockwool och glasull innehåller utöver det oorganiska isoleringsmaterialet ofta ett bindemedel. Men jag tror att det framförallt gäller i isoleringsskivor, inte lösull. Men det bindemedlet brukar vara baserat på urinämnen, och nyöppnade paket med gullfiber kan faktiskt lukta urinoar ett tag.

Modernare typer av celluosaisolering innehåller utöver träfiber även flammskyddsmedel. Vet inte om de kan lukta.

Detta att panelen skulle sugit åt sig lukt från stian som fortsätter att lukta i åratal känns väldigt långsökt.

Detta att det luktar från spottarna, det är inte helt enkelt "bränd el" det luktar? Antingen från en överhettad lampa, eller från en glappkontakt någonstans. Sådant kan hålla på och bli bränt i många år innan det antingen blir rejält fel med avbrott ellor kortslutning, eller lite värre, en brand.
 
engs
Kan inget om ämnet egentligen men fick en spontan idé för att felsöka.
Man skulle inte kunna plocka en påse med lösull från vinden, försluta väl och låta den ligga i värmen inne ett tag så ev. lukt frigörs och koncentreras, öppna o testlukta?
 
hempularen skrev:
Lösullen borde man rimligen kunna avfärda som luktkälla. OM det verkligen är rockwool.

Både rockwool och glasull innehåller utöver det oorganiska isoleringsmaterialet ofta ett bindemedel. Men jag tror att det framförallt gäller i isoleringsskivor, inte lösull. Men det bindemedlet brukar vara baserat på urinämnen, och nyöppnade paket med gullfiber kan faktiskt lukta urinoar ett tag.

Modernare typer av celluosaisolering innehåller utöver träfiber även flammskyddsmedel. Vet inte om de kan lukta.

Detta att panelen skulle sugit åt sig lukt från stian som fortsätter att lukta i åratal känns väldigt långsökt.

Detta att det luktar från spottarna, det är inte helt enkelt "bränd el" det luktar? Antingen från en överhettad lampa, eller från en glappkontakt någonstans. Sådant kan hålla på och bli bränt i många år innan det antingen blir rejält fel med avbrott ellor kortslutning, eller lite värre, en brand.
Hej och tack för funderingarna. Jag har också läst att det kan lukta om nyöppnade lösullspaket. Doften påminner dock inte om urea utan mer som "dammig och frän isolering". Det märkliga var att jag hade en isoleringsfirma här som tittade över ångspärren och de tyckte att det luktade typisk lösullsisolering. Jag har dock aldrig hört någon annan som har känt doft från lösullsisolering på detta vis eller känt det utanför huset. Vore väldigt intressant om det är någon som har erfarenhet om just detta att lösullsisolering kan lukta såhär pass!

Det är inget bränt som luktar så elproblem kan vi utesluta. När det gäller flammskyddsmedlet så har jag inte tittat alls på den aspekten utan det kanske kan vara något att gräva mer i. Om det visar sig att inte det är lösullen som luktar så måste någon lukt från annan del komma upp via ångspärren i väggarna och ut under ångspärren i taket för att slutligen komma ut vid spottar och andra springor där det inte är tätt.........Kanske kan man lukta uppe på vinden där ångspärren från vägg och tak möts?!

Jag har gjort ett luktprov som engs är inne på och det luktade absolut mycket isolering, sen om det är exakt denna lite "dammiga, fräna" doften eller om det luktar mer vanlig isolering är jättesvårt att säga. Experten som har hjälpt mig har inte reagerat på avvikande lukt i isoleringen men samtidigt erkände han att hans erfarenhet inom lösull var väldigt begränsad.
 
Hej!
All isolering luktar, men om arbetet med den åldersbeständiga plasten är rätt utförd så kan det inte lukta på insidan i huset. Allt skall vara tätt i taket även kring "pottorna" till spottarna. Om det inte är tätat ordentligt så är möjligheten för fuktig luft att komma upp i isoleringen och där orsaka problem
 
Min lösullsisolering är skickad på analys och innehåller varken mögel eller bakterier. Likväl är lukten på isoleringen rejält avvikande från ny isolering av samma sort!? (Den luktar fränt, kvalmigt. Lukten känns tom genom påsen den ligger i)

Någon med erfarenhet varför lukt finns trots mögel- och bakteriefritt?
 
är all lösull köpt på samma gång? Det kan ju vara itllverkningsfel, att någon kemikalie blivit överdoserad t ex. Har du pratat med tillverkare eller om ni lejde bort sprutningen; firman?
 
Lane skrev:
är all lösull köpt på samma gång? Det kan ju vara itllverkningsfel, att någon kemikalie blivit överdoserad t ex. Har du pratat med tillverkare eller om ni lejde bort sprutningen; firman?
Allt sprutades vid samma tillfälle. Jag ska ta i kontakt med tillverkaren, är dock lite rädd att de inte tar på sig något ansvar. Men absolut ska jag kolla med dem!
 
O
Allt som luktar är inte mögel :p

Just nu tycker jag det låter som att isoleringen är en bov att gå vidare med...

Tänkte... testa att skruva bort ett eluttag eller strömbrytare, och lukta där om du känner samma lukt och lika starkt...
(stäng av strömmen först... El kan vara lite små farligt ;) )
 
Hihi nej allt är ju inte mögel somsagt ;)

Jag känner en doft från vissa vägguttag också, sen om det är exakt samma doft det är svårt att säga. Jag provade att täta därr elröret kommer ut i dosan i väggen i ett av uttagen. Trodde detta skulle göra att lukten försvann om lukten kommer från vindsisoleringen (via elröret som är draget under ångspärren som ju inte är tät). Lukten känns fortfarande så det måste lukta bredvid uttaget mot väggen också. Kan det kanske vara så att vindsdoften kommer ut bredvid ångspärren i väggen. Lite svårt att förklara hur jag menar men att det lilla undertryck jag har i huset gör att isoleringsdoften transporteras från vinden bakom eller framför ångspärren i väggen och sen ut i rummet? Eller är detta för långsökt tro?
 
Har ni tryckinpregnerade syllar i torpargrunden? Vi har bytat våra på vårt 70-talshus, men trots att det gjordes för ett par år sedan kommer det en "sommarstuga som stått orörd ett tag" liknande doft, oftast runt sommartid.

Jag tittar runt här för att hitta info om ozonrenare, så jag snubblade bara in på din tråd, men det kan vara värt att kolla syllarna som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.