Vet inte vilken slinga som går till vilket rum, finns det nåt lätt sätt att få reda på det?
Skulle vilja koppla in temostaterna så jag slipper ha samma temp i alla slingor.
Har allt igång och haft det sedan vi köpte huset för 4 år sedan men vill nu ta tag i det här.


1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng alla slingor utom en så märker du vilket rum den tillhör , fortsätt sedan att öppna en i taget tills du har koll på alla rummen.
 
Krilleman
Jag skulle endast köra en slinga i taget i en dag (kanske två) i taget. Då får du svar ganska omgående vilken ventil som tar vilket rum.

Är termostaterna märkta?
 
Hur gör jag för att stänga slingorna om jag nu vill köra en viss per dag. Ingen fara att ha vissa helt avstängda? Hört att det helst ska vara cirkulation i dem hela tiden.

Termostaterna är märkta men ej inkopplade.
Ska kopplas ihop i det här skåpet.

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
skruva tiil dom vita locken på fördelaren, och öppna ballofixet längs till höger på fördelaren det är en bypass som gör att det är cirkulation hela tiden,
 
Ballofixet längst till höger? Är det lilla slangen längst till höger? Hur öppnar jag där? Är det skruven som sitter längst upp på lilla slangen?
 
Redigerat:
ser du skruven med ett spår i över slangen till höger? ställ den så den peker nedåt
 
den ska vara öppen, sommar tid när alla slangarna stängs kan cirka pumpen brinna ned om den är stängd
 
Okej, bara ha den öppen jämt då?
Nu ska det inte vara någon fara att bara ha en slinga öppen åt gången?
 
nej det är ok
 
Nu har jag lokaliserat vart varje slinga går i huset. Alla slingor är inte lika varma heller, den som går till toan på övervåningen och toan på första våningen är inte lika varma som de andra 3. Kan jag ställa in det någonstans så de är jämn värme då alla är öppna fullt som de är nu?
Angående ballofixet, ska jag alltid ha det öppet?
Jag har en cirkulationspump i källaren precis där värmen går ut från bergvärmepumpen som jag kan ställa mellan 1-3 på sedan sitter det ju en på fördelaren med ett vred på, hur ska man ha de olika ställda för att få det så bra som möjligt?
Kan tillägga att jag har radiatorer på övervåningen plus ett par i källaren.
Skulle vilja ha ordning på det här först innan jag börjar koppla in termostaterna.
 
M
Det du gör nu är att du kollar tempen i varje rum - är den samma i alla rummen så är det bara att sätta på termostaterna.
Är det t ex 1 grad kallare på toaletten på övervåningen och alla andra rum är kännbara så blir detta "normrummet", dvs det är detta rum som bestämmer flödet över resterande slingor och hur varmt vatten som styrsystemet behöver leda fram.
Stäng därför tilloppet till övriga slingor lite granna så dem får lite mindre vatten och därför blir lite svalare.
Det kan ta upp till ett dygn innan det har stabiliserat sig.

Notera dock att det nu kan bli kallare i alla rummen, men att temperaturern istället blir samma, då är du nästan i mål. Sedan justerar man upp styrsystemet så att man får den temperatur man vill ha inne (säg 21 grader), kontrollerar att det blir lika varmt i alla rum nästa dygn och monterar termostaterna.

Det viktiga är alltså att man ser till att systemet är rätt balanserat först innan man använder termostaterna.
 
Redigerat:
Vart är det man stänger tillopet? Antar att det är skruvarna längst ner till varje slinga på fördelaren? Hur mycket ska man skruva åt dem?
 
M
Tvärtom tror jag att det är, ser ut som att det sitter vita hattar som är numrerade på översta raden.
Kolla annars manualen för ditt system, jag är själv inte bekant med det.
 
M
Samma sak ang hur mycket man ska strypa - gör en markering på ena ledningen och skruva den i bott (klockvis) så ser du ungefär hur mycket dem är öppna. Troligtvis är det nästan ett helt varv.
Stäng sedan 10% kanske på dem.
Har du fler slingor än de fem på samma fördelar så kan du strypa lite mindre, har du färre stänger du lite mer.

Till min fördelare från Uponor så finns det en guide i manualen hur injusteringen bör göras. Där stod det att man skulle utgå från varje slingas totala längd och sedan hade dem ett diagram över hur mycket varje skulle vara öppen (längsta fullt öppen tror jag).

När man gjort det så hade man sin indikation och sedan fick man frilansa tills dess att alla rum var jämna. Allt beror ju på vad det ligger för golv, mattor, soffor osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.