Hej,

Vi håller på att inreda ett rum i källaren som "social rum", den första mattan som vi provade var av billigare modell och var tänkt att matcha med lampa och soffa. Detta såg ut såhär

CnW5yx2.jpg

Vi fick dock nerslag på detta från bekanta som tyckte att det blev för kallt(vilket vi håller med om) så vi valde istället en varmare färg och därmed också en tjockare och klart dyrare matta.

uWdkb20.jpg
8ETea14.jpg
u87x5gR.jpg
I verkligheten är lampljuset mycket varmare.

Finns det några tipps här? Fungerar det ihop? Finns det någon annan färg på matta som skulle passa bättre?

Mattorna är valde så att de ska fungera väl med vår robotdammsugare. Den lila mattan är i tjockaste laget men verkar ändå fungera bra med roboten.
 
Med tanke på hur små fönstren är skulle jag valt en ljusare matta. Jag tycker den första var snyggare :)
 
Första i så fall.
Brunt golv och vinröd matta "drar" i varandra.
 
Håller med, första mattan var snyggare. Golvet och bordet är "varmt" nog.
 
toolman77 skrev:
Med tanke på hur små fönstren är skulle jag valt en ljusare matta. Jag tycker den första var snyggare :)
Fönsterna kommer bytas ut till lite merän dubbelt så höga öppningsbara om ett par veckor men visst, fönsterna är fortfarande små.

Den lila mattan består egentligen av 2 mattor som vi såfall tänkt sy ihop. Priset skulle bli 6000 kr men fick dem för 2600 kr så därför satsade vi på dem. Det är klart mycket finare matta än den vit/svarta och skönare att gå på men jag är inte säker på att den matchar tyvärr.
 
Ja det är just matchningen som inte känns jätte bra, frågan är om det finns något man kan göra för att få det att passa bättre med dessa mattor? För det är helt klart fina mattor när man ser dem i verkligheten.
 
Vi alla var nog ganska överens om att den svart/vita matttan blev för kall, kan ju vara så att man upplever det på ett annat vis i verkligheten.

Egentligen hade jag velat ha en röd äldre matta liknande detta :

167%20Bidjar%20405x400%20-%2003.jpg

Men det gick tyvärr inte hem där hemma. Kanske denna kan vara ett bättre val? Eller kommer det röda skära sig mot golvet?

516651.jpg
https://www.carpetvista.se/mattor/Handloom/matta_209019-Handloom_fringes_-_Morkrod.html
 
Som sagt, svårt att kombinera brunt och rött. Skulle valt en annan mattfärg t ex grön.
För att få bort det kalla, måla väggen i en varmgul färg. Bort med stålrörsstolarna. In med mjukare mer ombonade lampor och lite sådana detaljer.
 
På ett källargolv kan det ju vara värt att välja den tjockare mysigare mattan, och det är ju uppenbart vad katten tycker. ;-)
Det ser dock inte så kul ut att dammsuga katthår på den mattan (jag har likadan katt), men det kanske går bra för roboten.
 
Hela inredningen är alldeles för kall och avskalad tycker jag. Jag hade nog valt en fluffig klargrön matta, ett matchande draperi som döljer banankartongerna, lite konst eller något på väggarna med belysning. Rummet behöver lite mer belysningspunkter, nu är det lite för mycket allmänbelysning.
 
Hehe, ja det kan ju vara värt att förklara att detta rummet är inte färdiginrett, när fönsterna är på plats så är följande tänkt så här långt :

1. Matta under vita soffan
2. Banankartonger ska ut
3. 2 stora mörka bokhyllor med brädspel kommer stå där kartongerna står idag(har redan dessa bokhyllor), kommer ta upp ca 220 cm.
4. Lampan längstbort kommer bytas ut mot antingen amatur eller skena med spottar riktade mot bokhyllorna.
5. Troligen kommer något drapperi sättas upp längs någon vägg, troligen blir det den väggen där bokyllerona ska stå, drapperiet blir då beige.
 
MagHam skrev:
Som sagt, svårt att kombinera brunt och rött. Skulle valt en annan mattfärg t ex grön.
För att få bort det kalla, måla väggen i en varmgul färg. Bort med stålrörsstolarna. In med mjukare mer ombonade lampor och lite sådana detaljer.
Jo du har säkert rätt, den är på tok för ljus, jag tänkte mig egentligen något i stil med detta :

morby3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sådan matta kostar dock på tok för mycket i den storleken jag behöver.

Vi var faktiskt nära att köpa denna mattan från IKEA

stockholm-matta-slatvavd-gron__0167777_PE321685_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter samtal med IKEA så visade det sig att mattan inte är knuten och därmed får man inte använda roterande borstar på den, d.v.s ingen robotdammsugare.

Vi kommer måla väggarna men det blir långt senare, förra ägarna har nog målat dem ganska nyligen så de e i gott skick. Vi har dock lagt golvet och då blev det tyvärr lite skavanker på väggarna som behöver fyllas igen men de är mindre.

Stolarna och bordet gick det in mycket tanke i vid köp, vi kommer sitta här kanske upp till 12 timmar i stöten i värsta fall och då måste det vara hållbart och skönt vilket dessa stolar kvalade in på. Dessutom passade de bordet utmärkt. Vi vill egentligen inte att detta ska likna ett matrum utan det är tänkt som ett "socialt rum" och därför gick många vanliga köksbord och stolar bort.

Lampan som hänger över bordet har jag fått många komplimanger på, det är en helvit kartell Fly lampa, har faktiskt 2 av dem och fördelen som jag ser det är att den lyser inte bara neråt utan även uppåt en aning vilket behövs i en annars mörk källare. Fönsterna är trotts allt ganska små även efter bytet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
klonk skrev:
På ett källargolv kan det ju vara värt att välja den tjockare mysigare mattan, och det är ju uppenbart vad katten tycker. ;-)
Det ser dock inte så kul ut att dammsuga katthår på den mattan (jag har likadan katt), men det kanske går bra för roboten.
Nja, för min del behöver inte mattan vara så tjock, den vi köpt nu är i mesta laget men det går, den är ju skön att gå på men som du säger så finns det risk att skiten tar sig ganska långt ner i mattan. Robotdammsugaren lär bara kunna rengöra det som ligger på toppen och där lägger sig oftast katthåren så det borde vara lugnt. Det test vi gjort hitintills fungerade utmärkt iallafall.
 
Ett 3dje försök då, denna gången en matta från MIO, dock inte merän 3x2m vilket gör att stolarna kommer gå emot golvet om detta nu är ett problem.

zxzCdsz.jpg
tDs05hG.jpg
SMKidF6.jpg
cTfgatt.jpg

Priset är ca 200 kr dyrare än vad IKEA tar för liknande matta.

Vi anser själv att mattan passar mycket bättre än de tidigare mattorna.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.